آفتاب

یک عضو بنیاد باران: امکان تحمیل عقیده و فکر وجود ندارد

یک عضو بنیاد باران: امکان تحمیل عقیده و فکر وجود ندارد

یک عضو بنیاد باران با اشاره به این سخن رئیس‌جمهور که نمی‌توانیم به زور مردم را به بهشت ببریم، گفت: دین اسلام و مشی پیامبر به ائمه همین بوده که تنها به مردم، انذار و بشارت بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن پویا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: آنچنان که در قرآن آمده، پیامبران برای انذار و بشارت مردم مبعوث شده‌اند و خداوند در قرآن خطاب به کافران می‌گوید "لکم دینکم ولی‌الدین".

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یکی از آموزه‌های مهم دینی است که به معنای نصیحت دیگران است. این نصیحت فقط مربوط به نماز، روزه و حجاب نبوده و فراتر از این مراحل است. چنانکه امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند. امام خمینی(ره) بارها فرموده‌اند که فقط وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به این گفته خداوند که اگر اراده کنیم همه مردم را هدایت می‌کنیم، تصریح کرد: با این وجود مردم آزاد خلق شده‌اند و حق انتخاب داشته‌ند و پیامبران به روشنگری روی آورده‌اند، پس باید مردم عاقلانه و با انتخاب آگاهانه به سوی بهشت یا جهنم بروند.

این عضو بنیاد باران همچنین با اشاره به اصول قانون اساسی درباره آزادی‌های سیاسی و مدنی و همچنین منشور حقوق شهروندی، افزود: یکی از حقوق شهروندی، آزادی عقیده دینی و غیردینی است. در صدر اسلام هم منافقان و خوارج همواره آزاد بودند و وقتی که دست به شمشیر بردند با آنها برخورد شد.

وی در پایان با بیان اینکه "امکان تحمیل عقیده و فکر وجود ندارد"، گفت: منشور حقوق شهروندی می‌تواند در جهت اعطای آزادی‌های سیاسی و مدنی بسیار کارگشا باشد.

انتهای پیام

کد N300233

وبگردی