آفتاب
گزارش خبری/

پارلمان اروپا نهادی دمکراتیک یا نماد شکاف بزرگ طبقاتی در قاره سبز

پارلمان اروپا نهادی دمکراتیک یا نماد شکاف بزرگ طبقاتی در قاره سبز

شهروندان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی برای انتخاب نمایندگان پارلمان اروپا به پای صندوق های رای فراخوانده شده اند که درآمد هر نماینده به طور متوسط 9 برابر درآمد یک شهروند عادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی روزهای آینده بیش از 400 میلیون شهروند اروپایی برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان اروپا، به پای صندوق های رای می روند. پارلمان اروپا با 751 کرسی به نمایندگی از 28 عضو اتحادیه اروپا کار قانونگذاری، نظارت بر کمیسیون اروپا و تعیین بودجه اتحادیه را به عهده دارد.

نمایندگان پارلمان اروپا به صورت قانونی مسئول تصمیم گیری در مورد تمام موضوعات مربوط به شهروندان اروپایی هستند، از این رو شهروندان هر منطقه انتظار حفاظت از منافعشان را از نمایندگان انتخابی خود دارند. در نگاه نخست به نظر می رسد این سیستم، دمکراتیک ترین نحوه اداره اتحادیه ای متشکل از ملت های گوناگون باشد، با این حال وجود برخی مسائل، مانع کارکرد صحیح پارلمان اروپا در عمل شده است.

از جمله این موانع، دستمزدهای بسیار بالای نمایندگان و نیز توزیع نامتوازن میزان دستمزدها بین نمایندگان مناطق مختلف است. درآمد بالای نمایندگان پارلمان اروپا که بعضا به 9 برابر درآمد یک شهروند عادی می رسید، شکافی عمیق بین شهروندان و سیاستمداران اتحادیه اروپا ایجاد کرده و به عاملی برای گسترش بی عدالتی تبدیل شده است.  

در حالی که میلیون ها شهروند اروپایی همچنان با دشواری های بحران اقتصادی و پیامدهای اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی توسط دولت های خود به ویژه در کشورهای جنوب اروپا دست به گریبان هستند، نمایندگان پارلمان اروپا بدون هیچ دغدغه ای دستمزدهای آنچنانی گرفته و به زندگی مرفه خود می پردازند، گو این که برنامه های ریاضت اقتصادی که دستپخت خود آنان است، تنها برای دیگر شهروندان اروپایی صدق می کند.

جدولی که روزنامه تاگس آنسایگر چاپ سوئیس با استناد به نتایج پژوهش یک نهاد غیردولتی آلمان، از دستمزدهای نمایندگان پارلمان در اتحادیه اروپا منتشر کرده نشان می دهد اعضای پارلمان اروپا ماهانه 21 هزار و 748 فرانک سوئیس (معادل 17 هزار و 490 یورو) در آمد دارند که در مقایسه با درآمد شهروندان عادی اروپا 878 درصد بیشتر است.

                                                           

توجه این آمار و ارقام نشان دهنده عمق شکاف طبقاتی ناشی از فعالیت این نهاد به اصطلاح دمکراتیک است. این در حالی است که یک شهروند عادی به عنوان مثال در کشور بلغارستان باید 108 سال کار کند تا درآمد دوره پنج ساله یک نماینده پارلمان را به دست بیاورد. به طور متوسط شهروندان عادی اروپایی برای کسب چنین درآمدی باید 55 سال کار کنند. اما این میزان در کشورهای نسبتا مرفه اروپا مانند آلمان به 39 سال و در مورد دوک نشین کوچک لوکزامبورگ به 24 سال کاهش می یابد.

از سوی دیگر درآمد نمایندگان پارلمان اروپا در سطح بالاتری نسبت به درآمد همقطاران آنها در پارلمان های ملی قرار می گیرد. بیشترین درآمد نمایندگان در پارلمانی های ملی مربوط به فرانسه است و پس از آن آلمان و هلند قرار دارند. در عین حال درآمد نمایندگان این کشور ها نیز سه تا 5 برابر بیشتر از درآمد متوسط شهروندان عادی است. 

کد N299892

وبگردی