آفتاب
گزارش خبری/

مشکلات فزاینده اتحادیه اروپا و انتخاباتی با تناقض کامل

مشکلات فزاینده اتحادیه اروپا و انتخاباتی با تناقض کامل

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شاهد برگزاری انتخابات هستند؛ رقابتهایی که ترکیب آتی پارلمان اروپا و ریاست کمیسیون این قاره را مشخص می کند و این در حالی است که قاره سبز با مشکلاتی همچون بیکاری، تنفر از اتحادیه اروپا، اتکای بیش از حد به سوختهای فسیلی و آینده مبهم جوانان دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روز پنجشنبه اول خرداد شاهد برگزاری انتخابات بوده اند این رقابت ها فردا یکشنبه چهارم خرداد به پایان می رسد.

این رقابت ها برای انتخاب ترکیب آتی پارلمان اروپا و همچنین رئیس کمیسیون اروپا برگزار می شود. این برای اولین بار است که رئیس کمیسیون از طریق انتخابات برگزیده می شود.

نکته مهم درباره این انتخابات این است که این رقابت ها در فضایی کاملا متضاد برگزار می شود چون از یک سو شمار رای دهندگان در این رقابت ها در کمترین میزان خود قرار دارد اما در عوض اختیارات پارلمان اروپا به بالاترین حد خود از سال 1979 می رسد. بر اساس این گزارش از زمان برگزاری اولین انتخابات اروپا در سال 1979 تا کنون به تدریج شمار رای دهندگان کاهش و در مقابل میزان اختیارات پارلمان اروپا افزایش یافته است.

از سوی دیگر این انتخابات در حالی برگزار می شود که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز "یورو استات" کشورهای اروپایی با مشکلات زیر روبرو هستند.

1- بیکاری

بر اساس آمارهای موجود میزان بیکاری در کشورهای جنوبی اروپا همچون یونان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا بالا بوده و بیشتر از میزان میانگین اتحادیه اروپا است.

 

بر اساس این گزارش نرخ بیکاری در یونان و اسپانیا در ژانویه 2014 بیش از 25 درصد بوده و این رقم با توجه به کمک هایی که اتحادیه اروپا به این دو کشور برای خروج از بحران اقتصادی کرده نرخی نگران کننده محسوب می شود.

در کرواسی، قبرس، پرتغال، اسلوونی، بلغارستان، ایتالیا و ایرلند نیز نرخ بیکاری بیش از میانگین اتحادیه اروپا است.

2- تفکر منفی نسبت به اتحادیه اروپا

مشکل دومی که اتحادیه اروپا در حال حاضر با آن دست به گریبان است افزایش احساسات ضد یورو در کشورهای عضو و شکل گیری احزابی است که با سیاست های بروکسل مخالفت می کنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز یورو استات، هم اکنون 50 درصد از مردم یونان نسبت به اتحادیه اروپا دیدی منفی دارند و فقط 18 درصد از مردم این کشور با دیدی مثبت به بروکسل و سیاست های آن نگاه می کنند.

پس از یونان میزان بدبینی به اتحادیه اروپا به ترتیب در کشورهای قبرس، پرتغال و انگلیس در بالاترین حد خود قرار دارد. مردم رومانی با 53 درصد بیشترین خوشبینی و رضایت را از اتحادیه اروپا دارند.

3- بیکاری جوانان و آینده نامعلوم آنها

 مشکل دیگر این اتحادیه، نرخ بالای بیکاری در میان جوانان و آینده نامعلوم آنهاست.

بر اساس آمار یورو استات، در حدود 60 درصد از جوانان 18 تا 25 سال در یونان و اسپانیا بیکار هستند و در ایتالیا 40 درصد از جوانان این کشور از بیکاری رنج می برند. نظر به آنکه جمعیت اروپا را جمعیتی پیر تشکیل می دهد بیکار بودن جوانان در این کشورها یک مشکل اساسی برای اروپا محسوب می شود.

در ایتالیا، پرتغال، اسلوونی، لهستان، مجارستان، ایرلند و فرانسه نیز نرخ بیکاری در میان جوانان بیش از میانگین اتحادیه اروپا قرار دارد.

4- اتکای بیش از حد به انرژی های فسیلی

اروپا در حال حاضر عمده نیاز خود به ارنژی را از انرژی های فسیلی همچن نفت و گاز و سوخت جامد تامین می کند و بخش عمده این مواد انرژی زا نیز از خاورمیانه و روسیه به قاره سبز صادر می شوند. نظر به آنکه اروپا درصدد کاهش نیاز خود به انرژی روسیه است به نظر می رسد که سیاست گذاران این قاره باید چاره ای برای پایان دادن به این وابستگی بیندیشند.

برای مثال در حال حاضر قبرس 70 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از نفت تامین می کند. این میزان در مجارستان در حدود 80 درصد است و فقط در سوئد و لتونی است که در حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز از انرژی های تجدید پذیر همچون باد و اشعه خورشید تامین می شود.

در میان کشورهای اروپایی فرانسه بیشترین استفاده را از انرژی هسته ای می برد و در کشورهایی همچون دانمارک، ایرلند، پرتغال، لهستان، اتریش، مالت، لوگزامبورگ، لیتوانی، لتونی، قبرس، ایتالیا و یونان هیچ گونه استفاده ای از انرژی هسته ای انجام نمی شود.

با توجه به این مشکلات، پارلمان اروپا وظیفه ای سخت برای حل چالش های پیش رو به ویژه موضوع بیکاری خواهد داشت اما شرایط در اورپا به گونه ای است که بعید است در کوتاه مدت این مشکل رفع شود.

کد N299685

وبگردی