آفتاب
قائم مقام شورای عالی قرآن:

صاحب‌نظران قرآنی به دقت و عدالت در مسابقات قرآن ایران اذعان دارند

صاحب‌نظران قرآنی به دقت و عدالت در مسابقات قرآن ایران اذعان دارند

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: ارائه فرصت پاسخ به متسابقین، دقت و عدالت در داوری و همچنین برگزاری مسابقات در حضور سایر شرکت‌کنندگان، داوران و عموم مردم از امتیازات مهم مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدعلی سرابی درباره ابعاد مختلف کیفیت و کمیت مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: یکی از اهداف مهم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ایجاد زمینه هم گرایی و وحدت میان امت‌های اسلامی است. مسابقات بین‌المللی قرآن تلاش‌های بسیاری برای تحقق این هدف انجام داده است. از جمله هیئت داوری این مسابقات را می‌توان مثال آورد که از ملیت‌های مختلف تشکیل شده است.

وی افزود: در زمینه دعوت از متسابقین نیز رایزن‌های فرهنگی ما تمام فعالیت و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مشارکت جهانی در این مسابقات تضمین شود و شرکت‌کنندگان از ملیت‌ها و کشورهای مختلف حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی برای انتخاب افراد برتر هم تلاش بر این است که کوچک‌ترین حقی ضایع نشود تا به هدف مذکور خدشه وارد نشود. همچنین برنامه‌های جنبی از قبیل سخنرانی مدیران ارشد نیز حول محور وحدت امت اسلامی است.

سرابی تصریح کرد: اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن هم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که به این امر کمک می‌کند. در واقع تمام این برنامه‌ریزی‌ها به منظور دستیابی به وحدت امت اسلامی است.

قائم مقام شورای عالی قرآن درباره ویژگی‌ها، امتیازات و نقاط برجسته مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: فرصت قابل توجهی که برای پاسخ دادن در اختیار متسابقین قرار می‌گیرد، نوع داوری و همچنین برگزاری مسابقات در حضور سایر شرکت‌کنندگان، داوران و عموم مردم از امتیازات مهم مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی است.

سرابی یادآور شد: در بسیاری از کشورها مسابقات پشت درهای بسته برگزار می‌شود، ولی در کشور ما مسابقات در بزرگ‌ترین سالن و با پوشش کامل از سوی شبکه‌های مختلف صداوسیما برگزار می‌شود و هیئت داوران که از 15تا 20 نفر تشکیل شده‌اند نیز به صورت زنده داوری می‌کنند، این در حالی است که ناظرانی از کشورهای مختلف حضور دارند و نظارت می‌کنند.

سرابی یادآور شد: با توجه به این موضوعات می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران از بهترین داوری مسابقات برخوردار است. آیین نامه مسابقات نیز از دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین آیین نامه‌هاست؛ موضوعی که داوران و صاحب نظران قرآنی کشورهای مختلف به آن اذعان کرده‌اند. بنابر این می‌توان گفت علاوه بر تحقق هدف مذکور، اجرای چنین قواعدی از امتیازات ویژه مسابقات بین‌المللی در کشور ایران است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی در پاسخ به این سوال که سایر دستگاه‌ها، نهادها و موسسات قرآنی در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چگونه می‌توانند مشارکت کنند، گفت: نگاه ما به مسابقات بین‌المللی قرآن نباید نگاه دستگاهی باشد. سازمان اوقاف در سال‌های اخیر بسیار تلاش کرده است تا این امر یک رویداد ملی تلقی شود. برای تحقق همه‌جانبه این موضوع باید اهتمامی ایجاد شود تا نگاه ما به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد برای ایجاد و بسترسازی وحدت میان امت اسلامی باشد.

قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: اگر تمام دستگاه‌های ما چنین نگاهی به این رویداد داشته باشند بسیار موثر است و مشارکت گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود، لذا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه باید نگاه جدی‌تری به مسابقات داشته باشند و این رویداد بین‌المللی را بخشی از کار خود قرار دهند. در این صورت کارکردهای فرهنگی و سیاسی مسابقات بسیار جدی و موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان‌هایی است که سابقه حضور و فعالیتش در برگزاری مسابقات به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی می‌رسد، درباره نقش سازمان اوقاف در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: از این حیث سازمان اوقاف فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی موثری در سطوح مختلف به انجام رسانده است. در سال‌های اخیر نگاه مسئولان سازمان اوقاف به برگزاری مسابقات، محافل و برگزاری تورهای حفظ و قرائت قرآن بسیار سازنده بوده و شاهد این موضوع هستیم که فعالیت در این سازمان افزایش معنادار و چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: از لحاظ ساختاری نیز تبدیل دفتر آموزش و مسابقات قرآن در سازمان به مرکز فعالیت‌های قرآنی بسیار مثبت و حایز اهمیت و تحول چشمگیری است.

وی تصریح کرد: به هر حال ساختار فعالیت‌های قرآنی تقویت شده و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیز رشد قابل توجهی داشته است. در صورتی که این نگاه مثبت و پشتیبانی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، ادامه پیدا کند به ویژه در بخش ستاد عالی مسابقات ملی و بین‌المللی حفظ و قرائت که فرادستگاهی است سازمان اوقاف همواره نقش محوری و کلیدی را برعهده خواهد داشت.

قائم مقام شورای عالی قرآن نقش مسابقات قرآن در تدبر، تفکر و گسترش آموزه‌های قرآنی را مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: کارکرد مسابقات قرآن ایجاد بستر و زمینه انس و ارتباط بیشتر با قرآن کریم و زمینه سازی برای تدبر در آیات قرآنی است. در حقیقت کسانی که از طریق حفظ و قرائت با قرآن مأنوس می‌شوند زمینه مناسب‌تری پیدا می‌کنند تا معارف قرآنی را بهتر بشناسند. برگزاری مسابقات قرآنی هم سبب ایجاد کرسی‌های دائمی قرائت و زمینه استماع قرآن توسط عموم مردم شده و به دنبال آن آشنایی هر چه بیشتر مردم با معارف قرآنی و انس با قرآن را فراهم می‌کند.

سرابی در پایان درباره نقش قرآن و مسابقات قرآنی در تحقق شعار امسال با موضوع «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به ویژه در ارتباط با بخش رویکرد فرهنگی آن گفت: پایه مبانی فرهنگی ما برگرفته از قرآن کریم است. هرچه ارزش‌های قرآنی ترویج شود در واقع ترویج فرهنگ اصیل اسلامی تقویت شده و به دنبال آن برای ترویج بهتر فرهنگ انقلاب و اسلام بسترسازی بیشتری صورت خواهد گرفت و هرچه مردم بیشتر با ارزش‌های قرآن آشنا شوند به این معنی است که فضا برای تحقق شعار امسال و تحقق ارزش‌های قرآنی و اسلامی فراهم شده است.

انتهای پیام

کد N299614

وبگردی