آفتاب

بسته شدن گوآنتانامو خواسته معترضان مقابل کاخ‌سفید

بسته شدن گوآنتانامو خواسته معترضان مقابل کاخ‌سفید

معترضان مقابل کاخ سفید گردهم آمدند و از رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا در مورد بستن زندان گوآنتانامو به وعده خود عمل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی صدای روسیه، ده‌ها معترض که نماینده چندین سازمان بودند با به سر داشتن کلا‌ه‌های سیاه و لباس‌های نارنجی رنگ زندان، همچنین خواستار پایان بازداشت نامحدود مظنونین تروریستی خارجی شدند.

این تظاهرات یک سال پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بر تعهدش نسبت به بستن زندان گوآنتانامو، تاسیس شده در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی، بار دیگر تاکید کرد.

ران ستیف، از کمپین ملی مذهبی علیه شکنجه گفت: از زمانی که رئیس جمهوری این تعهد را داده، پیشرفتی حاصل شده اما بسیار کم و با سرعتی آهسته.

وی افزود، با توجه به این سرعت آهسته، اکثر زندانیان زندان گوآنتانامو پس از پایان ریاست جمهوری اوباما در ژانویه 2017 همچنان در این زندان خواهند بود.

سازمان دهندگان این تظاهرات گفتند، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از جمله سازمان‌هایی هستند که در این اعتراض شرکت دارند که با تظاهراتی مشابه در 40 شهر در هفت کشور سراسر جهان هم‌زمان شده‌اند.

زندان گوآنتانامو در هاله‌ای از گزارش‌های شکنجه و سوء‌ رفتار پوشیده شده است. عفو بین‌الملل در ژانویه سال جاری میلادی آمریکا را به دلیل ادامه فعالیت زندان گوآنتانامو محکوم کرد. این سازمان گفت، شکنجه زندانیان نمونه آشکاری از معیارهای دوگانه آمریکا درخصوص حقوق بشر است.

چندین تن از زندانیان گوآنتانامو سال‌ها است که برای اعتراض به حبسشان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. این در حالی است که مقام‌های آمریکا دیگر افشا نمی‌کنند که چه تعداد از 155 زندانی این زندان دست به اعتصاب غذا زده و با خط مشی تغذیه اجباری مواجه شده‌اند.

براین اساس، اعتراضات مشابهی نیز روز جمعه در 40 شهر در هفت کشور در جریان روز جهانی اقدام برای بستن زندان گوآنتانامو برگزار شده است.

انتهای پیام

کد N299253

وبگردی