آفتاب

احتمال رویارویی اردوغان و مخالفانش در کلن

احتمال رویارویی اردوغان و مخالفانش در کلن

سخنرانی امروز (شنبه) نخست وزیر ترکیه در کلن در جمع هزاران تن از ترک‌های مهاجر، احتمالا تنش‌های سیاسی ترکیه را به خیابان‌های آلمان منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی از قانونگذاران آلمانی به رغم هشدارهای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به اردوغان، نگران زبان تند و تیز وی هستند.

دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به دلیل رسوایی فساد تحت فشار قرار دارد، قرار است امروز در کلن سخنرانی کند و این در حالی است که اخیراً با اعتراض‌های ضد دولتی روبرو بوه است و این جو هنوز ادامه دارد. معترضان اردوغان نیز متعهد شده‌اند تا در جمع حامیان وی حاضر شوند.

این اظهارات احتمال رویارویی اردوغان و مخالفانش را در کلن افزایش می‌دهد چرا که آن‌ها علاوه بر رسوایی فساد، از عملکرد دولت در حادثه خونین معدن ترکیه که بیش از 300 کشته برجای گذاشت، خشمگین هستند.

با این وجود اردوغان تلاش دارد تا امروز برای انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت تبلیغ کند و به جمع حامیانشان اضافه کند.

اردوغان غالباً‌ در سفر به آلمان برای ترک‌های مهاجر سخنرانی می‌کند. حامیانش نیز با احساساتی ملی‌گرایانه، پرچم‌های ترکیه را در دست تکان می‌دهند. انتظار می‌رودکه دست کم 16 هزار تن از حامیانش در دهمین سالگرد اتحاد دموکرات‌های ترکیه‌ای اروپا تجمع کنند. این گردهمایی یک سال پس از اعتراضات ضد دولتی ترکیه برگزار می‌شود که با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی همراه شد.

این اعتراضات که در واکنش به توسعه پارک گزی در نزدیکی استانبول بود با سرکوب روبرو شد و اردوغان معترضان را "خرابکار، تروریست و هرج و مرج طلب" توصیف کرد.

از سوی دیگر احتمال می‌رود که بیش از 30 هزار معترض ضد اردوغان به همراه حزب راست افراطی آلمان در کلن تجمع کنند. به گفته منتقدان آلمانی، عاقلانه نیست که تنها 11 روز پس از اینکه اردوغان با حادثه خونبار معدن روبه‌رو شده است، وی در آلمان سخنرانی کند. اردوغان به گونه‌ای رفتار کرده است که نشان می دهد همواره در حال مبارزه با یک توطئه خارجی است که به دنبال تضعیف ترکیه است. پیشتر مرکل در مصاحبه‌ای خواستار خویشتن‌داری اردوغان شده و گفت: گمان می‌کنم که اردوغان از حساسیت این موضوع اطلاع دارد؛ خصوصاً این بار. می‌خواهم که وی مسوولانه برخورد کند.

انتهای پیام

کد N299016

وبگردی