آفتاب
الجزایر میزبان نشست وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها

سفیر ایران در الجزایر: حل مسالمت‌آمیز اختلافات در سوریه در نشست غیرمتعهدها بررسی می‌شود

سفیر ایران در الجزایر: حل مسالمت‌آمیز اختلافات در سوریه در نشست غیرمتعهدها بررسی می‌شود

محمود محمدی، سفیر ایران در الجزایر با انتشار مقاله‌ای در سایت عربی الشروق آنلاین تاکید کرد: نشست وزیران غیرمتعهدها در الجزایر برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات در سوریه، احقاق حقوق ملت فلسطین، احترام به حاکمیت ملی کشورها، صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، دیدگاه‌های جدید جنبش را ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه پرتیراژ عرب زبان الشروق مقاله‌ای با تیتر " چرا الجزایر میزبان اجلاس وزاری امور خارجه جنبش عدم تعهد شده؟" با قلم محمود محمدی، سفیر ایران در الجزایر منتشر کرد.

سفیر ایران در الجزایر با اشاره به برگزاری اجلاس وزاری امور خارجه جنبش غیرمتعهدها در این کشور در مقاله خود به اهداف و نقش مهم جنبش عدم تعهد که متشکل از 120 عضو از کشورهای مختلف جهان است، آورده است:

این جنبش از اولین نشست خود که در سال 1955 در باندونگ برگزار شده بود در تنش زدایی و صلح میان قدرت‌ها، کارکرد منصفانه سازمان ملل به ویژه در امر فقرزدایی، خلع سلاح جهانی و تبعیض نژادی، برابری کشورهای بزرگ و کوچک در سازمان ملل متحد، حل مسالمت آمیز مسائل میان کشورها، مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای مختلف و پرهیز از تجاوز خشونت آمیز در مناسبت‌های بین المللی و همچنین تقویت همکاری‌های جمعی بر اساس منافع مشترک، تلاشی زیادی داشته است.

وی معتقد است: این جنبش در نظام دو قطبی گذشته نقش مهمی در تنش زدایی بین بلوک شرق و غرب داشته و جایگاه خود را به عنوان مجموعه کشورهایی که روابط آنها با دو بلوک به معنای تحت السیطره آنان نبوده، حفظ کرده است.

در این مقاله آمده است: در پایان جنگ سرد جنبش غیرمتعهدها نیز متناسب با تحولات نوین جهانی موضوعات مهم کشورهای عضو و بین المللی را که عموما حول محور دوستی، صلح، تعامل و همکاری‌های جمعی برای صلح و ثبات بین المللی است، در دستور کار داشته، به طوری‌که در مدت سال‌های گذشته مسائلی از جمله مساله صلح جهانی، توسعه پایدار، خلع سلاح تسلیحات کشتار جمعی و اصلاح منشور سازمان ملل متحد تا حذف حق وتو که در اختیار پنج عضو دائم شورای امنیت می باشد، محورهای مشترک همه اجلاس های این جنبش بوده است.

سفیر ایران در الجزیره درباره میزبانی الجزایر معتقد است: الجزایر به عنوان کشوری که پیش از استقلال، یعنی سال‌های دشوار مبارزه برای آزادی و استقلال با جنبش غیرمتعهدها ارتباط داشته است. جبهه آزادی بخش ملی الجزایر برای آزادی کشورش از سیطره استعمار با حضور در نشست باندونگ ندای آزادی خواهی، استقلال طلبی و مبارزه با تبعیض نژادی را به گوش جهانیان رسانده است.

او در ادامه می‌افزاید: از آن زمان تاکنون که قرار است الجزایر در تاریخ 28 می 2014 میزبان نشست وزاری امورخارجه جنبش غیرمتعهدها باشد تلاش‌های مهمی در جهت اصول و اهداف کنفرانس باندونگ 1955 و تصمیمات این جنبش انجام داده که از آن جمله می‌توان به اقدامات مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در آفریقای جنوبی و مساله فلسطین، حمایت از آزدی و استقلال و توسعه اقتصادی کشورهای فقیر قاره آفریقا، آسیا، حل و فصل اختلافات بین‌المللی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با اشاعه تسلیحات کشتارجمعی اشاره کرد.

سفیر ایران در الجزایر در ادامه مقاله خود اضافه می‌کند: هفدهمین نشست وزرای جنبش غیرمتعهدها در شرایط کنونی که بحران‌های منطقه‌ای نقاط مختلف جهان را در برگرفته است، ازاین جهت حائز اهمیت است که الجزایر به عنوان یک کشور باثبات و طرفدار صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حل و فصل اختلافات جهانی و همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای دیگر داشته باشد. بحران‌های موجود در آفریقا، آسیا به ویژه خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین که عمدتا کشورهای عضو این جنبش درگیر آن هستند، نیازمند تعامل سازنده میان کشورهای شمال و جنوب از یک سو و از سوی دیگر، اعضای این جنبش با سایر نهادهای منطقه‌ای و بین المللی است.

در هفدهمین اجلاس وزاری خارجه جنبش غیرمتعهدها در الجزایر موضوعات مهم بیانیه 11 بند نهائی اجلاس سران این جنبش در 2012 در تهران که توسط سران کشورهای عضو این جنبش تصویب شده و ریاست آن را همچنان ایران به عهده دارد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا این جنبش خود را برای اجلاس آتی سران در سال 2015 در منطقه آمریکای لاتین آماده کند.

محمدی در پایان مقاله تاکید می‌کند: نشست وزیران غیرمتعهدها در الجزایر همچنین برای حل مسالمت آمیز اختلافات در سوریه، احقاق حقوق ملت فلسطین، احترام به حاکمیت ملی کشورها، صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، دیدگاه‌های جدید جنبش را ارائه خواهد کرد. زیرا الجزایر کشوری است که طعم تلخ بحران امنیت، استعمار و مبارزه برای آزادی و استقلال را چشیده است. به همین دلیل رئیس جمهور الجزایر برای همزیستی مسالمت آمیز میان ملت‌ها، ثبات امنیت جهانی، رعایت حقوق انسان، و رعایت حاکمیت ملی کشورها، فقرزدائی و توسعه پایدار اهمیت زیادی قائل است.

انتهای پیام

کد N298941

وبگردی