آفتاب

امریکا هواپیماهای بدون سرنشین در ژاپن مستقر می کند

امریکا هواپیماهای بدون سرنشین در ژاپن مستقر می کند

تهران-ایرنا- خبرگزاری ˈکیودوˈ روز شنبه درگزارشی اعلام کرد: یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ˈهاواکˈ آمریکا صبح امروز وارد پایگاه هوایی ˈمیساواˈ درشمال شرق ژاپن شد و دومین هواپیما قرار است روز چهارشنبه این هفته در این پایگاه مستقر شود.

حضور هواپیماهای بدون سرنشین امریکا پیش ازاین در کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان همواره با اعتراض گسترده مقام های دولتی و مردم این کشورها روبرو شده است.

کیودو می افزاید: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که قبلا در جزیره ˈگوامˈ مستقر بوده، قرار است از ماه جاری میلادی تا ماه اکتبر(مهر) در پایگاه هوایی ˈ میساواˈ فعالیت داشته باشند.

براساس این گزارش، ارتش آمریکا هدف از استقرار این هواپیماها را بروز مشکلات ناشی از وقوع طوفان در تابستان سال گذشته در منطقه گوام دراقیانوس آرام عنوان کرده است، اما گفته می شود هدف اصلی ازاین اقدام نظامی ،نظارت بیشتر بر احتمال انجام آزمایش هسته ای کره شمالی و نیز اقدام های اخیر پکن در دریای چین جنوبی و شرقی است.

هواپیمای بدون سرنشین ˈهاواکˈ آمریکا به طول 5/14 متر و با پهنای بال حدودا 40 متر، قادر به انجام ماموریت های شناسایی برای مدت زمان طولانی در ارتفاع بیش از 15 هزار متر است.

این درحالی است که فعالان و طرفداران حقوق بشر همواره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ازسوی آمریکا را به بهانه مبارزه با تروریسم در کشور های مختلف که منجر به کشتار مردم بی دفاع و غیرنظامی شده است، مصداق بارز تروریسم دولتی می دانند.

عملیات و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان، افغانستان و برخی از کشورهای آفریقایی تاکنون موجب کشته شدن دهها نفر از غیرنظامیان شده و دولت و مردم این کشور ها خواستار پایان دادن به این قبیل حملات هستند.

آساق **1450** 5981
کد N298827

وبگردی