آفتاب

اوکراین در روز سکوت تبلیغات انتخاباتی

اوکراین در روز سکوت تبلیغات انتخاباتی

مسکو- ایرنا- در شرایطی که کمتر از یک شبانه روز به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین باقی مانده است، امروز شنبه هرگونه تبلیغات انتخاباتی در این کشور ممنوع اعلام شد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، هرگونه تبلیغات اعم از رادیو - تلویزیونی و پخش اعلامیه در اوکراین منع و اطلاعیه های نصب شده بر دیوارهای اماکن عمومی هم جمع آوری می شود.

بر اساس اطلاعیه کمیسیون انتخاباتی اوکراین، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری فردا (یکشنبه)، انتخابات برای برگزیدن شهرداران و نمایندگان شوراهای شهر پایتخت و شوراهای محلی در چندین استان این کشور از جمله نیکلایف، هرسون و اودسا برگزار می شود.

ششمین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایط خاص و متفاوت با دوره های قبلی انتخابات در این کشور برگزار می شود. این انتخابات برای اولین بار به دلیل خلع مقام ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور قبلی توسط مجلس رادا (در فوریه گذشته) به صورت زودهنگام برگزار می شود.

مجلس اوکراین 22 ماه فوریه، آلکساندر تورچینوف رییس و از اعضای برجسته حزب باتکیفشینا را به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور تعیین کرد.

از ویژگی های دیگر انتخابات کنونی ریاست جمهوری اوکراین، برگزار نشدن آن در شبه جزیره کریمه با جمعیت حدود دو میلیون و 150 هزار نفر به دلیل الحاق شدن این منطقه به قلمرو روسیه است.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین اعلام کرده است افراد علاقمند و حائز شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از منطقه کریمه می توانند با حضور در حوزه های رای گیری در خاک اوکراین رای خود را به صندوق بریزند.

علاوه بر آن، مساله دیگر کنترل بخش های عمده استانهای دونتسک و لوهانسک توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه است. شبه نظامیان مخالف دولت اوکراین اعلام کرده اند اجازه برگزاری انتخابات در مناطق لوهانسک و دونتسک را نخواهند داد.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، در استانهای لوهانسک و دونتسک از مجموع 34 حوزه رای گیری تنها در 20 حوزه امکان رای گیری وجود ندارد.

در مجموع در این دو استان که از یک ماه پیش از طرف جدایی طلبان به عنوان جمهوری از اوکراین اعلام استقلال کرده اند، حدود 4 هزار مرکز رای گیری ایجاد شده بود تا آرای حدود 4 میلیون و 900 هزار فرد واجد شرایط شرکت در انتخابات در آن اخذ شود.

در این شرایط خاص 21 نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای کسب حق تصدی عالی ترین مقام حکومت این کشور برای پنج سال آینده به رقابت می پردازند.

اما از این تعداد با توجه به نتایج نظرسنجی ها، فقط یولیا تیموشنکو نخست وزیر اسبق اوکراین و پتر پوروشنکو سرمایه دار صنعت شکلات از شانس واقعی برای پیروزی برخوردارند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ها، پوروشنکو شانس کسب 44درصد آرا و تیموشنکو 4/8 درصد آرا را دارند. مطابق قوانین انتخاباتی اوکراین، هر یک از نامزدها که بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، در انتخابات فرد پیروز محسوب خواهد شد و در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، 5/35 میلیون نفر از شهروندان اوکراینی حائز شرایط شرکت در انتخابات هستند.

انتظار می رود حدود 60 درصد افراد حائز شرایط در انتخابات شرکت کنند و در مناطق غربی اوکراین که اکثر طرفداران حکومت کنونی را در خود جای داده است این رقم به حدود 70 درصد می رسد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، در مناطق شرقی اوکراین به دلیل مخالفت گسترده مردم با حکومت کنونی این رقم پایین تر خواهد بود.

به گزارش وزارت کشور اوکراین، بیش از ۷۰ هزار مامور امنیتی مسئولیت تامین امنیت این کشور در روز برگزاری انتخابات را برعهده دارند.

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایطی برگزار می شود که روابط اوکراین و روسیه تیره شده است و بسیاری از مقامهای اوکراینی و سران کشورهای غربی از امکان اخلال در انتخابات توسط افراد طرفدار روسیه در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

در این شرایط ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه حمایت کشورش را از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرده و برای برقراری آرامش در این کشور ابراز امیدواری کرد.

وی در همین حال خواستار پایان یافتن عملیات نیروهای اوکراینی در مناطق شرق این کشور و توقف خونریزی و اعمال خشونت آمیز در این مناطق شد.

تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با توجه به انتخاب عالی ترین فرد برای حکومت این کشور از طریق قانونی، می تواند باعث تثبیت اوضاع این کشور و آغازی برای حل مشکلات گوناگون آن شود.

اروپام/2242**۵۱۸**1485** 1337
کد N298821

وبگردی