آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

قربانی: ملت سوریه امید دارند سرنوشتشان از طریق قانونی رقم بخورد

قربانی: ملت سوریه امید دارند سرنوشتشان از طریق قانونی رقم بخورد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرق نمی کند که رای مردم سوریه به اسد باشد یا کس دیگری، مهم این است که امید های آنها برای بازگشت آرامش به کشورشان محقق شود.

سهراب قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سوریه، خاطر نشان کرد: بحث برگزاری انتخابات در این کشور پس از آن مطرح شد که سوریه وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشت و نشانه‌های کاملا آشکاری از شکست گروه‌های تروریستی و جریان‌های معارض در این کشور به چشم می خورد.

وی ادامه داد: بازیگران خارجی سوریه با سیاست‌های مداخله‌ جویانه، ارسال سلاح و گروه‌های تروریستی به این کشورهر کدام به دنبال اهداف خود بودند ولی امروز نشانه‌های شکست آنها به وضوح دیده می شود و علاوه برآن شرایط میدانی سوریه هم به نفع دولت این کشور تغییر یافته و عامه مردم نیز گرایش بیشتری به سمت دولت پیدا کرده اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه وضعیت سوریه در سطح بین‌الملل آن طوری که بازیگران خارجی می‌خواستند پیش نرفت گفت: چندی پیش اسد این بحث را مطرح کرد که سوریه مرحله بحرانی را پشت‌سر گذاشته و پس از آن نه تنها سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بر این گفته ها صحه گذاشت بلکه اتفاقات اخیر نیز موید این گفته‌ها بود زیرا در حمص تروریست‌ها عقب‌نشینی کردند و ارتش سوریه هم پیروزی‌های مهمی در حلب بدست آورد که زمینه تغییر شرایط در کل سوریه را فراهم کرد.

قربانی افزود: بنابراین اوضاع فعلی در منطقه حلب که جزو مناطق مرزی سوریه محسوب می‌شود نسبتا خوب است و در مناطق ساحلی این کشور نیز وضعیت کاملا مطلوبی را شاهد هستیم و با اینکه در مناطق جنوبی سوریه تاحدی مشکلات پابرجا است، امید می‌رود تا زمان انتخابات اوضاع در این بخش ها هم آرام شود.

وی اظهارکرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده وضعیت سوریه هر روز رو به بهبود بوده و حتی حسان نور رقیب انتخاباتی اسد هم براین امر اذعان کرده است. به همین دلیل می توان امید داشت که سوریه پس از پشت سر گذاشتن تنش‌ها آماده برگزاری انتخاباتی آرام باشد. با این حال برخی واکنش‌ ها که از سوی سازمان های بین المللی و کشورهای غربی در قبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفته به خودی خود جای تامل دارد زیرا برخی دولت‌های غربی که آمریکا در راس آنها قرار دارد با وجود ادعای دموکراسی، رفتاری دوگانه را در این زمینه درپیش گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: برخی کشورهای غربی علیه انتخابات سوریه موضع‌گیری کرده و پیشاپیش مخالفت‌های خود را اعلام کرده اند. این واکنش ها نشان می‌دهد که آنها به دنبال برگزاری دموکراسی در سوریه نبوده‌اند و آینده این کشور هم برای‌شان اهمیتی ندارد. چراکه که همین دولت‌های غربی از مصری که انتخاباتی نمایشی در آن برگزار شده و یک ژنرال از طریق کودتا اداره امور را بدست گرفته، حمایت می‌کنند ولی از سوریه که قرار است مردم از طریق انتخابات رئیس جمهور آینده خود را روی کار بیاورند حمایت نکرده و حتی آن را محکوم می‌کنند و دلیل این رفتارها را می توان احتمال قوی پیروزی اسد در انتخابات و به دنبال آن نارضایتی مخالفان او دانست.

قربانی در رابطه با حضور نیافتن مخالفان اسد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه گفت: این مخالفان مشروعیتی برای انتخاباتی سوریه قائل نیستند ولی مسئله اصلی این است که سوری‌هایی که به دلیل ناامنی های داخلی مجبور به ترک کشورشان شده اند نیز امکان حضور در این انتخابات را ندارند و این مساله است که باید حل شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نامزدی مجدد اسد برای پست ریاست جمهوری باعث دامن زدن به تنش‌ها در سوریه می‌شود، خاطر نشان کرد: در میان ملت سوریه شاهد نظرات متفاوتی هستیم ولی گزارش‌های تلویزیونی حاکی از بازگشت آوارگان و مردم سوری به شهرهایشان است و حتی می‌بینیم که برخی به ویرانه‌هایی بازگشته اند که قابل سکونت نیستند و این نشان دهنده امید آنها به بهبود اوضاع است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ملت سوریه احساس می‌کنند در چارچوب قانونی امکان دارد وضعیت زندگی‌شان بهبود یابد نه با اسلحه، دخالت‌های خارجی و یا حضور گروه‌های تروریستی بنابراین مهمترین اصل این است که این انتخابات سالم باشد و مردم سوریه بتوانند رای خود را بدهند. حال این رای به اسد باشد یا فردی دیگر، تفاوتی نمی‌کند در هر صورت باید سرنوشت سوریه به دست ملت آن رقم بخورد.

وی در رابطه با اظهارنظرهای سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورهای غربی مبنی بر به رسمیت نشناختن انتخابات ریاست جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: چندی پیش اعلام شد که اخضر ابراهیمی،‌نماینده سازمان ملل در امور سوریه از سمت خود استعفا داده است . ابراهیمی که پس از کناره گیری کوفی‌عنان از این سمت جایگزین او شده بود شکست مذاکرات در خصوص سوریه را دلیل استعفای خود دانست؛ این درحالی است که از نظر کارشناسان غربی، آمریکا و سایر قدرت‌های غربی اجازه ندادند که سازمان ملل نقش مستقل خود را ایفا کند.

وی در رابطه با احتمال کارشکنی های مخالفان در حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: از آنجا که مداخله‌گران در سوریه خود دچار مشکلات شده‌اند بعید است بتوانند به کارشکنی‌ها و دخالت‌ خود در این کشور ادامه بدهند. از آن جمله می توان به بندربن سلطان اشاره کرد که اصرار داشت به گروه‌های تکفیری و افراطی برای ساقط شدن دولت‌ اسد کمک برساند ولی از کاربر کنار شد. علاوه براین یکی از دلایل اصلی که وزیر خارجه عربستان برای سفر ظریف به ریاض پافشاری می‌کند شکست سیاست‌های آنها در سوریه و تغییر شرایط منطقه است به همین دلیل باید با ایران وارد مذاکره شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با بیان اینکه تا زمانی که قدرت‌های خارجی به دخالت‌های خود در سوریه ادامه بدهند مشکلات این کشور به قوت خود باقی خواهد ماند، افزود: لااقل در مناطق تحت کنترل معارضان تنش ها همچنان ادامه خواهد داشت و با ادامه این دخالت ها در آینده باید نگران یکپارچکی سوریه باشیم ولی به طور کلی اگر دولت سوریه که از نظر نظامی‌ مراحل حساس و خطرناکی را پشت‌سر گذاشته است از بحران کنونی با موفقیت بیرون بیاید و انتخابات را برگزار کند موفق به جلب اعتماد مردم سوریه خواهد شد .

انتهای پیام

کد N298771

وبگردی