آفتاب
میزگرد مهر با مسئولان اسلامشهر/

زیرساخت شهرستانهای تهران با رشد جمعیت تناسب ندارد/ سرانه هر اسلامشهری از اعتبار پیش‌بینی شده تنها 300 هزار تومان

زیرساخت شهرستانهای تهران با رشد جمعیت تناسب ندارد/ سرانه هر اسلامشهری از اعتبار پیش‌بینی شده تنها 300 هزار تومان

اسلامشهر - خبرگزاری مهر: مسئولان اسلامشهر با شرکت در میزگرد نمایندگی خبرگزاری مهر در استان تهران، به بررسی مشکلات این شهرستان پرداختند و از عدم تناسب زیرساختهای موجود با رشد جمعیت خبر دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگی خبرگزاری مهر در استان تهران با برگزاری میزگردی با حضور نماینده مردم در مجلس و مسئولان شهرستان اسلامشهر مسائل و مشکلات شهر، طرح مطالبات مردمی و نحوه انکعاس اقدامات و عملکرد مسئولان شهرستانهای تهران را بررسی کرد.

در این نشست که با حضور حسین طلا نماینده مردم تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، امیرالله حقیقی فرماندار، حجت الاسلام کنگرلو رئیس اداره تبلیغات اسلامی، محمدزاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر اسلامشهر در محل دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر در این شهرستان برگزار شد، مسئولان حاضر ضمن آشنایی با نحوه تهیه و تولید خبر در تحریریه این خبرگزاری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و در ادامه دفتر خبرگزاری مهر در شهرستان اسلامشهر توسط مسئولان حاضر افتتاح شد.

در ابتدای جلسه حسین طلا با اشاره به فعالیت پویای خبرگزاری مهر در استان تهران اظهار داشت: جای خالی رسانه ای تاثیرگذار و فعال در شهرستان اسلامشهر بسیار مشهود بود و امیدواریم مجموعه خبرگزاری مهر بتواند با انعکاس صادقانه، شفاف، به موقع و دلسوزانه اخبار واقعیتهای موجود را برجسته کرده و به ظهور و بروز برساند.

این مسئول ضمن تاکید بر رسالت خطیر اصحاب رسانه در انعکاس نقاط قوت و ضعف شهرستانها عنوان کرد: اسلامشهر یکی از شهرستانهای غریب استان تهران است چراکه واقعیتهای موجود در این منطقه به خوبی معرفی نشده و برغم مجاورت با کلانشهر تهران، متاسفانه از امکانات مناسب و درخور شان شهروندان برخوردار نیست.

طلا: زیرساخت شهرستانهای تهران متناسب با رشد جمعیت نیست

این نماینده مجلس ادامه داد: حق مردم اسلامشهر است که بیش از شرایط کنونی از رفاه و آسایش برخوردار باشند، در حوزه امکانات شهری می توان فضای شادتر و زیرساختهای مناسب تری ایجاد کرد اما محدودیت بودجه در حوزه شهرداریها موجب کندی روند شده البته برخی مشکلات ناشی از عدم اختصاص اعتبارات مناسب و پاره ای دیگر نیز مربوط به ضعف اطلاع رسانی است.

دبیر مجمع نمایندگان تهران اشتغال را یکی از مطالبات بحق مردم برشمرد و گفت: به منظور اشتغالزایی و بکارگیری نیروی کار بومی، طی سالهای گذشته طرح احداث شهرک صنعتی در اسلامشهر تصویب شد اما همچنان شاهد رکود و بی حرکتی در این موضوع هستیم البته این مشکل مربوط به نبود اراضی منابع طبیعی در شهرستان و لزوم خرید زمین برای احداث شهرک است که امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی بزودی حل شود.

این مسئول اجرای طرح فاضلاب و احداث مترو را از مهمترین اولویتهای شهرستان برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر میان اسلامشهر و کلانشهر تهران فاصله محسوسی وجود ندارد و این دو شهر می توانند ارتباط محکم و موثری داشته باشند لذا به منظور سهولت در حمل و نقل عمومی و تردد شهروندان، احداث مترو در این شهرستان امری ضروری محسوب می شود، همچنین با توجه به واگذاری واحدهای مسکن مهر و سکونت مالکان موظف به ارتقای زیرساختها هستیم.

سرانه ورزشی اسلامشهر بسیار ناچیز است

وی با اشاره به نام آوری ورزشکاران اسلامشهری در عرصه های ملی و بین المللی افزود: در حوزه ورزش نیز برغم سهم چشمگیر اسلامشهر در مدال آوری متاسفانه این شهرستان سهم ناچیزی از امکانات دارد لذا باید نگاه نو و کارآمدی در این حوزه شکل گیرد.

طلا ابراز امیدواری کرد: در سالجاری که به تدبیر رهبر معظم انقلاب "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نام گرفته است مسئولان باید دست به دست هم داده و در مسیر تحقق آرمانهای امام راحل، شهدای انقلاب و تاکیدات رهبری گام های موثری بردارند.

در ادامه این نشست فرماندار اسلامشهر ضن ابراز خرسندی از راه اندازی دفتر خبرگزاری مهر در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر رسانه هایی در  قالب نشریه، وبلاگ و سایت در اسلامشهر فعالیت دارند و در زمینه اطلاع رسانی اقداماتی صورت می گیرد اما کافی نبوده و پاسخگوی نیاز شهرستان نیست لذا وجود رسانه ای فعال و پویا یک نیاز اساسی محسوب می شود.

امیرالله حقیقی فعالان رسانه را پل ارتباطی میان مردم و مسئولان دانست و ادامه داد: به منظور تسهیل در انعکاس مطالبات مردمی و پیگیری و رفع مشکلات، همکاری با اصحاب رسانه در اولویت امور مسئولان اسلامشهر قرار گرفته و تمام روسای ادارات و دستگاه های شهرستان موظف به پاسخگویی، رعایت شان خبرنگاران و پذیرش نقدهای صادقانه شده اند.

حقیقی: احداث مترو با اعتبارات دولتی امکانپذیر نیست

این مسئول مشارکت همه جانبه و حضور فعال مردم اسلامشهر در امور شهرستانی و کشوری را از مهمترین پتاسیلهای استان تهران برشمرد و عنوان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به پشتوانه مردم شکل گرفته و حضور مردم در صحنه موجب دلگرمی مسئولان و دولتمردان خواهد شد لذا باید تمام تلاش خود را برای افزایش رفاه عمومی و رضایتمندی مردم به کار گیریم.

وی با تاکید بر ضرورت احداث مترو در اسلامشهر گفت: احدث مترو در این منطقه مشکل تردد جمعیت دو میلیون نفری شهرستانهای رباط کریم، بهارستان و اسلامشهر را رفع خواهد کرد اما تحقق این طرح با اعتبارات دولتی امکانپذیر نیست و باید بخش خصوصی فعال شود، البته امسال ردیف اعتباری برای این پروژه تعریف شده و عملیات اجرایی نیز بزودی آغاز می شود.

سرانه هر شهروند اسلامشهری تنها 300 هزار تومان است

نماینده عالی دولت در اسلامشهر افزود: اجرای طرح فاضلاب نیز یکی از مهمترین پروژه های شهرستان است که طی سال گذشته با اختصاص بخشی از اعتبارات، حلقه اصلی در شهرک واوان و مسکن مهر ضیاء آباد و استراتوس تکمیل شد، امسال نیز مقرر شد که با تامین نیازهای مالی از محل اعتبارات شهرستانی و شرکت آب و فاضلاب استان تهران انشعابات اصلی تکمیل شده و مشکلات موجود رفع شود.

حقیقی، آغاز مجدد عملیات اجرایی احداث کمربندی اسلامشهر پس از چندین سال رکود و ترمیم بافت فرسوده شهری را از دیگر اقدامات در دست اجرا دانست و خاطرنشان کرد: درآمدهای پایدار شهر بسیار ناچیز بوده و پاسخگوی هزینه های شهر نیست، با تقسیم اعتبار 200 میلیارد ریالی پیش بینی شده بر جمعیت شهر، سرانه هر شهروند در حدود 300 هزار تومان محاسبه می شود که از این مبلغ 40 درصد صرف امور عمرانی و مابقی هزینه های جاری می شود، البته اگر این اعتبار تحقق پیدا کند همچنان که سال گذشته محقق نشد.

این مسئول هشدار داد: اگر وضع به همین منوال ادامه یابد و شهر بدون کمک مسئولان استانی رها شود در آینده ای نزدیک برای نگهداری شهر، پروژه های عمرانی و ارائه خدمات به شهروندان دچار مشکل خواهیم شد لذا خواستار مساعدت و توجه ویژه مسئولان هستیم.

وی در زمینه احداث شهرک صنعتی نیز گفت: یکی از مشکلات این شهرستان نبود اراضی منابع طبیعی است که با پیگیری های صورت گرفته شهرک صنعتی برای خرید زمین تعهد کرد، در این راستا دو مکان مشخص شده که پس از اظهار نظر کارشناسی دستگاه های ذیربط نظیر مسکن و شهرسازی، محیط زیست و... در نهایت یکی از این دو مورد انتخاب شده و عملیات احداث آغاز می شود.

شاخصهای توزیع اعتبارات بر اساس نیاز منطقه ای تنظیم شود

فرماندار اسلامشهر با اشاره به پتانسیلهای مختلف اسلامشهر در سطوح ملی و بین المللی متذکر شد: اسلامشهر طی سال گذشته به عنوان پنجمین شهر کشور به لحاظ مدال آوری آسیایی و ملی انتخاب شد و در حال حاضر نیز شاهد مدال طلای ورزشکار اسلامشهر در جام جهانی کشتی فرنگی هستیم که تمام این موارد نشان دهنده پتانسیل بسیار مطلوب شهرستان در عرصه ورزش است.

حقیقی خواستار توزیع عادلانه اعتبارات در استان تهران شد و افزود: بیش از 40 هزار دانشجو و 100 هزار دانش آموز در این شهرستان تحصیل می کنند که جمعیت دانش آموزی ما از کل جمعیت برخی شهرستانها بیشتر است و توجه و مساعدت بیشتر مسئولان استانی و کشوری را می طلبد لذا انتظار می رود شاخصهای توزیع اعتبارات بر اساس نیازهای جمعیتی، شرایط جغرافیایی، ظرفیتهای فرهنگی، ورزشی و... تنظیم شود.

کنگرلو: رسانه ها در مسیر پیشرفت و تعالی نظام حرکت کنند

در ادامه رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسلامشهر خبرگزاری مهر را رسانه ای صادق، امین، میانه رو و اعتدال طلب توصیف کرد و گفت: در جهان امروز بر پایه اطلاع رسانی لحظه ای استوار است، خبرنگاران رسالت خطیر و سنگینی بر عهده دارند اما نباید صداقت، شفافیت و امانتداری را فدای سرعت در اطلاع رسانی کنند.

حجت الاسلام کنگرلو بیان کرد: خبرگزاری مهر همواره رعایت اصل اخلاق مداری و امانتداری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و امید می رود پس از این نیز با انعکاس صحیح مطالبات مردمی و عملکرد مسئولان، در مسیر پیشرفت و تعالی روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و عمران و آبادانی این مرز و بوم گام بردارد.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان تهران نیز ضمن تقدیر از حضور مسئولان در این نشست، خواستار حمایت مسئولان استانی و شهرستانی از فعالان رسانه شد و عنوان کرد: طی یک سال گذشته با تلفیق دو حوزه غرب و شرق، خبرگزاری مهر استان تهران با مدیریت متمرکز با تحت پوشش قرار دادن تمامی شهرستانهای استان، فعالیت خود را با هدف انعکاس مشکلات مردم و رسیدگی به دغدغه های آنها به صورت حرفه ای آغاز کرد.

رضایی افزود: طی این مدت با وجود سختی‌ها، موانع و کاستی‌های بسیار، خبرنگاران خبرگزاری مهر در استان تهران تلاش بی‌وقفه‌ای را برای آگاه‌سازی جامعه، افزایش بصیرت شهروندان به ویژه نسل جوان و اطلاع‌رسانی از عملکرد مدیران استانی داشته و مردم نیز استقبال بسیار خوبی از اخبار و گزارش‌های این رسانه تا به امروز داشته‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت پاسخگویی مدیران تاکید فرمودند، ما معتقدیم که نقد مصلحانه و محترمانه نقش بسیار مهمی در تقویت دستگاه‌های اجرایی و مدیران خواهد داشت، چرا که اطلاع از نواقص و مشکلات، مدیران را برای رفع آنها آگاه می کند.

رضایی گفت: حرکت در مسیر ولایت و تلاش در جهت بصیرت‌افزایی جامعه از مهمترین اولویت‌های خبرنگاران خبرگزاری مهر در استان تهران بوده و این هدف از این پس با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد، در این زمینه طی سا‌لهای اخیر ارتباط مفید و مستمری از یک سو با مردم و از سوی دیگر با مدیران و مسئولان استان داشتیم و امروز اکثریت قریب به اتفاق مدیران استانی از عملکرد خبرنگاران مهر در استان تهران رضایت دارند.

کد N298712

وبگردی