آفتاب

آخرین نطق تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مصر

آخرین نطق تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مصر

تسنیم نوشت:

عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر ساعاتی پیش از پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی این کشور برای جلب بیش از پیش نظر رأی‌دهندگان مصری به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تبلیغات انتخاباتی عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر جمعه‌شب پایان یافت تا این کشور وارد دوره موسوم به "سکوت تبلیغاتی" نامزدها شود که براساس آن هرگونه تبلیغات انتخاباتی نامزدها در امروز شنبه و فردا یک‌شنبه به‌همراه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری که رأی گیری صورت می‌گیرد، ممنوع است.
براین اساس، دو نامزد یادشده حق هیچ‌گونه تبلیغاتی را در این چهار روز نخواهند داشت.
ساعاتی پیش از اجرای مرحله سکوت تبلیغات انتخاباتی، عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی بر میزان تبلیغات خود افزودند و هریک در آخرین سخنرانی خود دیدگاهش را درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی مصر تشریح کردند.
عبدالفتاح السیسی در سخنرانی خود از مردم مصر خواست تا به‌طور گسترده در انتخابات شرکت کنند.
وی که وزیر دفاع سابق مصر به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با چهار شبکه تلویزیونی از قانون بحث‌برانگیز مربوط به ممنوعیت تظاهرات بدون مجوز دفاع کرد.
عبدالفتاح السیاسی خطاب به شهروندان مصری و در اشاره به تظاهرات در خیابان‌های مصر برای درخواست جهت کناره گیری محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در روز 30 ژوئن سال 2013 میلادی گفت: شما در سوم ژوئن به خیابان آمدید زیرا مصر در خطر بود.
وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مصر بر شما واجب است که (برای شرکت در انتخابات) به خیابان‌ها بیایید. از خانه ها بیرون بیایید و به همه جهانیان نشان دهید که شما 40 یا 45 (میلیون) و حتی بیشتر از این هستید.
وی درپاسخ به سؤالی درباره اجازه برای برگزاری تظاهرات، بدون کسب مجوز از وزارت کشور مصر گفت: مسئله این نیست که من آن را قبول ندارم بلکه این وضعیت کنونی است که اجازه این کار را نمی‌دهد.
عبدالفتاح السیسی تصریح کرد: جامعه می‌خواهد گام بردارد. آیا مردم می‌توانند اعتراضات غیرقانونی را در سایه وضعیت کنونی تحمل کنند؟
وی تأکید کرد: قانون برای سازماندهی اعتراضات و نه ممنوعیت برگزاری آن است.
صباحی: مفسدان علیه من وارد عمل شده‌اند/ مقابل اسرائیل می‌ایستیم/ کمک اقتصادی آمریکا را نمی‌پذیرم
از سوی دیگر، حمدین صباحی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز ساعتی پیش از پایان دوره مبارزات تبلیغاتی در گفت‌وگو با شبکه "اون‌تی‌وی" اظهار داشت: من اطمینان دارم که ارتش مصر در روند سیاسی مداخله نخواهد کرد و به ارتش مصر اعتماد دارم و از هرگونه رویکرد ارتش مصر برای متنوع کردن سلاح خود به‌منظور بالابردن آمادگی رزمی خود حمایت می‌کنم.
وی افزود: مساوات و برابری بین اقشار مردم و اعمال حاکمیت قانون از وظایف رئیس جمهور آینده است.
این نامزد انتخابات تصریح کرد: طرح ما ایجاد یک کشور دموکراتیک است و دولتی موفق و عاری از فساد برپا خواهیم کرد. اگر رئیس جمهور شوم کمکهای اقتصادی آمریکا را قبول نخواهم کرد.
حمدین صباحی گفت: قصد تشکیل ائتلافی ملی داریم که وارد انتخابات پارلمانی و انتخابات محلی می‌شود و اگر رئیس جمهور باشم، نامزد نخواهم شد و اگر پیروز نشوم از هر فردی در این فهرست حمایت خواهم کرد.
این نامزد انتخابات افزود: از نظر من، قانون تظاهرات مطابق مفاد قانون اساسی نیست و در صورت پیروزی در انتخابات، آن را براساس ملاحظات شورای ملی حقوق بشر اصلاح خواهم کرد.
وی گفت: من نگرانی عمیقی درباره بازگشت مستبدان و فاسدان دارم و آنها اکنون در بخشها و روستاها علیه من وارد عمل شده‌اند. اگر انتخابات سالم برگزار شود و مردم مرا انتخاب نکنند، به‌عنوان یک سرباز در صفوف ملت باقی خواهم ماند.
حمدین صباحی همچنین به‌گفته خود خواستار "عدم خدشه وارد کردن جنبش حماس به امور داخلی مصر و مقابله آن با (رژیم) صهیونیستی شد و گفت که ملاک قضاوت ما رفتار است نه گفتار و اگر حماس در امور داخلی مصر دخالت نکند، گزینه درست را انتخاب کرده است".
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر گفت: اسرائیل حق ندارد که تعیین کند چه‌کسی در دولت فلسطین باید باشد و ما به حمایت از ملت فلسطین ادامه خواهیم داد و مقابل تجاوز صهیونیستی در شهرک سازی و یهودی سازی فلسطین خواهیم ایستاد.
وی از موضوع چین و روسیه درقبال سوریه ستایش کرد و گفت: من از ملت سوریه حمایت می‌کنم. من از موضع چین و روسیه درقبال سوریه ستایش می‌کنم و به شما یادآور می‌شوم که موضع آمریکا خواهان گسست سوریه از نظر مردمی و کشوری است و امنیت مصر با سوریه و لیبی و ... مرتبط است.
حمدین صباحی گفت: هرگز به هیچ‌کسی اجازه نخواهیم داد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تهدید کند و حق مصر است که در محافظت از هر جزء میهن عربی مشارکت کند.
وی همچنین تصریح کرد: لیبی امتداد طبیعی مصر و یک بازار کار است و نیاز به کشوری باثبات داریم و به‌عکس این قضیه نیز صادق است. نیازی به جای پای تکفیری یا تروریستی در لیبی نیست.
رأی‌گیری سراسری در مصر در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود و وزارت کشور مصر اعلام کرد که 220 هزار نفر از نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری این کشور به خدمت گرفته شده‌اند.
کمیسیون انتخابات مصر چهارشنبه گذشته اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی حدود 94.5 درصد آرای رأی دهندگان مصری در خارج از این کشور را که روزهای 15 تا 19 ماه مه جاری برگزار شد، کسب کرد. شمار رأی دهندگان 318 هزار نفر بود.
این کمیته افزود: عبدالفتاح السیسی 296 هزار و 628 رأی و حمدین صباحی 16 هزار و 207 رأی را کسب کرد.
"ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و رد کودتا" در مصر ماه گذشته اعلام کرد که این انتخابات را تحریم می‌کند. این ائتلاف نامزدی السیسی را باطل اعلام کرد و گفت که وی در سوم ژوئیه گذشته علیه محمد مرسی رئیس جمهوری مصر کودتای نظامی کرده است.
ارتش مصر در سوم ژوئیه گذشته محمد مرسی وابسته به گروه اخوان المسلمین مصر را عزل و دولت خود را روی کار آورد و مصر از آن زمان صحنه درگیری و اعتراضات طرفداران مرسی و اخوان علیه به‌گفته آنها "کودتای نظامی" است.
درجریان این درگیری‌ها و اعتراضات بین طرفداران و مخالفان مرسی و نیروهای امنیتی تاکنون صدها نفر کشته یا زخمی شده‌اند.
دولت مصر چندی پیش گروه اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی اعلام و فعالیت آن در مصر را ممنوع کرد.

5252

کد N298309

وبگردی