آفتاب
آخرین اخبار از لیبی؛

ادعای خلیفه حفتر درباره تعداد تروریست‌ها در لیبی/ تاکید غرب بر توقف درگیری‌ها در بنغازی

ادعای خلیفه حفتر درباره تعداد تروریست‌ها در لیبی/ تاکید غرب بر توقف درگیری‌ها در بنغازی

در حالی که شهر بنغازی در شرق لیبی همچنان ناآرام است، حامیان و مخالفان خلیفه حفتر در دو شهر طرابلس و بنغازی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در شهر بنغازی واقع در شرق لیبی شب گذشته دو خمپاره به سمت مناطق مسکونی در این شهر شلیک شد با این حساب این چهارمین شب پی در پی است که خمپاره‌ها به سمت مناطق مسکونی در بنغازی شلیک می‌شود.

شب جمعه نیز افراد ناشناس اردوگاه نیروهای ویژه وابسته به ارتش لیبی را هدف قرار دادند. چند ساعت پیش از این حمله نیز در پی سقوط یک خمپاره به یکی از خانه‌ها در بنغازی حدود 20 تن زخمی شدند در همین راستا عبدالله الثنی، نخست وزیر موقت لیبی عنوان داشت آنچه که در بنغازی رخ می‌دهد به بهانه مبارزه با تروریسم است اما در حقیقت هدف از آن دستیابی به اهداف سیاسی و شخصی است.

وی عنوان داشت که دولت وی اولین طرفی بوده است که تصمیم به برخورد با تروریسم و ترورها گرفته است و با تکیه بر ارتش، پلیس و انقلابی‌های شریف به این مسیر خود ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، آمریکا و کشورهای اروپایی در بیانیه مشترک نسبت به خشونت در لیبی "نگرانی عمیق" خود را اظهار کردند.

آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس هشدار دادند، لیبی بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌ است که یا باید به مسیر خود برای دستیابی به تحقق دموکراسی ادامه دهد یا در شکاف آشوب‌ها، دو دستگی‌ها، تروریسم قرار بگیرد.

در این بیانیه آمده است: غرب از روند آشتی‌های گسترده در لیبی که با کمک سازمان ملل صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند.

این کشورها در این بیانیه خود نسبت به این امر هشدار دادند که دو دستگی‌های دنباله‌دار میان لیبیایی‌ها به صورت گسترده بر توانایی جامعه بین‌الملل برای کمک‌رسانی به آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکاعنوان داشت که آمریکا از نزدیک پیگیر اوضاع کنونی لیبی است و از هیچ گروه و یا حزبی در لیبی حمایت نمی‌کند.

این مسوول آمریکایی از طرف‌های لیبیایی خواست وارد مذاکره شوند.

وی افزود: جان کری وزیر خارجه آمریکا با گروه‌های لیبیایی تماس‌هایی داشته و این تماس‌ها با هدف انجام مذاکرات و تلاش برای توقف خشونت‌هاست.

هارف افزود: دولت آمریکا برای سوق دادن لیبی به سوی آینده‌ای بهتر تلاش می‌کند اما خود لیبیایی‌ها باید برای آینده بهتر تصمیم بگیرند.

در همین حال حامیان و مخالفان کنگره ملی لیبی در دو شهر طرابلس و بنغازی در شرق کشور تظاهرات برپا کردند.

مخالفان کنگره ملی لیبی در طرابلس و بنغازی تجمع کرده و حمایت خود را از عملیات "کرامت" به رهبری خلیفه حفتر اعلام کردند.

در همین حال مخالفان خلیفه حفتر در میدان آزادی در بنغازی تجمع کرده و مخالفت‌ خود را با عملیات کرامت اعلام و تلاش برای کودتای نظامی علیه مشروعیت در این کشور را محکوم کردند.

آن‌ها با تأکید بر اینکه عملیات خلیفه حفتر به انقلاب 17 فوریه لطمه وارد می‌کند، اظهار کردند: "زمان کودتاها گذشته است" و "سناریوی مصر در لیبی تکرار نخواهد شد".

آن‌ها همچنین اعلام کردند که حفتر یک روی دیگر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی است.

از سوی دیگر، ریاست کنگره ملی لیبی برای آرام کردن اوضاع از اعضای کنگره خواست تا روز یکشنبه نشستی را جهت بررسی تعدادی از راهکارهای ارائه شده از سوی جامعه مدنی و دولت برای برون‌رفت از این بحران برگزار کند.

صالح مخزوم، معاون دوم رئیس کنگره ملی لیبی با بیان اینکه تصمیم بر آن شده تا روز چهارشنبه 25 ژوئن انتخابات پارلمانی برگزار شود، اظهار کرد که این روز یک روز تاریخی خواهد بود.

صلاح مرغنی، وزیر دادگستری در دولت موقت نیز اعلام کرد که کابینه پیش‌نویس قانون مبارزه با تروریسم در این کشور را تصویب کرده و آن را به کنگره ملی لیبی جهت تصویب ارائه داده است.

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد حفتر پیشتر خواهان تشکیل شورای ریاست جمهوری شده بود که بر مرحله انتقالی جدید در لیبی و همچنین بر انتخابات پارلمانی نظارت داشته باشد.

در همین راستا خلیفه حفتر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشتیدپرس اظهار کرد که حدود پنج تا 10 هزار تروریست تندرو در لیبی وجود دارند و وی به عملیات نظامی خود تا زمان از بین بردن آن‌ها ادامه می‌دهد.

وی در این مصاحبه گفت: ما وارد جنگی علیه تروریسم و تروریست‌ها و گروه‌های وابسته به القاعده شده‌ایم و همه جهان باید در این جنگ مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه عملیات کرامت صرفاً یک عملیات نبوده بلکه چندین عملیات وجود خواهد داشت، تصریح کرد: تا زمانی که ما لیبی را از تمام تروریست‌ها و افراد مسلح پاکسازی نکنیم متوقف نخواهیم شد.

حفتر اظهار کرد که نیروهای وی حدود 75 درصد از شهر بنغازی را تحت کنترل خود درآورده و از گروه‌های مسلح "میانه‌رو" که از تندروها جدا شده و به گروه‌های وی پیوسته‌اند، کمک دریافت می‌کنند.

وی به شدت از گروه اخوان‌المسلمین که بیشتر کرسی‌ها را در پارلمان در اختیار دارد، انتقاد و تاکید کرد که آن‌ها به شبه نظامیان تندرو کمک‌های مالی کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

رهبر ناآرامی‌ها در لیبی اظهار کرد که تمایل دارد لیبی رهبری منتخب و دموکرات و همچنین یک ارتش قدرتمند داشته باشد که به عنوان سوپاپ امنیتی برای کشور علیه رهبران فاسد عمل کند.

وی با بیان اینکه خواهان تشکیل یک نظام مدنی است، اظهار کرد که ارتش لیبی ظرف دهه‌های گذشته متحمل ضربه‌های دردناکی شده است و ماموریت وی اکنون پکپارچه‌سازی و قدرتمند کردن ارتش لیبی است که این ماموریت بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام

کد N298277

وبگردی