آفتاب
سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفتگو با مهر:

لزوم جبران کوتاهی دولت و مجلس در حذف تسهیلات ازدواج قانون بودجه / درمان ناباروری رایگان شود

لزوم جبران کوتاهی دولت و مجلس در حذف تسهیلات ازدواج قانون بودجه / درمان ناباروری رایگان شود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای اجرای سیاست های جمعیتی باید بودجه ای برای پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان در نظر گرفته شود. در بودجه سال 93 در اثر کوتاهی دولت و مجلس تسهیلات ازدواج جوانان قطع شد که باید در قالب طرح یا لایحه این مشکل برطرف شود.

عباس قائدرحمت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: ابلاغ این سیاست ها ضروری بود چون کشور در آینده ای نه چندان دور با مشکلات جمعیتی روبرو می شود و یک جمعیت پیر نمی تواند اهداف چشم انداز را محقق کند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی جمعیت در کمیسیون اجتماعی گفت:  این کمیته طرح ها و لوایح که در خصوص افزایش جمعیت ارایه می شود بررسی کرده و طرح هایی برای تسهیل ازدواج جمعیت ارایه می دهد.

قائدرحمت با اشاره به لزوم بررسی ابعاد مختلف سیاست های جمعیتی گفت: باید در قانون گذاری، اجرای قوانین، تنقیح و نظارت بر قوانین به این سیاست ها توجه کرد.

نماینده مردم درود و ازنا تصریح کرد: ناباروری در کشور ما و دنیا یک واقعیت است، باید تلاش کنیم هزینه های 100 درصدی ناباروری را بپردازیم تا خانواده هایی که فرزند ندارند بتوانند از این نعمت الهی برخوردار شوند.

وی تسهیل ازدواج جوانان را از راهکارهای مهم افزایش جمعیت خواند و گفت:  در سال 93 تسهیلات ازدواج در بوده پیش بینی نشد و جوانان نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند که این امر ناشی از کوتاهی دولت و مجلس بود. باید دولت در قالب لایحه و یا مجلس در قالب طرح این مشکل را برطرف کند.

قائدرحمت پراکندگی جمعیت را از بندهای مهم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری خواند و گفت:  بر اساس این بند مناطق مرزی و دورافتاده نباید از جمعیت خالی باشند. این در حالی است که متاسفانه امروز درصد بالای مهاجرت روستائیان از شهرها وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال 57، 70 درصد از جمعیت ما در روستاها و شهرهای کوچک و 30 درصد در کلانشهرها زندگی می کردند اما امروز کلانشهرها 71 درصد از جمعیت کشور را و روستاها 29 درصد جمعیت را در خود جای دادند. این امر ناشی از کم توجهی به روستاها است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: باید مشوق هایی به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در روستاها اختصاص داد تا مهاجرت از روستاها و مناطق مرزی کاهش یابد.

کد N298134

وبگردی