آفتاب

واکنش رییس حزب دروزی لبنان به احضارش توسط دادگاهی در سوریه

واکنش رییس حزب دروزی لبنان به احضارش توسط دادگاهی در سوریه

بیروت – ایرنا - « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان در واکنش به احضارش توسط دادگاه شهر لاذقیه سوریه گفت که تاکنون برای لطمه و ضربه زدن به اعتبار هیچ کشور و دولتی از جمله سوریه برنامه ریزی نکرده است.

به گزارش ایرنا ، جنبلاط در گفت وگویی که خبرگزاری ملی لبنان روز جمعه آن را منتشر کرد، افزود: یادداشت قضایی سوریه را که در آن به تلاش برای لطمه زدن به اعتبار و جایگاه سوریه متهم شده ام، دریافت کردم اما دولت سوریه بهتر است به فکر حفظ وحدت و حمایت از خود باشد تا از هم فرونپاشد.

وی اضافه کرد: فقط خواستار اجرای تصمیمات اجلاس ژنو در سال 2012 و حل سیاسی بحران سوریه با حمایت از این کشور شدم تا یکپارچه بماند.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه اتهاماتی را متوجه دولت سوریه کرد و گفت که همچنان خواستار حل سیاسی بحران سوریه و جلوگیری از تقسیم و تکه تکه شدن آن است.

جنبلاط با بیان اینکه بهتر بود این احضاریه توسط دادگاهی در دمشق صادر می شد، افزود: این اتهام را در کنار دیگر اتهاماتم قرار می دهم و آنها را تبدیل به کتاب و میان دوستان بطور رایگان توزیع می کنم.

در همین حال « اشرف ریفی » وزیر دادگستری لبنان هم با حمله شدید به دستگاه قضایی سوریه گفت که یادداشت های احضار ولید جنبلاط و « فادی خشان» روزنامه نگار لبنانی را به هیات مستشاری و قوانین احاله کرده و مشخص شد که در این خصوص اشتباهی ساختاری و محتوایی صورت گرفته است.

وی در گفت وگو با تلویزیون المستقبل افزود: هر یادداشتی به دستگاه قضایی یکی کشورباید از مسیر خودش واصل شود.

اشرف ریفی اضافه کرد: همه می دانند که نظام کنونی سوریه بارها عفو عمومی اعلام کرده و آخرین آن سال 2013 بوده و این اتهام ها هم جزو این عفوها است

وزیر دادگستری لبنان با بیان اینکه بزودی به این یادداشت ها پاسخ می دهیم، مدعی شد که دستگاه قضایی سوریه اعتبار خود را از دست داده است .

وی در عین حال این احضاریه را فقط « تهدید» خواند و گفت که دستگاه قضایی یک کشور باید بی طرف باشد.

دستگاه قضایی سوریه « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و « فارس خشان» خبرنگار روزنامه « المستقبل» ارگان حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» را به اتهام لطمه زدن به اعتبار دولت سوریه احضارکرده است.

سفارت سوریه در بیروت این احضاریه ها را که دادگاهی در شهر لاذقیه سوریه صادر کرده طی دو یادداشت به وزارت خارجه لبنان تسلیم کرده و این وزارتخانه نیز آنها را در اختیار وزارت دادگستری لبنان قرار داده است.

در تصاویر یادداشت های احضار ولید جنبلاط و فارس رخشان از این دو خواسته شده است تا اولین روز ماه ژوئن آینده ( 12 خردادماه) با معرفی وکلای مدافع و حضور در دادگاه از خود دفاع کنند و در غیر این صورت اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت.

فارس رخشان در فرانسه بسر می برد.

دستگاه قضایی سوریه علیه 33 شهروند لبنانی از جمله « مروان حماده» نماینده دروزی در پارلمان لبنان و فارس خشان در خصوص فریبکاری و دست داشتن آنها در ماجرای شاهدان دروغین « محمد زهیر صدیق» و « هسام هسام» در پرونده ترور « رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان شکایت کرده است.

دادگاه بین المللی براساس این شهادت های دروغین اتهاماتی را متوجه مقامات سوری و همچنین 4 افسر دستگاه امنیتی لبنان کرد و بعداز رسیدگی به این ادعاها و اتهامات ، دروغین بودن آنها اثبات و مقامات سوری و این 4 لبنانی تبرئه شدند.

روزنامه الوطن سوریه نیز پیشتر اعلام کرده بود که اتحادیه وکلای سوریه و عرب لیه ولید جنبلاط به اتهام « تحریک به قتل عمد و تهدید به قتل » شکایت کرده است.

این روزنامه سوری به نقل « حسام الدین الحبش» یک وکیل مدافع نوشته بود که این شکایت بدنبال اظهارات ولید جنبلاط که بطور « ضمنی بر قتل بشاراسد رییس جمهوری سوریه تحریک کرده است» صورت گرفت.

وی می افزاید که این شکایت همچنین بدنبال آن صورت گرفت که جنبلاط از دولت آمریکا خواسته تا سوریه را اشغال کند.

ولید جنبلاط بعداز این ماجراها به سوریه سفر و از رهبری این کشور عذرخواهی کرد.

خاورم ** 1324
کد N297944

وبگردی