آفتاب

حمله تروریستی به کنسولگری هند درهرات - پیامی برای دولتمردان جدید

حمله تروریستی به کنسولگری هند درهرات - پیامی برای دولتمردان جدید

دهلی نو - ایرنا - حمله تروریستی روز جمعه به کنسولگری هند درشهر هرات درحالی که مقام های هندی سرگرم فراهم آوردن زمینه برای تشکیل دولت جدید هستند و درافغانستان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شروع شده، حداقل دو پیام دارد.

به گزارش ایرنا، حمله به مراکز دیپلماتیک درافغانستان موضوع تازه ای نیست اما آنچه روز جمعه در غرب این کشور و علیه هندی ها رخ داد از نگاه سیاسی حداقل دو پیام برای دولتمردانی دارد که قرار است در آینده نزدیک در کابل و دهلی نو سکان امور را در دست بگیرند.

هند و افغانستان هر دو در ماه های اخیر سرگرم انتخاباتی فراگیری بودند که مورد توجه جهان بوده هرچند که میوه این رویدادهای سیاسی سرنوشت ساز در هند به بار نشسته و درافغانستان انتظارها رو به پایان است.

درهند که طی سالهای اخیر توجه خود را به حوزه های سرمایه گذاری و امنیتی افغانستان معطوف کرده ˈنارندار مودی ˈ نامزد پست نخست وزیری از حزب راستگرای ˈبهارتیا جاناتاˈ برای سوگند یاد کردن آماده می شود.

وی در اقدامی بی سابقه برای این مراسم که قرار است روز دوشنبه آینده در تالار پارلمان هند برگزار شود سران کشورهای عضو ˈسارکˈ از جمله حامد کرزی رییس جمهور افغانستان را دعوت کرده است.

گزارش ها حاکیست که کرزی که مردم کشورش دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کره اند به این پیام نامزد پست نخست وزیری هند به عنوان اولین شخص خارجی پاسخ مثبت داده است.

کمتر از 24 ساعت پس از اعلام این خبر افراد مسلح ناشناس با سلاح های سبک و نیمه سنگین به جنگ کنسولگری هند در هرات رفتند و تبادل آتش باعث کشته شدن دستکم سه تن از تروریست ها شده است.

اینکه چه گروه و یا گروه هایی این حمله را برنامه ریزی کرده اند مهم است اما مهم تر این است که غرب و سازمان ها اطلاعاتی آمریکا که در ماه های اخیر برای اجرای سناریوهای خود در منطقه از تروریست های مسلح بهره برده اند چه پیامی

برای دولتمردان جدید در دهلی نو و کابل داشته اند.

هند قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که اخباری در مورد احتمال قدرت گرفتن گروه های افراطی با حمایت آمریکا بر سرزبان ها بود با فرستادن وزیر امور خارجه خود به کابل از هرگونه تغییر در شرایط امنیتی منطقه در جهت کمک به تروریسم و افراطی گری ابراز نگرانی کرد.

هند همواره اعلام کرده که افغانستانی که قابلیت دفاع از خود را داشته باشد و توسعه پایدار را در پیش گیرد از نظر راهبردی به نفع دهلی نو است. حمایت از دولت کابل علاوه بر مزایای اقتصادی که برای هندوستان دارد، به تضعیف نیروهای شبه نظامی از جمله گروه های افراطی مورد حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه نیز کمک می کند.

دهلی نو در سال 2011 با توجه به اهمیت ثبات سیاسی درافغانستان برای منافع خود و کشورهای آسیای میانه یک قرارداد مشارکت راهبردی با کابل امضا کرد.

سیاست های هند تا جایی پیش رفت که این کشور اکنون یکی از سرمایه گذاران اصلی در افغانستان است و در طرح های توسعه ای که آغاز شده کمک می کند.

هند در پایان دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که نتیجه مهم آن ˈنه ˈ به افراطی گری مورد حمایت بیگانگان بود عزم و اراده مردم این کشور در مبارزه با تروریسم را مورد تحسین قرار داد.

همزمان با این تحسین خانم ˈسوجاتا سینگ ˈ قائم مقام وزارت امور خارجه هند اعلام کرد کشورش به همکاری در بازسازی افغانستان ادامه می دهد و برنامه ای برای خروج از این کشور ندارد.

وی در تشریح راهبرد کشورش با اشاره به اینکه دهلی اعتقاد راسخ دارد که ثبات و قدرت افغانستان به سود منافع ملی هندوستان است، تاکید کرد: هند مایل است که شاهد تبدیل افغانستان به کشوری قدرتمند و باثبات باشد.

این مقام ارشد هندی ابراز اطمینان کرد که افغانستان از دوره گذار پس از خروج نیروهای آمریکایی به خوبی عبور خواهد کرد و گفت: دهلی نو به افغانستانی دمکراتیک و آرام کمک می کند و همیشه برای کمک به بازسازی این کشور آمادگی داریم .

از نظر کارشناسان حمله تروریستی به یک مرکز دیپلماتیک هند در افغانستان و در بزنگاه تحولات و تغییرات سیاسی در دو کشور در واقع این پیام را دارد که غربی ها و کشورهای حامی افراطیون تحمل تداوم نقش سازنده دهلی نو در دوران دولت جدید را ندارند.

از سوی دیگر به دولتمردانی که در آینده درافغانستان بر روی کار خواهند آمد گوشزد می شود که هرگونه تداوم همکاری با هندوستان در جهت ثبات منطقه هزینه دار خواهد بود.

به هرحال مقام های هندی نیز واکنش های مناسبی به حمله تروریستی داشته اند و باید گفت که آقای ˈنارندرا مودیˈ که قرار است سه روز دیگر پست نخست وزیری هند را برعهده گیرد اولین موضع خود را در سیاست خارجی در قبال افغانستان و حمله تروریستی در هرات شروع کرده است.

نخست وزیر منتخب مردم هند طی پیامی که در تویتر منتشر کرد، ضمن محکوم کردن حمله به کنسولگری کشورش در افغانستان گفت: من پس از حمله امروز با امیر سینها سفیر افغانستان در هند گفتگو کردم.

ˈپراناب موکرجیˈ رییس جمهور هند نیز در پیام خود اظهار داشت: چنین حملاتی هند را از کمک به افغانستان در بازسازی و توسعه این کشور بازنمی دارد.

وی ضمن تقدیر از شجاعت همه کارکنان هندی و افغانی مستقر در کنسولگری هرات افزود: واکنش سریع نیروهای امنیتی و تامین امنیت کارکنان سفارت قابل تقدیر است.

وی از وزارت امور خارجه کشورش خواست که با حفظ ارتباط با مقام های افغانستان، امنیت دیپلمات های هندی را تامین کند.

رییس جمهور هند ابراز اطمینان کرد که کشورش در حفظ امنیت و منافع مردم خود در مقابل تهدیدها همچنان تلاش می کند و از نیروهای مسلح هند خواست که هشیار باشند.

سفیر افغانستان در دهلی نو تعداد حمله کنندگان را چهار نفر خوانده و اعلام کرده که سه نفر از این افراد مسلح کشته شده اند. یکی از آنها توسط پلیس مرزی هند و دو تن دیگر توسط پلیس افغانستان از پا درآمده است.

ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر سابق هند که چند روز پیش در پی پایان دوران دولت خود استعفا داده نیز طی پیامی در این باره اظهار داشت: من حمله به کنسولگری هند را به شدت محکوم می کنم و از سلامت همه کارکنان کنسولگری و پرسنل امنیتی خوشحالم.

این سیاستمدار ارشد هندی که کلید رابطه راهبردی با افغانستان را زده و اهمیت همگرایی و ثبات در منطقه را بارها مورد تاکید قرار داده گفت: هیچ حمله ای نمی تواند خدشه ای به روابط نزدیک هند و افغانستان وارد سازد و دهلی نو همچنان به کمک مردم افغانستان و ایجاد صلح و ثبات و برقراری دمکراسی در این کشور پایبند است.

سینگ گفت: هند از تلاش شجاعانه افغانستان در مبارزه با تروریسم دفاع می کند.

آساق ** 275 **
کد N297823

وبگردی