آفتاب

کوفی عنان: خون سوری‌ها بهای جنگ‌های نیابتی قدرت‌های منطقه است

کوفی عنان: خون سوری‌ها بهای جنگ‌های نیابتی قدرت‌های منطقه است

نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت که بی‌علاقگی جهان به دخالت در چندین بحران و امور اضطراری در یک زمان، به روند برقراری صلح خدشه وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: جهان از سوریه حمایت نکرده است و هزاران تن را رها کرده تا جان دهند و این در حالی است که کشورهای همسایه آن به جای مشارکت برای جلوگیری از خونریزی که سه سال است در سوریه جریان دارد، جنگ نیابتی به راه انداخته‌اند.

عنان در مصاحبه خود گفت که به نظر می‌رسد جامعه بین‌الملل قدرت تمرکز بر بیش از یک مساله ضروری در یک زمان را ندارد و مایل به دخالت نظامی نیز نیست. وی افزود که عدم تمایل یا ناتوانایی قدرت‌های منطقه (عربستان و ترکیه) برای همکاری با شورای امنیت سازمان ملل نیز به برقراری صلح خدشه وارد می‌کند.

وی افزود:‌ سازمان ملل می‌تواند به همان اندازه که جامعه بین‌الملل از آن می‌خواهد، قدرتمند باشد و این بدین معناست که اگر آن‌ها می‌خواهند قدرتمند باشند، باید دسترسی به منابع را امکان‌پذیر کنند، تصمیم بگیرند و آن‌ها را عملی کنند.

کوفی عنان که پیش از اخضر الابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بود، افزود: ما پیش از این در خصوص جنگ‌های نیابتی که از سوی آمریکا و روسیه تامین مالی و حمایت می‌شدند، شکایت می‌کردیم،‌ اما ما هم‌اکنون می‌بینیم که جنگ‌های نیابتی از سوی قدرت‌های منطقه به راه افتاده است. من همین‌ طور که به اطراف نگاه می‌کنم می‌بینیم کشورهایی وجود دارند که از قدرت‌های منطقه‌ای بیشتر از ابرقدرت‌ها هراس دارند، زیرا ابرقدرت‌ها در فاصله دورتری واقع شده‌اند و دخالت چندانی در این مسائل ندارند، اما قدرت‌های منطقه می‌توانند نقش مخربی را در هر کشوری که تصمیم بگیرند، ایفا کنند.

وی افزود که دخالت نظامی راه حلی برای هر درگیری داخلی مانند سوریه نیست،‌ برخی کشورها نیز تمایلی به فراهم آوردن سرباز ندارند.

عنان عنوان داشت که به‌رغم مبارزات خونین در افغانستان و عراق، بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که عملیات صلح‌بانان سازمان ملل باید عملیات خالی از ریسک باشد.

وی در ادامه گفت: زمانی که به کشوری با شرایط سوریه برمی‌خوریم، هیچ کشوری مایل به مداخله نیست. من هیچ آرایش نظامی را در کشورها ندیدم که بگویند ما داوطلب هستیم. مردم این کشورها خصوصا آمریکا به‌ آن‌ها میگویند ما مایل به هیچ ماجراجویی نظامی نیستیم. پس دخالت شما باید بدون حضور نظامی باشد.

عنان افزود: مشکل این است که تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای خاتمه دادن به درگیری‌ها در سوریه هیچ یک به جایی نرسیده است و به بن‌بست شکل گرفته که علت آن شکاف‌ها در تصمیماتی است که در سطح ملی، منطقه‌ای و شورای امنیت سازمان ملل گرفته شده‌ است.

کوفی عنان خاطرنشان کرد: بنابراین ما از مردم سوریه حمایت نکرده‌ایم و در حالی که به گروه‌های مختلف تقسیم شدیم و انگشت اتهام را به سوی هم دراز می‌کنیم،‌ آن‌ها بهای این کار را با جان خود میپردازند.

وی با اشاره به انتشار کتابی در خصوص سخنرانی‌های اصلی خود به عنوان دبیرکل وقت سازمان ملل گفت که چندین مورد اضطراری که برای جامعه بین‌الملل پیش آمده است تحولات اواسط دهه 90 را برای وی یادآوری کرده است که طی آن درگیری‌ها در سومالی آغاز شد. عنان تاکید کرد تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سومالی پس از کشته شدن 18 سرباز آمریکایی طی ماموریتی که از سوی سازمان ملل تحریم شده بود تا محمد فرح ایداد، یک فرمانده نظامی جنگ را دستگیر کنند به مکث جهان در مقابله با این موارد فوق‌العاده در بحبوحه خشونت‌ و نسل‌کشی کمک کرد.

عنان گفت: آمریکا تصمیم گرفت که نیروهایش را خارج کند و سپس تمامی سربازان کشورهای غربی نیز از سومالی خارج شدند. آن‌ها بهترین توانایی‌ها را داشتند و به این ترتیب عملیات در سومالی ناکام ماند.

وی سپس با اشاره به بحران سوریه گفت: تمامی بحران‌های کنونی مانند بحران سوریه به علت ابعاد منطقه‌ای پیچیده‌تر شده‌اند. جمهوری آفریقای مرکزی به کنگو نزدیک است که با مشکلات جدی دسته و پنجه نرم می‌کند و بنابراین شما سودان جنوبی و سودان را دارید و اوکراین در سوی دیگر است که خود مساله جدی است.

عنان همچنین گفت: شما گاهی اوقات این احساس را دارید که جامعه جهانی و حتی قدرت‌های برتر تنها می‌توانند در یک زمان در یک بحران تمرکز کنند. ما از سوریه به سمت اوکراین حرکت کردیم. ببینید چطور تمرکز بر اوکراین، توجه را از آنچه در سوریه و سایر کشورها اتفاق می‌افتد، منحرف کرده است. تنها بحرانی که به آن توجه می‌شود و توانسته نسبت به بحران اوکراین در ارجحیت باشد،‌ ربودن دختران در نیجریه است.

وی افزود: پاسخ نیجریه به این اتفاقات (نه تنها بوکوحرام بلکه ربودن دختران) باید پیش از این اتفاق می‌افتاد. همه سه هفته دیرتر بیدار شدند،‌ زمانی که آنها به جای دوری برده شدند. آن‌ها هم‌اکنون مصمم هستند تا این دختران را بازگردانند و من امید دارم که بتوانند آن‌ها را بازگردانند، اما تنها راه برای مبارزه با تروریسم همکاری بین‌المللی است.

وی همچنین با دفاع از نقش تجارت در پیشبرد رشد اقتصادی گفت: به‌رغم اتهامات فزاینده مبنی بر اینکه کشورهای آفریقایی برای جذب سرمایه‌گذاری مجبور شده‌اند به تغییر قوانین متوسل شوند و هزاران وجب از سرمایه‌های تجاری خود را تحت طرح‌هایی مانند برنامه ائتلاف جدید با حمایت گروه‌ جی 8 کنار بگذارند،‌ این قراردادهای اکتشافی به نفع هیچ یک از گروه‌ها نیست.

این مقام سابق سازمان ملل تاکید کرد: اول از همه دولت‌های آفریقایی باید به دنبال حفاظت از منافع خود باشند و اطمینان حاصل کنند که این توافق‌هایی که امضا می‌کنند به نفع هر دو طرف است.

انتهای پیام

کد N297700

وبگردی