آفتاب
یک روز بعد از کودتا/

ارتش تایلند یکصد سیاستمدار را احضار و 150 نفر ار ممنوع الخروج کرد

ارتش تایلند یکصد سیاستمدار را احضار و 150 نفر ار ممنوع الخروج کرد

ارتش تایلند یک روز پس از کودتای نظامی، بیش از یکصد نفر از سیاستمداران این کشور از جمله نخست وزیر برکنار شده را احضار و برخی از آنان را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، ارتش تایلند یک روز پس از کسب قدرت، گروهی از سیاستمداران و شخصیت های سیاسی متنفذ این کشور را احضار و بازداشت نمود.

امروز جمعه، ۲ خرداد (۲۳ مه)، ژنرال "پرایوث چان اوچا" فرمانده ستاد کل ارتش این کشور تمامی اعضای دولت برکنار شده، از جمله "یینگلاک شیناواترا" نخست وزیر سابق و جمعی از شخصیت های سیاسی متنفذ این کشور را به محل ستاد ارتش احضار کرد.

روز گذشته، ارتش تایلند در یک کودتای نظامی بدون خونریزی دولت غیرنظامی را برکنار کرد و زمام امور را در دست گرفت. فرمانده کل ارتش تایلند دلیل این اقدام را بازگرداندن آرامش و ثبات و فراهم کردن زمینه مساعد برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور عنوان کرد.

علاوه بر فعالان و اعضای احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی، اعضای خانواده های تایلندی دارای نفوذ در صحنه سیاست این کشور نیز از جمله کسانی بودند که روز جمعه در ستاد ارتش حاضر شدند.

براساس گزارش های منتشر شده، خانم شیناواترا و چند تن از همکاران ارشد او بازداشت شده و ظاهرا در محل نامعلومی تحت نظر ارتش قرار دارند اما این خبر رسما توسط منابع نظامی تایید نشده است.

همچنین، گفته می‌شود که رهبران احزاب و گروه های موافق و مخالف دولت در بازداشت هستند و هنوز آزاد نشده‌اند.

این وضعیت در حالی است که به دستور ارتش، بیش از یکصد و پنجاه تن از شخصیت ها و فعالان سیاسی تایلند هم تا اطلاع بعدی ممنوع‌ لخروج شده اند.

قرار است پرایوث چان اوچا امروز جمعه در دیدار با پادشاه تایلند، دلایل ارتش در برکناری دولت و به دست گرفتن قدرت را برای او شرح دهد. براساس یک قانون قدیمی در تایلند، ارتش حق دارد در صورت به مخاطره افتاده ثبات امنیت کشور، دست به اقدام بزند. پادشاه تایلند از موقعیت و محبوبیت قابل توجهی در میان مردم و اکثر جناح‌ها و احزاب سیاسی برخوردار است هر چند مخالفان خانم یینگلاک شیناوات او و حامیانش را به عدم وفاداری لازم به شخص پادشاه متهم می‌کنند.

این دومین بار طی هشت سال گذشته است که ارتش تایلند، که در دهه‌ های قبل بارها به کودتای نظامی دست زده بود، دولت انتخابی را برکنار کرده و اداره امور را در دست گرفته است. در سال ۲۰۰۶، در حالیکه دولت به رهبری تاکسین شیناواترا، برادر یینگلاک، با تظاهرات و تجمع اعتراضی مخالفان مواجه بود، ارتش دولت را برکنار کرد.

کد N297623

وبگردی