آفتاب

جدیدترین افشاگری ویکی‌لیکس دربارۀ افغانستان

جدیدترین افشاگری ویکی‌لیکس دربارۀ افغانستان

تسنیم نوشت:

مؤسس ویکی‌لیکس در جدیدترین افشاگری خود اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا تمام مکالمات داخلی و بین‌المللی را در افغانستان ضبط و ذخیره می‌کند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی؛ جولیان آسانژ، مؤسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا تمام تماس‌های تلفنی بین‌المللی و داخلی را در افغانستان ضبط می‌کند.
واشنگتن‌پست و اینترسپت پیشتر گزارش داده بودند که تماس‌های تلفنی و بین‌المللی در دو یا چند کشور هدف ضبط و ذخیره شده‌اند. هر دوی این رسانه‌ها به درخواست دولت آمریکا نام یکی از این کشورها را سانسور کرده و از آن به عنوان کشور ایکس یاد کردند.
آسانژ اعلام کرد که نمی‌تواند هویت فرد افشا کننده این اطلاعات را به منظور حفاظت از وی منتشر کند اما این ادعاها را می‌توان از طریق "بررسی دقیق و کالبدشکافانه سانسورهای ناقص اعمال شده بر اسناد مربوطه که تاکنون منتشر شده‌اند و نیز مطابقت دادن با سایر برنامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا" به صورت مستقل تأیید کرد.
اینترسپت، که گرین گرین والد، اولین منتشر کننده افشاگری‌های ادوارد اسنودن، به تأسیس آن یاری رسانه است، پیشتر اعلام کرده بودکه آژانس امنیت ملی آمریکا طی برنامه‌ای به نام سومالگت تماس‌های تلفنی موبایل‌ها را در باهاماس ضبط و ذخیره می‌کند.
اینترسپت اعلام کرد که این سازمان در یک برنامه مجزا به نام میستیک اطلاعات انبوهی - شامل شماره‌های تماس گرفته شده و زمان و مدت تماس‌ها - را در باهاماس، مکزیک، کنیا و فیلیپین جمع‌آوری کرده است.
سومالگت برنامه‌ای جنجال‌برانگیزتر است زیرا تمام تماس‌های تلفنی را تا 30 روز ضبط می‌کند.

5252

کد N297469

وبگردی