آفتاب
هادی خانیكی:

تقویت احزاب و نهادهای مدنی به نفع اسلام و نظام است

تقویت احزاب و نهادهای مدنی به نفع اسلام و نظام است

در فرهنگ ملی و دینی ما این هم‌پذیری و گفت‌وگو وجود دارد اما به دلیل چندپارگی و جامعه کوتاه مدت بودن‌مان، اگر انسداد گفت‌وگویی نداشته باشیم، اخلال گفت‌وگویی داریم و بنابراین در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی علمی مدنی ضعیف هستیم. ما نباید تنها سطح سیاسی را ببینیم که سیاستمداران نمی‌توانند حرف بزنند.

مشاور فرهنگی رییس دولت اصلاحات تاكید كرد: تقویت احزاب و نهادهای مدنی به نفع اسلام و نظام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی در سیزدهمین کنگره مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی که صبح امروز در کانون توحید برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دوم و سوم خرداد گفت: این دو حماسه هر چند در دو مقطع زمانی مختلف رخ داده‌اند اما هر دو حماسه‌هایی مردمی بودند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت و گسترش جامعه مدنی درکشور اظهار داشت: گسترش جامعه مدنی نه تنها موجب بالا رفتن درک سیاسی می‌شود بلکه از طرفی موجب بالا رفتن سرمایه اجتماعی درکشور هم خواهد شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر با نگاهی تاریخی به جامعه ایران بنگریم مشاهده می‌کنیم که بسیاری از نوآوری‌های فکری احیای دینی و کنش سیاسی در منطقه ابتدا در کشور ما صورت پذیرفته اما تداوم نیافته است، تصریح کرد: شاید یک دلیل آن ضعف جامعه مدنی بوده و من درمقایسه‌ای که میان سه کشور ایران، ترکیه و مصر انجام داده‌ام متوجه ناپایداری جامعه مدنی درکشورمان شده‌ام.

مشاور فرهنگی سید محمد خاتمی در خصوص آسیب شناسی جامعه مدنی خاطر نشان کرد: اولین مسئله را می‌توان در حوزه فرهنگ به شکل عام و در فرهنگ سیاسی به شکل خاص دید که ما نه تنها از مهارت‌های گفت‌وگویی استفاده نمی‌كنیم بلکه از بینش گفت‌وگویی هم به دور بوده‌ایم.

خانیکی ادامه داد: در فرهنگ ملی و دینی ما این هم‌پذیری و گفت‌وگو وجود دارد اما به دلیل چندپارگی و جامعه کوتاه مدت بودن‌مان، اگر انسداد گفت‌وگویی نداشته باشیم، اخلال گفت‌وگویی داریم و بنابراین در حوزه‌های اقتصادی اجتماعی علمی مدنی ضعیف هستیم. ما نباید تنها سطح سیاسی را ببینیم که سیاستمداران نمی‌توانند حرف بزنند.

وی با تاکید براینکه به نفع اسلام، نظام و کشور که تحزب و فرهنگ گفت‌وگو در کشور تقویت شود ابراز داشت: ما در حرف‌هایمان از دو مقوله منافع و امنیت ملی صحبت می‌کنیم و این دو نیز در خرد جمعی و در نهادهای مدنی و جمع های گفت‌وگویی خلق می شود.

کد N297466

وبگردی