آفتاب

مرکل: روسیه در مسیر استقلال سیاسی اوکراین مانع ایجاد می کند

مرکل: روسیه در مسیر استقلال سیاسی اوکراین مانع ایجاد می کند

برلین - ایرنا - صدر اعظم آلمان روسیه را به ایجاد مانع بر سر راه استقلال سیاسی اوکراین متهم کرد و گفت: مسکو باید نتیجه انتخابات در اوکراین را پذیرفته و به نظر مردم این کشور احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا،آنگلا مرکل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است روز یکشنبه 25 می در این کشور برگزار شود، در مصاحبه با روزنامه زاربروکر سایتونگ، روسیه را متهم کرد که با اقدامات خود مانع از تحقق استقلال سیاسی در اوکراین می شود.

صدر اعظم آلمان افزود: به ظاهر این نکته که اوکراین یک کشور مستقل است و مردم آن می خواهند راه خود را پیموده و سرنوشت خودشان را تعیین می کند،برای رهبران روسی قابل قبول نیست.

اظهارات مرکل در مورد مسکو درحالی بیان شده که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه چهارشنبه گذشته با اعلام خبر عقب نشینی نیروهای این کشور از مناطق شرقی اوکراین، هدف از این اقدام را ایجاد شرایط مطلوب برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور دانست و تاکید کرد که این عقب نشینی همچنین برای خاتمه دادن به گمانه زنی هایی است که مدعی اند مسکو قصد دارد به اوکراین نیرو اعزام کند.

رهبر روسیه در عین حال خاطرنشان کرد: برای مقامات اوکراین عاقلانه تر این است که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، طی یک همه پرسی، قانون اساسی جدیدی برای کشور خود به تصویب برسانند.

آنگلا مرکل در ادامه اظهارات خود در گفت و گو با روزنامه آلمانی،افزود:این اوکراین است که باید به صورت آزادانه انتخاب کند که چه می خواهد و شامل این حق نیز خواهد شد که بخواهد با اتحادیه اروپایی قراردادی منعقد کند.

مرکل در ادامه از پوتین خواست که با ارزیابی و نظر سازمان امنیت و همکاری اروپا درمورد انتخابات اوکراین با احترام برخورد کرده و نظر مردم این کشور و نتیجه انتخابات را بپذیرد.

صدراعظم آلمان همچنین افزود: انتظار ما از روسیه این است که آنها به ارزیابی سازمان امنیت و همکاری اروپا که بدون تردید بی طرفانه خواهد بود احترام بگذارند زیرا خودشان عضوی از این سازمان هستند.

مرکل همچنین از اینکه روسیه با وجود دعوت سازمان امنیت و همکاری اروپا از اعزام ناظر برای انتخابات اوکراین خودداری کرده ابراز تاسف کرد.

وی یاداور شد در تماس تلفنی اخیر خود با پوتین به وی یاد آور شده که این انتخابات تا چه اندازه برای سرنوشت این کشور اهمیت دارد.

اروپام** 2051** 1701**1586
کد N297457

وبگردی