آفتاب
سفیر سابق ایران در بغداد:

بلوغ سیاسی مردم عراق بالا رفته است/ تروریسم مرز نمی شناسد

بلوغ سیاسی مردم عراق بالا رفته است/ تروریسم مرز نمی شناسد

سفیر سابق ایران در عراق گفت: بلوغ سیاسی مردم عراق بالا رفته است و در این دور از انتخابات رابطه مردم و دولت عراق بهتر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کاظمی قمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دو سیما درباره علت همراهی نکردن مردم عراق با نیروهای اشغالگر گفت:‌ آمریکایی ها تنها به فکر منافع خودشان بودند و به منافع مردم عراق توجه نداشتند.

وی افزود: آمریکایی ها به هنجارهای جامعه عراق بی توجه بودند و منافعی را که برای خودشان تعریف کرده بودند در تضاد با منافع مردم عراق بود.

کاظمی اظهارداشت: آمریکایی ها در افغانستان هم به بهانه تامین امنیت از نیروهای مجاهدان علیه طالبان استفاده کردند اما پس از سقوط طالبان، در تشکیل دولت جدید افغانستان از نیروهای مجاهدان افغانستان استفاده نکردند و آنها را جنگ سالار می دانستند.

سفیر اسبق ایران در عراق تاکید کرد: آمریکایی ها تا زمانی که به منافع ملی کشورها توجه نکنند نتیجه خوبی نخواهند گرفت.

کاظمی درباره انتخابات عراق گفت: تشویق مراجع دینی در این انتخابات بر میزان مشارکت مردم و انتخاب اصلح تاثیر گذاشت.

وی گفت:‌ بیش از 70 درصد از واجدان شرایط در این انتخابات رای دادند و رقابت در داخل هسته های اجتماعی بود و مردم در انتخاب اصلح دقت کردند.

کاظمی قمی افزود: با این ویژگی انتخابات، پارلمان و دولت جدید عراق قوی تر خواهند بود.

وی درباره تاثیر انتخابات عراق بر کشورهای منطقه گفت:‌ این انتخابات کشورهای فاقد دموکراسی منطقه را نگران می کند.

وی افزود: موج جدیدی که از دموکراسی و انتخابات در منطقه پیش آمده ناشی از الگوی مردم سالاری دینی کشور ماست و مطمئنا این موج فراگیر خواهد بود.

سفیر اسبق ایران در عراق گفت: مردم منطقه نتایج مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی ایران می بیند و این موضوع اثر خود را می گذارد.

وی افزود: عراق هم کشور اسلامی است و هم موقعیت راهبردی دارد بنابراین در منطقه به عنوان بازیگر منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود.

کاظمی اضافه کرد: نگاه عراق به دولت سوریه نگاه واقعی است و می داند تروریسم مرز نمی شناسد بنابراین با تروریسم مقابله می کند.

وی درباره علت حمایت مردم از فهرست نوری المالکی و مهمترین دستاوردهای دولت مالکی گفت : نه گفتن مردم عراق به آمریکا به معنی استقلال خواهی مردم بود و این بزرگترین دستاورد دولت مالکی بود.

کاظمی افزود: پایگاه جریان فرقه ای نفاق در عراق جمع شد و این هم دستاورد بزرگی برای نوری مالکی بود زیرا یک پایگاه تروریسم را در کشورشان جمع کردند.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباطات دولت عراق با کشورهای دیگر هم دستاورد دیگر دولت مالکی بود.

نماینده ائتلاف دولت قانون درعراق نیز در ارتباط تصویری از بغداد با برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: باید مشارکت حقیقی و واقعی با آرمان سیاسی ملی ایجاد کنیم و تروریست ها نباید در دولت اینده عراق جایی داشته باشند.

خالد السرای  افزود: مردم عراق خودشان باید انتخاب کنند و کسانیکه قانونمند نیستند نباید در دولت جایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جنگ مذهبی بسیار خطرناک است گفت:  برخی گروه ها مانند داعش نماینده عراقی ها نیستند بلکه نماینده برخی کشورهای خارجی هستند.

السرای افزود: برخی سیاستگذاران با موساد و سرویس های خارجی در تماس هستند و آنها باید پاکسازی شوند زیرا به منافع مردم عراق توجهی ندارند.

وی با بیان اینکه عراقی ها در پی زندگی شرافتمندانه هستند، گفت: آمریکایی ها در عراق برگ برنده ای ندارند و دیگر وجود خارجی هم ندارند و مردم عراق آینده خود را با برگه های رای رقم می زنند.

نماینده ائتلاف دولت قانون در عراق تاکید کرد: روند سیاسی عراق بهترشده است.

السرای گفت: تروریستی های داعش در عراق وجود دارند و برخی ها‌ آنها را انقلابی می دانند در حالی که ارتش عراق که از مردم عراق هستند در مقابل این تروریست ها ایستاده اند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت جدید عراق با چه چالش هایی مواجه خواهد بود گفت: ‌روند سیاسی باید در مسیر درست خود قرار بگیرد و باید خانه سیاسی خود رااز نو بنا کنیم.

السرای درباره علت مخالفت برخی کشورهای منطقه با عراق گفت:‌ ما مردم عراق تنها در پی گرفتن حق خود هستیم اما حکومت های مرتجع و عقب مانده در حال خراب کردن منطقه، مستبد و ظالم هستند و به ملت های خود و منطقه ظلم می کنند.

وی تاکید کرد: اگر در عراق مشکلات خود را حل کنیم بستری را برای مقابله با تروریسم ایجاد می کنیم.

کد N297295

وبگردی