آفتاب

واکنش کشورهای جهان به کودتای نظامی در تایلند

واکنش کشورهای جهان به کودتای نظامی در تایلند

کودتای نظامی ارتش تایلند با محکومیت نه چندان قاطع بین المللی روبرو شده و آمریکا نیز اعلام کرده است که در اعطای کمک های نظامی به تایلند و سایر قراردادها با نزدیکترین متحد خود در جنوب شرق آسیا تجدیدنظر می کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، فرمانده ارتش تایلند دو روز پس از برقراری حکوکمت نظامی رسما کودتای نظامی در این کشور را اعلام کرد و کنترل دولت را در اختیار گرفته است. وی قول داده است که ارتش و نیروهای نظامی تایلند نظم و امنیت را پس از 6 ماه تنش و کشمکش های سیاسی برقرار خواهد کرد.

ارتش تایلند مقررات منع رفت و آمد را از ساعت 10 شب تا 5 صبح وضع کرده و قانون اساسی این کشور را تعلیق و تعدادی از رهبران سیاسی را بازداشت کرده است. به طرفداران گروه‌های سیاسی مختلف نیز دستور داده شده است تا متفرق شده و از حضور در خیابان ها خودداری کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: هیچ توجیهی برای این کودتای نظامی وجود ندارد. این اقدام تاثیر منفی بر روابط آمریکا و تایلند خواهد داشت به خصوص در روابط ما با ارتش تایلند. ما در اعطای کمک های نظامی و سایر توافقنامه ها با تایلند بازنگری خواهیم کرد.

کشورهای آسیایی و اروپایی نیز نسبت به کودتای نظامی در تایلند ابراز نگرانی کرده اند. آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه های جداگانه ای کودتای نظامی تایلند را محکوم کرده اند. وزیر خارجه ژاپن نیز کودتای نظامی تایلند را "تاسف بار" خوانده و سنگاپور نیز از همه طرف ها خواسته است تا از خشونت اجتناب و دوری کنند.

جان کری در ادامه نسبت به بازداشت تعدادی از رهبران سیاسی تایلند ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده است. وی خواستار فعالیت مجدد دولت غیر نظامی تایلند و لغو محدودیت های اعمال شده بر رسانه های خبری شده است. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز نگرانی شدید خود را از تحولات اخیر تایلند اعلام کرده و خواستار بازگشت به قوانین دموکراتیک، غیر نظامی و اساسی تایلند و آغاز مذاکرات ملی فراگیر با هدف دستیابی به صلح و آرامش در بلندمدت شده است.

پنتاگون نیز اعلام کرد، در همکاری های نظامی خود با تایلند شامل مانور مشترک با حضور 700 تفنگدار آمریکایی تجدیدنظر می کند. جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: 10 میلیون دلار از کمک های سالیانه آمریکا به تایلند قطع خواهد شد.
کد N297176

وبگردی