آفتاب

ارتش سوریه وارد زندان مرکزی حلب شد

ارتش سوریه وارد زندان مرکزی حلب شد

تسنیم نوشت:

نیروهای ارتش و نظامیان دولت سوریه بعد از جنگی بی امان با گروه های تروریستی موفق شدند وارد زندان مرکزی حلب شوند و به محاصره بیش از یک سال و نیم این زندان از سوی تروریست ها پایان دادند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الحدث نیوز؛ نظامیان ارتش سوریه با شکستن حلقه محاصره زندان مرکزی حلب ناممکن ها را ممکن ساخت و به محاصره بیش از یک سال و نیم این زندان از سوی گروه های تروریستی وابسته به القاعده ادامه داشت پایان داد و به 100 سربازان نظامی ارتش سوریه که در این مدت در داخل آن از زندان و بیش از 1000 زندانی غیر سیاسی موجود در داخل آن حمایت می کردند، ملحق شدند.
این زندان که مقاومت اسطوره‌ای را در برابر عوامل نظامی و جنگی پشت سرنهاده به عنوانی سدی در برابر انواع و اقسام مختلف حملات گروه های تروریستی به نمایش گذاشت، یکی از سخت تر و جدی ترین این حملات در نزدیک یک ماه قبل روی داد زمانی که تروریست ها با استفاده از کامیون های بمب گذاری شده سعی داشتند با انفجار چندین دستگاه از این خودروها در دیوارهای زنده رخنه ایجاد کردند اما این استحکام دیوارها و ایستادگی نظامیان مستقر در داخل زندان باعث شد تا چنین پیروزی را امروز محقق سازند.
سهیل الحسن معروف به ببر فرماندهی عملیات نظامی حمله به زندان با نیروهای ویژه عملیات ویژه را برعهده گرفت و طی چندین ماه عملیات نظامی به وعده خود عمل کرد و حلقه محاصره زندان را شکست و خود و نیروهایش را به داخل ان رساند.
در این چندماه روزها با عملیات معروف " خناصر " آغاز شد و تا کنترل کامل نظامیان ارتش بر بخش های مختلف شهر حلب یعنی حومه شرقی و بخش صنعتی حلب ادامه یافت تا این که اکنون نوبت به زندان مرکزی حلب رسیده است.
واقعیتی که در میدان نبرد در این مرحله روی داد نمود یک جنگ تمام عیار بود، این جنگ با عملیات همزمان از سه جبهه از شیوه " پیکان " استفاده شد.
این عملیات از روز سه شنبه با شکستن محور میدان البریج و منطقه الهنگارات و امتداد یافتن آن به سمت بخش شهر صنعتی آغاز شد و در این عملیات ارتش موفق شد تپه " الکهرباء " واقع در جنوب غربی شهر در جنوب حیلان را به تصرف در آورد و بعد از آن پیشروی ادامه یافت تا این که باز از همان شیوه سه جبهه و وپیکان استفاده شد و عملیات به روستایی رسید که در نزاع برای کنترل زندان مرکزی حلب روستایی راهبردی بود، این روستا در جنوب زندان قرار داشت، ورود ارتش به این روستا مقدمه ای برای سقوط زندان و شکستن محاصره نظامی این زندان بود.
ارتش پس از آن بلافاصله موفق شد تپه " حیلان " را آزاد کند و این تپه در بخش شمال غربی زندان واقع است بعد از ان ارتش تپه " آکوب " را آزاد کرد و این تپه از نظر سوق الجیشی برای عملیات شکستن حلقه محاصره زندان مرکزی حلب بسیار مهم و ارزشمند بود، چرا که از این تپه به بعد زندان دیگر به صورت کامل زیر نظر ارتش سوریه قرار داشت، بعد از آن بود که ارتش توانست در امتداد مسیر منتهی به زندان تا 200 متر پیشروی کند.
براساس اطلاعاتی که به صورت تایید شده الحدث نیوز از منابع نظامی ارتش سوریه به دست آورده مشخص می شود، ارتش نظامی سوریه بامداد سه شنبه یا همان چهارشنبه بود که موفق شد خود را به نزدیک ترین نقطه زندان مرکزی حلب برساند، این نیروها موفق شدند از یکی از نقاط جنوبی زندان که به مثابه یک شکاف و رخنه بود، استفاده کردند.
سپس ارتش سوریه سعی کرد با شکافتن این منطقه از دیوار زندان آن را به عنوان گذرگاهی برای ورود خود مبدل کنند، و بعد از آن موفق شدند واحدهای نظامی ارتش را یکی یکی از این منطقه به درون محوطه زندان ممکن سازند.
به صورت همزمان بخشی از نیروهای ارتش سوریه موفق شدند هم با گروه های تروریستی در اطراف زندان درگیر شوند و هم گروهی دیگر از نظامیان مقدمات ورود بخش ها و واحدهای ارتش سوریه به داخل زندان را فراهم سازند.
در صبح روز بعد ارتش سوریه واحدهای فنی و کشف مین و بمب را به منطقه اعزام کرد تا ضمن پاکسازی این منطقه راه ورود به داخل زندان را برای دیگر نیروهای خود صاف و امن و هموار کنند.
این منطقه یعنی بخش جنوبی زندان منطقه ای بود که کمترین بمب های عمل نکرده یا منفجر نشده در آن از هواپیماهای نظامی ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی ساقط شده بود، چرا که ارتش سوریه همواره برای مقابله با گروه های تروریستی که قصد هجوم به زندان داشتند از آسمان با پرتاب موشک و بمب مقابله می کرد و تلاش های آنها را در هم می کوبید، این روند تا یک سال و نیم کامل ادامه داشته است.
ظهر دیروز سرانجام اقدامات واحدهای فنی مهندسی برای پاکسازی منطقه از مین و بمب به پایان رسید و واحدهای اصلی نظامی ارتش در عملیاتی برق آسا و غافلگیرانه نخستین حملات خود با قصد وارد به داخل زندان از طریق گذرگاهی که خود به وجود آورده بودند آغاز کردند.
در اینجا بود که نخستین واحدهای نظامی ارتش سوریه موفق شد بعد از یک سال و نیم محاصره زندان از سوی تروریست ها خود را به درون آن برسانند و تا بعد از ظهر برای ایجاد شکاف های دیگری در دیوارهای زندان با هدف رخنه دیگر نیروهای ارتش را فراهم کنند، واحدهای دیگر ارتش از گذرگاه ها و منافذ دیگر موفق شدند این بار با توپ و نفربر و تانک خود را به داخل زندان برسانند و عملیات پاکسازی زندان را سریعاً تا شب به پایان رساندند، بعد از آن واحدهای نظامی با شمار بسیار زیادی از گذرگاه هایی که توسط ارتش سوریه برای این مهم تهیه شده بود وارد شدند.
برخی دیگر از منابع نظامی ارتش در این باره تاکید می کنند: سه شنبه شب و در روز چهارشنبه بالگردهای ارتش سوریه با به پرواز در آمدن بر فراز آسمان زندان واحدهای نظامی ارتش را به داخل زندان هلی برن کردند که این روند تا صبح ادامه یافت.
این دستآورد بزرگ محصول همکاری مشترک نظامی ارتش سوریه و نیروهای حزب الله از طریق اتاق عملیات مشترک که با هدف تحقق این مهم تشکیل شده بود صورت گرفت.

5252

کد N297146

وبگردی