آفتاب
رویترز گزارش داد:

قصد روسیه برای ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید در ایران

قصد روسیه برای ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید در ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات گزارش داد: روسیه قصد دارد معامله‌ای در خصوص ساخت دو راکتور دیگر در نیروگاه بوشهر با ایران امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رویترز در ادامه گزارش داد این خبر مشخص نکرده است که این معامله در صورت به امضا رسیدن تا چه اندازه می‌تواند بر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد.

شش قدرت جهانی ایران را برای کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیومش تحت فشار قرار می‌دهند. قدرت‌های غربی در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات با ایران مایلند که چنین توافقی نگرانی‌های آنها در مورد اتهامات تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را برطرف کند. این در حالی است که ایران همواره این اتهامات را رد می‌کند.

دور اخیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 هفته گذشته در وین بدون دستیابی به نتیجه‌ای ملموس پایان یافت و قرار است در ماه ژوئن از سرگرفته شود.

روسیه که یکی از مذاکره‌کنندگان به شمار می‌آید تنها راکتور برق هسته‌ای ایران را که در بوشهر واقع شده ساخته است.

این منبع نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت: روسیه و ایران ممکن است در سال جاری معامله‌ای در خصوص ساخت چهار تا هشت راکتور هسته‌ای را امضا کنند که طبق این توافق روسیه موظف به ساخت دو راکتور اول این معامله در بوشهر می‌شود.

شرکت هسته‌ای دولتی روس‌اتم اوایل سال جاری اعلام کرد که با ایران برای ساخت راکتورهای بیشتری در حال مذاکره است اما جزئیاتی ارائه نکرد. همچنین مسئولان این شرکت هسته‌ای در خصوص این گزارش رویترز اظهارنظری نکرده‌اند.

کشورهای غربی سال‌هاست در هراسند که پروژه بوشهر می‌تواند سوخت مصرف شده مورد نیاز در سلاح هسته‌ای را تولید کند، اما ایران این مساله را رد می‌کند.

انتهای پیام

کد N296976

وبگردی