آفتاب
مجلس در هفته آینده؛

برگزاری انتخابات سال سوم هیات رییسه، آغاز انتخابات کمیسیون ها

برگزاری انتخابات سال سوم هیات رییسه، آغاز انتخابات کمیسیون ها

تهران - ایرنا - انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در سومین سال فعالیت مجلس نهم چهارم خرداد ماه جاری برگزار می شود و سپس نمایندگان برای استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دیدار ایشان می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجلس هفته آینده در روزهای چهارم و پنجم خردادماه جاری جلسه علنی دارد که مهمترین دستور آن برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس است.

طبق اعلام محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس، نمایندگان پس از انتخاب اعضای هیات رییسه برای سومین سال فعالیت مجلس نهم، طبق روال هر ساله به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی می روند.

پنجم خرداد نیز نمایندگان مجلس برای تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و مزار شهدا حضور می یابند.

علاوه بر این، رسیدگی به برخی طرح ها و لوایح نیز در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد که از جمله می توان به ادامه رسیدگی به طرح اجازه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انعقاد قرارداد کار معین با بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار اشاره کرد.

اصلاح لایحه تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تاسیسات کشور به منظور تامین نظر شورای نگهبان و نیز تصمیم گیری درباره لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات درمورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه نیز در دستور کار مجلس است.

لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه کشتیرانی تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کوبا، لایحه اصلاحات قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1978 مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها 1973 (مارپل 78/1973) - مصوب 1380 - و اصلاحات بعدی آن، لایحه تصویب قطعنامه های کنفرانس مورخ 2010 (1389) اعضای کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه ها و نگهبانی دریانوردان (STCW) و همچنین درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در کارگروه بین المللی پزشکی نظامی (ICMM) از جمله موافقت نامه های بین المللی است که مجلس باید به تصویب مجلس برسد.

لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بیمه گران و اتکائی گران خطرهای تجاری و غیرتجاری در کشورهای عضو سازمان تعاون اسلامی و موسسه تضمین اعتبارات صادراتی و سرمایه گذاری عربی و تصویب اساسنامه، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تحدید مسوولیت برای دعاوی دریایی، لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با جرائم فراملی و همچنین لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری بروندی نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس همچنین لایحه موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر، لایحه تعیین تعرفه خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و طرح جامع کاداستر کشور را در دستور کار دارند.

طرح استفساریه ماده (133) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1336 و اصلاحات بعدی آن، لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی و طرح حمایت از صنعت برق کشور نیز در دستور کار مجلس است.

از دیگر مواردی که در دستور کار صحن مجلس قرار دارد، می توان به لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، طرح اصلاح بند (ج) ماده (178) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح بند (ز) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیاتهای انضباطی نیروهای مسلح اشاره کرد.



** دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس

جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس نیز در هفته آینده برقرار است و علاوه بر حضور مسوولانی از شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون اصل نود و وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، انتخابات هیات رییسه کمیسیون ها در سال سوم از هفته آتی آغاز می شود.

برنامه کمیسیون های تخصصی مجلس به شرح زیر است:



* مسوولان شورای عالی امنیت ملی در کمسیون اصل 90

اعضای کمیسیون اصل 90 روز یکشنبه در نشستی با حضور مسوولانی از شورای عالی امنیت ملی، موضوع شکایت دو تن از نمایندگان از این شورا را مورد بررسی قرار می دهند.



* کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی روز دوشنبه جلسه دارد تا گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درخصوص بندهای24 گانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی را مورد رسیدگی قرار دهد.



* انتخابات هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات

اعضای این کمیسیون روز شنبه برای بررسی امور مربوط به سنجش آموزش کشور جلسه دارند و روز یکشنبه نیز انتخابات هیات رییسه کمیسیون را برگزار می کنند.

طرح یک فوریتی افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور از دیگر مواردی است در این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.



* کاهش ساعت کار زنان در کمیسیون اجتماعی

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس روز یکشنبه جلسه دارند تا لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل و طرح تسری قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه ای را مورد بررسی قرار دهند.



* کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی نیز روز یکشنبه برای بررسی بندهای ارجاعی از صحن مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیاتی و اصلاحات بعدی آن جلسه دارد و در روز دوشنبه نیز طرح ها و لوایح موجود را مورد بررسی قرار می دهد.



** کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

اعضای این کمیسیون تنها در روز یکشنبه جلسه دارند که ضمن استماع گزارشی در خصوص آب و نیز گزارشی از بودجه 1393 کل کشور، طرح الحاق یک بند به ماده (45) قانون خدمت وظیفه عمومی را مورد رسیدگی قرار می دهند.

بررسی لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیات های انضباطی نیروهای مسلح نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.



* کمیسیون انرژی

اعضای این کمیسیون روز یکشنبه طرح یک شوری اصلاح ماده (132) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را با حضور کارشناسان وزارت نفت، دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بررسی می کنند.

آلایندگی سوخت وسایل نقلیه نیز با حضور مسوولانی از وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می شود.

همچنین این کمیسیون در روز دوشنبه مشکلات جایگاه داران پمپ بنزین و گازوئیل و جایگاه داران سی ان جی با حضور مسوولان شرکت ملی پالایش، پخش و فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران، انجمن صنفی سی ان جی، انجمن صنفی جایگاه داران پمپ بنزین و گازوئیل، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری بررسی خواهد کرد.



* کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

رسیدگی به طرح های اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، الحاق یک ماده به عنوان ماده(22) مکرر به قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، لایحه اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی و رسیدگی به عملکرد مجلس شورای اسلامی در اجرای بند (2) تبصره ماده (55) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دستور کار این کمیسیون در روز یکشنبه است.



* وزیر صنعت در کمیسیون بهداشت و درمان

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به جلسه روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دعوت شده است تا به سوال امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مشهد پاسخ دهد.

بررسی طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی، بررسی طرح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، بررسی طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی، استماع گزارش ریاست سازمان نظام پزشکی و برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون نیز در دستور کار روز یکشنبه این کمیسیون قرار دارد.

اعضای این کمیسیون روز دوشنبه نیز در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حضور می یابند تا نشست مشترکی به وزیر و معاونان این وزارتخانه داشته باشند.



* وزیر راه در کمیسیون شوراها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور حضور می یابد تا مشکل بار مالی طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را رفع کند.



* کمیسیون صنایع و معادن

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور مهمان روز یکشنبه در کمیسیون صنایع و معادن حضور خواهد یافت تا گزارشی درباره وضعیت علمی و فناوری کشور و نحوه حمایت از شرکتهای دانش بنیان ارایه دهد.

گزارش انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن در خصوص برنامه های انجمن یادشده از دیگر موضوعاتی است که روز یکشنبه در کمیسیون صنایع و معادن به آن پرداخته می شود.

هم چنین در کارگروه های این کمیسیون، نحوه فروش سهام شرکت ایران خودرو، گزارش های واصله به هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس ایران، گزارش تهیه شده توسط کارشناسان هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور بررسی می شود.



* کمیسیون عمران

بررسی طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تأخیر) کشتی ها و ادامه بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران بررسی می شود.



* کمیسیون فرهنگی

اعضای کمیسیون فرهنگی روز یکشنبه به دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا می روند تا نشستی را با وی و معاونانش برگزار کنند.



* کمیسیون قضایی و حقوقی

بررسی لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی و بررسی طرح الحاق یک تبصره به قانون نحوه اجرای اصول (85) و (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسوولیت های رییس مجلس شورای اسلامی دستور کار بعدی است که این کمیسیون برای روز یکشنبه اعلام کرده است.



* کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

این کمیسیون در روز یکشنبه ضمن مرور اخبار مربوط به کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست، به بحث و بررسی پیرامون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی می پردازد تا گزارشی در این زمینه تهیه کند.



* تحقیق و تفحص

هیات تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگلها و مراتع کشور نیز روز یکشنبه آینده جلسات خود را برگزار خواهد کرد.

سیام**2025 ** 1569
کد N296972

وبگردی