آفتاب

صادرات گیاهان دارویی بیش از 100 میلیون دلار درآمد ارزی دارد

صادرات گیاهان دارویی بیش از 100 میلیون دلار درآمد ارزی دارد

سمنان - ایرنا - مدیر اجرایی طرح ملی گیاهان دارویی و صنعتی کشور با اشاره به غنای کشور در تولید و ارائه گیاهان دارویی، ارزش صادرات این گیاهان را در حال حاضر بیش از 100 میلیون دلار ذکر کرد.

ˈفریبرز غریبیˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: برابر اعلام اتحادیه گیاهان دارویی هم اکنون بیش از هشت هزار تن انواع گیاهان دارویی از ایران صادر می شود که بالغ بر 100 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط ایران به گونه ای است که با داشتن تنوعی از گیاهان دارویی و صنعتی، این میزان تا 10 برابر و یک میلیارد دلار قابل توسعه است.

غریبی با تاکید بر اینکه ایران زمینه تبدیل شدن به قطب تولید داروهای گیاهی دنیا را دارد گفت: ایران در دوران گذشته بویژه ساسانیان، مرکز گیاهان دارویی دنیا بوده است و دانشکده جندی شاپور به عنوان مرکز پزشکی در دنیا پایگاهی برای تولید و عرضه گیاهان دارویی به شمار می رفته است.

مشاور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به عوارض بسیار کم گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی گفت: استفاده از داروهای گیاهی در سبد دارویی مردم باید از 10 درصد فعلی به 25 درصد افزایش یابد.

در کشور هشت هزار و 425 گونه گیاهی شناسایی شده است که از این تعداد دو هزار و 400 گونه آن خاصیت دارویی و صنعتی دارد.

مدیر اجرایی طرح ملی گیاهان دارویی و صنعتی کشور با هدف بررسی وضعیت گیاهان دارویی و صنعتی و نیز شرایط این گیاهان در جنگل ابر به استان سمنان سفر کرده است. ک/3

599/508
کد N296944

وبگردی