آفتاب

تاسف جامعه جهانی از کودتای تایلند؛ ارتش امروز با یینگلاک شیناواترا مذاکره می‌کند

تاسف جامعه جهانی از کودتای تایلند؛ ارتش امروز با یینگلاک شیناواترا مذاکره می‌کند

رئیس ارتش تایلند یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر مخلوع این کشور را یک روز پس از اعلام کودتا در این کشور به مذاکره فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال پرایوس چان - اوچا، رئیس ارتش تایلند موفق شد در این کودتا قدرت را در دست گیرد و گفت که هدفش از این اقدام بازگرداندن نظم به تایلند پس از چندین ماه درگیری در این کشور است. این کودتا پس از آنکه گروه‌های مختلف حاضر به مصالحه با یکدگیر نشدند، صورت گرفت.

نیروهای نظامی تایلند، یینگلاک و 22 تن از همراهانش از جمله خویشاوندان قدرتمند و وزرای دولت وی را برای مذاکره در یک ساختمان ارتش برای امروز (جمعه) فراخواند.

هنوز مشخص نیست که آیا یینگلاک در این نشست شرکت می‌کند یا خیر. احتمال می‌رود که وی هم‌اکنون در شمال این کشور که مقر وی است، حضور داشته باشد. این در حالی است که واکنش‌های مختلفی نسبت به کودتای تایلند مطرح شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هیچ توجیهی برای این کودتا که "عواقب منفی" برای روابط آمریکا با همتای خود خصوصاً نیروهای نظامی دارد، وجود ندارد. وی همچنین خواستار آزادی سیاستمداران دربند شد.

هم‌چنین فرانسه، اتحادیه اروپا و دفتر حقوق بشر سازمان ملل این کودتا را محکوم کرده‌اند. ژاپن اعلام کرده است که این کودتا تأسف‌برانگیز بوده است. استرالیا نیز به شدت نسبت به این مسآله ابراز نگرانی کرده است.

انتهای پیام

کد N296915

وبگردی