آفتاب
سفیر پیشین ایران در عراق:

پارلمان و دولت جدید عراق قوی تر خواهند بود

پارلمان و دولت جدید عراق قوی تر خواهند بود

تهران- ایرنا - سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به نقش موثر تشویق مراجع دینی در مشارکت انتخاباتی مردم عراق و انتخاب اصلح در این کشور پیش بینی کرد که با این ویژگی، پارلمان و دولت عراق، قوی تر از گذشته خواهند بود.

به گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شامگاه پنج شنبه شبکه دو سیما، گفت: تشویق مراجع دینی در این انتخابات بر میزان مشارکت مردم عراق و انتخاب اصلح تاثیر گذاشت ... بیش از 70 درصد از واجدان شرایط در این انتخابات رای دادند و رقابت در داخل هسته های اجتماعی بود و مردم در انتخاب اصلح دقت کردند و با این ویژگی انتخابات، پارلمان و دولت جدید عراق قوی تر از گذشته خواهند بود.

کاظمی قمی درباره عدم استقبال مردم عراق از حضور آمریکایی ها در کشورشان گفت: آمریکایی ها به هنجارهای جامعه عراق بی توجه بودند و منافعی را که برای خودشان تعریف کرده بودند در تضاد با منافع مردم عراق بود.

سفیر اسبق ایران در عراق افزود: آمریکایی ها در افغانستان نیز به بهانه تامین امنیت از نیروهای مجاهدان علیه طالبان استفاده کردند اما پس از سقوط طالبان، در تشکیل دولت جدید افغانستان از نیروهای مجاهدان افغانستان استفاده نکردند و آنها را جنگ سالار می دانستند .

وی درباره تاثیر انتخابات عراق بر کشورهای منطقه گفت: این انتخابات کشورهای فاقد دموکراسی منطقه را نگران می کند.

وی با تاکید بر الهام گیری فعالیت های دموکراسی خواهانه در منطقه از تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران، افزود: موج جدیدی که از دموکراسی و انتخابات در منطقه پیش آمده ناشی از الگوی مردم سالاری دینی کشور ماست و مطمئنا این موج فراگیر خواهد بود. مردم منطقه نتایج مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی ایران می بینند و این موضوع اثر خود را می گذارد.

وی افزود: عراق هم کشور اسلامی است و هم موقعیت راهبردی دارد بنابر این در منطقه به عنوان بازیگر منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود... نگاه عراق به دولت سوریه نگاه واقعی است و می داند تروریسم مرز نمی شناسد بنابراین با تروریسم مقابله می کند.

وی درباره علت حمایت مردم از فهرست نوری المالکی و مهمترین دستاوردهای دولت مالکی گفت : نه گفتن مردم عراق به آمریکا به معنی استقلال خواهی مردم بود و این بزرگترین دستاورد دولت مالکی بود.

شبس**9241** 1552
کد N296752

وبگردی