آفتاب

مقامات بخش ترک نشین قبرس دیدار بایدن را مهم ارزیابی کردند

مقامات بخش ترک نشین قبرس دیدار بایدن را مهم ارزیابی کردند

آنکارا - ایرنا - مقامات ارشد بخش ترک نشین قبرس دیدار ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا از این جزیره را مهم ارزیابی کردند.

به گزارش پنجشنبه ایرنا ، معاون رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار با مقامات بخش یونانی نشین قبرس قرار است امروز با ˈدرویش اراوغلوˈ رییس جمهور بخش ترک نشین قبرس در محل نهاد ریاست جمهوری این بخش دیدار کند.

ˈاوزکان یورگانجی اوغلوˈ نخست وزیر بخش ترک نشین قبرس در ارزیابی دیدار بایدن از قبرس گفت: دیدار بایدن از جزیره قبرس برای حل کامل مساله این جزیره و مذاکرات بین دو بخش مفید خواهد بود و می تواند به عنوان یک ابزار در حل مساله قبرس بکار گرفته شود.

یورگانجی اوغلو با اشاره به اینکه بایدن با رهبران احزاب سیاسی و نهادهای مدنی جزیره قبرس نیز دیدار خواهد کرد ، با مهم خواندن این دیدارها افزود: دیدار و گفت وگو معاون رییس جمهوری آمریکا با مسوولان بخش های ترک و یونانی نشین برای ما حایز اهمیت است.

ˈاوزدیل نامیˈ وزیر خارجه بخش ترک نشین قبرس نیز با مثبت ارزیابی کردن دیدار بایدن از جزیره قبرس گفت: هدف آمریکا دعوت از مقامات دو بخش جزیره برای مذاکرات فشرده و سریع است و هدف اساسی از دیدار بایدن تسریع در مذاکرات وحدت است.

بایدن اولین مقام بلندپایه آمریکایی است که بعد از 50 سال از قبرس دیدار می کند.

بایدن امروز در محل نهاد ریاست جمهوری بخش ترک نشین با ˈدرویش اراوغلوˈ رییس جمهور این بخش دیدار خواهد کرد و امشب نیز در بخش حائل جزیره در ضیافت شامی که در آن اراوغلو و ˈنیکوس آناستاسیادیسˈ رییس جمهوری بخش یونانی نشین قبرس شرکت خواهند کرد،حضور خواهد داشت.

ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه نیز روز گذشته دیدار بایدن از جزیره قبرس را مفید خواند و با اشاره به آغاز مجدد مذاکرات وحدت بین مسوولین دو بخش جزیره در ماه گذشته ابراز امیدواری کرد که این دیدار در تسریع روند مذاکرات بین دو بخش جزیره موثر باشد.

جزیره قبرس با مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 میلادی به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین در سازمان ملل نماینده دارد و عضو اتحادیه اروپاست ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی دیگر کشورها به رسمیت شناخته نشده است.

در سالهای گذشته بیش از یکصد دور مذاکره برای وحدت، میان رهبران دو بخش صورت گرفته که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

خاورم**2012** 230**1392
کد N296491

وبگردی