آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین چالش بین غرب و روسیه

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین چالش بین غرب و روسیه

تهران- انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوی اوکراین که سه روز دیگر برگزار خواهد شد به دلیل اهمیت وضعیت فعلی این کشور که یکی از نقاط تلاقی منافع اروپا، روسیه و آمریکا است به موضوع مهم رسانه های جهان تبدیل شده است.

بحرانی که چند سال اخیر در اوکراین گاه و بیگاه شدت می گیرد و شدید ترین حالت آن با جدایی کریمه و الحاق آن به روسیه بروز کرد بخاطر کشمکش بین اردوگاه غرب و روسیه اهمیت دارد.

اگرچه ولفگانگ ایشینکر از مقام های ارشد سازمان امنیت و همکاری اروپا روز دوشنبه اطمینان داد که انتخابات ریاست جمهوری اوکراین به رغم تنش های موجود در شرایط نسبتا عادی برگزار خواهد شد اما جدایی طلبان مسلح در شرق این کشور، پیوستن استان خودمختار کریمه به روسیه و استقرار 40 هزار سرباز روس در لبه مرز اوکراین موجب می شود که این اطمینان خاطر برای کشورهایی که منافع آنها در این نقطه از جهان پر رنگ است چندان آرام بخش نباشد.

بویژه در مناطق شرقی اوکراین که در کنترل نیروهای جدایی طلب است برگزاری این انتخابات با دشواری هایی روبه رو خواهد شد.

جدایی طلبان مسلح مخالف دولت با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که این انتخابات نامشروع است و مانع برگزاری آن در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ، همسایگی روسیه ، خواهند شد و تهدید کرده اند که روز انتخابات تمامی حوزه های انتخابی را خواهند بست.

مرکل صدر اعظم آلمان که یکصد ناظر از کشورش برای نظارت بر انتخابات به اوکراین اعزام شده است نگرانی خود را نسبت به عکس العمل روسیه به این انتخابات اعلام کرده و گفته است که انتظار داریم مسکو به نتیجه انتخابات اوکراین احترام بگذارد.

اما روسیه با پاسخ هایی که از سوی مقامات رسمی این کشور منتشر می شود نگرانی اروپا نسبت به انتخابات اوکراین را از بین نمی برد چنان که سه شنبه گذشته یک مقام ارشد روسیه گفت، اگر خصومت ها در اوکراین پایان نیابد و ˈنقشه راهˈ برای پایان دادن به بحران اجرا نشود، انتخابات ریاست جمهوری می تواند اختلافات و بحران سیاسی در اوکراین را تشدید کند.

از سوی دیگر معاون رییس جمهوری آمریکا دیروز گفت که اگر روسیه در روند انتخابات آتی اوکراین اختلال ایجاد و این روند را تضعیف کند، تحریم های شدیدتری باید علیه روسیه اعمال شود. غربی ها هیاتی یک هزار نفری و گفته می شود روسها نیز یک هیات 800 نفری برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اوکراین فرستاده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، می گوید عقب نشینی نیروهای این کشور از مناطق نزدیک اوکراین با هدف ایجاد شرایط مطلوب برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین انجام شده است تا گمانه زنی هایی که مدعی اند مسکو قصد دارد به اوکراین نیرو اعزام کند خاتمه یابد.

اما مقامات نظامی اروپایی هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

از سوی دیگر وزیر خارجه اوکراین از تصمیم مسکو در انجام مانوری نظامی در 25 ماه مه، درست در روز برگزاری انتخابات اوکراین، خبر داد.

روسیه، بدنبال الحاق کریمه به خاک خود، نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است.

حکومت اوکراین جمهوری نیمه پارلمانی است و انتخاب رییس جمهوری در این کشور هر پنج سال یکبار در 24 استان و تا پیش از این همراه با منطقه خودمختار کریمه که بتازگی به روسیه ملحق شده است برگزار می شود.

اوکراین که کشوری پهناور و با بیش از 48 میلیون نفر جمعیت است از حلقه های سرنوشت ساز غرب در زنجیره مهار روسیه به شمار می رود.

این کشور به لحاظ منابع معدنی غنی و بسیار متنوع است از سوی دیگر گلوگاه انرژی اروپا هم هست. 25 کشور اروپایی، وارد کننده گاز از روسیه هستند و همه خط لوله ها به جز یکی از خاک اوکراین می گذرد.

به نظر می رسد اروپا و آمریکا در زورآزمایی الحاق کریمه به روسیه شکست خورده و این بار مصمم هستند با تهدید به تحریم های گوناگون ولادیمیر پوتین را از فکر الحاق دو استان شرقی اوکراین به کشورش باز دارند.

یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین که سیاست های او به غرب نزدیک است ، پیوتر پوروشنکواز تجار سرشناس اوکراین ، پیوتر سیمننکو رهبر حزب کمونیست اوکراین و اولگ لیاشکو رهبر جناح راست از جمله نامزدهای این انتخابات پیش از موعد هستند.

به دنبال تظاهرات ضد دولتی که از سال گذشته در اوکراین در اعتراض به تعلیق امضای توافق نامه عضویت وابسته در اتحادیه اروپا در حمایت از روابط نزدیک تر با روسیه آغاز شده بود، فوریه سال جاری منجر به سقوط ویکتور یانووکویچ رییس جمهوری اوکراین و سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا در این کشور شد.

مترجمام **1823**1586*
کد N296488

وبگردی