آفتاب
در همایش اصول سیاست خارجی دولت اسلامی مطرح شد؛

ضرورت ارتباط قوی‌تر حوزه‌های علمیه و وزارت خارجه

ضرورت ارتباط قوی‌تر حوزه‌های علمیه و وزارت خارجه

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم بر ضرورت ارتباط بهتر حوزه‌های علمیه و وزارت خارجه برای رسیدن به شاخص‌های سیاست خارجه در اسلام تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، حمید مکارم در همایش اصول سیاست خارجی دولت اسلامی با موضوع عقلانیت و اعتدال گفت: باید در نظریه‌پردازی در حوزه قرآن و سنت و روابط بین‌الملل تلاش مضاعفی صورت پذیرد تا با نگاهی اسلامی، به تبیین دیپلماسی پرداخته شود.

وی کمبود این آثار را یکی از آسیب‌های جدی در این عرصه خواند و اظهار کرد: میزان کار پژوهشی در این حوزه‌ها به چند کتاب و پایان‌نامه محدود می‌شود که مشکل عمده آن‌ها هم بیان مسائل کلی و غیرقابل تطبیق با عرصه فعلی سیاست خارجی است. این کارهای پژوهشی نمی‌توانند کتابی آموزشی برای دانشجویان روابط بین‌الملل فراهم نمایند و یک مبنای کار دیپلمات‌های وزارت خارجه قرار بگیرد و باید به نسخه‌های عملی برسیم.

وی در ضرورت جایگاه دیپلماسی اظهار کرد: چگونگی رفتار جمهوری اسلامی با همسایگان خارجی و دنیای استکبار و ملحدان و یا مشرکان باید بر اساس اصول اسلامی تدوین شود که با توجه به همفکری ای که با برخی از اساتید حوزه داشتیم جای خالی درس خارج فقه سیاست خارجی در حوزه احساس می‌شود که در این راستا درس خارج وسیاست خارجی در حوزه مطرح شود.

مسئول دفتر وزارت امور خارجه درباره روند محکومیت قطعنامه‌های صادر شده علیه ایران اظهار کرد: در مجموع قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شده است تاکنون هیچ واکنشی رسمی و غیررسمی از سوی مقامات دولتی، غیردولتی و حوزوی تا این حد انجام نشده بود که در جریانی درباره قطعنامه اخیر در کشور ایجاد کرد. این تفاوت برخورد در برابر صدور قطعنامه‌ها جای تامل دارد و باید با نگاه آسیب‌شناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: امیدواریم در تعامل با حوزه و وزارت امور خارجه به نتایج ملموس برسیم و در جریان‌سازی فکری در حوزه سیاست خارجی موفق باشیم. در حال حاضر وارد فاز جدیدی از روابط بین‌المللی خواهیم شد و برگزاری چنین نشست‌هایی لازم و ضروری است. انتظار می‌رود با تشکیل کارگروهی میان اساتید حوزه و وزارت امور خارجه در حوزه نظریه‌پردازی به نتایج مورد نظر دست پیدا کنیم؛ چرا که واقعا فقدان این مساله احساس می‌شود و لازم است از نظرات همه اساتید و کارشناسان در این زمینه آگاه شویم.

انتهای پیام

کد N296462

وبگردی