آفتاب
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان عنوان کرد:

نقش تعیین‌کننده مادر در شکل‌گیری شخصیت یک جوان

نقش تعیین‌کننده مادر در شکل‌گیری شخصیت یک جوان

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان این‌که نقش مادر در شکل‌گیری شخصیت یک جوان، به ویژه در حیات خلقی و روانی او، بسیار تعیین‌کننده است، عنوان کرد: اجازه خواستن فاطمه کلابیه، مادر حضرت عباس(ع)، از فرزندان حضرت علی(ع) به هنگام نخستین ورود به منزل ایشان، نشان داد که تربیت وی، تربیت صحیحی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، حجت‌الاسلام و المسلمین "علی خاتمی" ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی "سبک زندگی حضرت ابالفضل(ع)" که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که تحقیق و پژوهش در خصوص زندگی بزرگانی همچون حضرت ابالفضل(ع) بسیار دشوار است، ابراز کرد: برخی شرایط اقتصادی و اجتماعی دوران حیات ایشان به گونه‌ای بود که دست پژوهشگران امروز را برای پژوهش در سبک زندگی ایشان بسته است.

وی افزود: بنی‌امیه، در آن دوران یکی از اصلی‌ترین وظایف خود را ضدیت با اهل‌بیت(ع) و از بین بردن نام ایشان می‌دانست و از همین‌رو دروغ و تهمت‌های فراوانی را به این بزرگواران نسبت می‌دادند و موضوعاتی را به ثبت می‌رساندند که زشتی چهره بنی امیه را پوشانده و از ائمه اطهار(ع) چهره‌ای خلاف واقع ارائه می‌داد و به همین دلیل نیز برخی اسناد تاریخی در این زمینه چندان قابل استناد نیست.

امام جمعه زنجان شخصیت حضرت ابالفضل(ع) را همچون خورشیدی دانست که نورانیت شخصیت آنها به دلیل نورهای کاذب بنی امیه در تاریخ چندان رخ‌نمایی نمی‌کند، گفت: به همین دلیل نیز شخصیت بزرگانی همچون حضرت عباس(ع)، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی تصریح کرد: تنها بخش‌هایی که از تاریخ زندگی حضرت عباس(ع) بیشتر در دسترس ما قرار گرفته است، جزییاتی از تولد ایشان و 10 روز حضور ایشان در کربلاست، در حالی‌که زندگی ایشان سرشار از ایثار، عشق، شور و وفا است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که بر اساس نظرات کارشناسان روان‌شناسی، خانواده، آموزش و اجتماع، سه محیط سازنده شخصیت انسان هستند، اظهار کرد: تأثیر محیط خانواده بر شخصیت افراد به حدی است که فرزندی که متولد می‌شود، به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم تحت تأثیر شخصیت پدر و مادر قرار می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان انتخاب همسر را عاملی مؤثر در شکل‌گیری محیط خانواده و همچنین شخصیت‌سازی برای فرزندان دانست و خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) از عقیل خواست که از قبیله «بنی‌کلاب» که قبیله‌ای چادرنشین بوده و به شجاعت و دلاوری مشهور بودند، برای ایشان همسری برگزیند تا فرزندانی شجاع داشته باشد و «فاطمه کلابیه» فرزندی شایسته از این قبیله چادرنشین بود که برای ازدواج با امیرالمؤمنین(ع) انتخاب شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی با اشاره به این‌که نام حضرت عباس(ع) با سه واژه عشق، ایثار و وفا عجین شده است، ابراز کرد: حضرت ابالفضل(ع) در اوج قله ایثار و قرار دارد و تنها با نام حضرت عباس(ع)، حق ولایت‌مداری و بصیرت ادا می‌شود.

"غلامحسین محمدی"، مدیرکل دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به این‌که هر تیره و تباری به صفتی معروف است، گفت: مردم زنجان، به عشق حضرت اباعبدلله معروف هستند و این امر، سعادتی شگرف محسوب می‌شود.

وی افزود: پژوهشگران باید زوایای این عشق مردم زنجان به امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل‌العباس(ع) را شکافته و به طور حتم این عشق به سبک زندگی شگرف این بزرگان ارتباط دارد.

مدیرکل دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که شور و شعور حسینی در زنجان با یکدیگر عجین شده‌اند، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ملت ایران، خادمی حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) است.

در ادامه این جلسه، "علیرضا فیروزفر"، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان تصریح کرد: با توجه به این‌که امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری شده است، سیاست‌های کلانی در دانشگاه آزاد برای تحقق منویات رهبری در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ در نظر گرفته شده‌ که برگزاری چهار همایش ملی در 10 روز اخیر در واحد زنجان نیز در همین راستا انجام شده است.

وی افزود: همایش ملی «سبک زندگی حضرت ابالفضل(ع)»، از سلسله همایش‌های سبک زندگی است که به دلیل سبقه مذهبی مردم زنجان در ایام محرم، پژوهش در سیره حضرت ابالفضل(ع) به این واحد سپرده شده‌ و می‌توان به جرأت گفت که مقالات این همایش با اشک چشمان محققان عجین شده است.

حجت‌الاسلام "عنایت‌الله شامی"، دبیر علمی همایش ملی «سبک زندگی حضرت ابالفضل(ع)» نیز در ادامه این همایش ابراز کرد: با وجود فرصت کوتاهی که از ماه‌های پایانی سال گذشته برای این دانشگاه وجود داشت، اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص این همایش انجام شده و محققان و مؤلفان کشور نیز استقبال خوبی از آن به‌عمل آوردند.

وی عنوان کرد: پس از بررسی‌های علمی از سوی جمعی از اساتید هیئت علمی دانشگاه، 12 مقاله به عنوان مقالات برتر این همایش انتخاب شده و به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام

کد N296415

وبگردی