آفتاب
/تحلیل/

بحران سیاسی در لبنان، رییس جمهور توافقی و انتخاب از خارج

بحران سیاسی در لبنان، رییس جمهور توافقی و انتخاب از خارج

جلسه پنجم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور نیز به جایی نرسید و انتظار می رود لبنان مرحله‌ای را بدون رییس جمهور طی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بیروت، با پایان یافتن جلسه امروز و عدم توافق داخلی، راهروهای خارجی برای دخالت در انتخاب رییس جمهور توافقی بیش از گذشته باز خواهد شد.

در این میان گفته می‌شود آمریکا و فرانسه در سطح بین‌الملل و ایران و سعودی در سطح منطقه بیشترین تاثیر را در این فرایند ایفا خواهند کرد.

سفیر آمریکا در لبنان در دو هفته اخیر رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را آغاز کرده است و حتی در همین راستا سفری به عربستان سعودی داشته تا مقامات این کشور را به راه‌حلی فراگیر جلب کند.

کارشناسان لبنانی معتقدند آمریکا در این مرحله حساس به هیچ وجه به دنبال انتخاب رییس جمهوری تنش زا در لبنان نیست زیرا پیشاپیش توافق شده است تا لبنان از دایره درگیری‌های منطقه‌ای و به خصوص درگیری‌های سوریه دور بماند به همین دلیل است که برنامه‌های امنیتی ارتش لبنان تاکنون در شمال لبنان در طرابلس با دقت هر چه تمام تر در حال پیاده شدن است و بسیاری از فرماندهان شبه نظامی این منطقه که از حامیان مجموعه‌های مسلح مخالف نظام سوریه بوده‌اند خود را تسلیم نیروهای امنیتی لبنان کرده‌اند و به شکل قابل ملاحظه‌ای سطح درگیری‌های نظامی در این منطقه فروکش کرده است.

در چنین شرایطی هیچ رییس جمهوری در پارلمان انتخاب نخواهد شد مگر آن که توافق دو جناح اصلی این کشور یعنی 8 و 14 مارس را داشته باشد.

از سوی دیگر فرانسه نیز در دو هفته اخیر تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است تا لبنان به دلیل عدم انتخاب رییس جمهور وارد بحران سیاسی جدید و تنش‌های داخلی نشود. از همین رو پاریس در 10 روز اخیر شاهد دیدارهای مقامات سعودی و لبنانی از جناح 14 مارس بوده است و سعد حریری دیدارهای بسیاری را در پایتخت فرانسه انجام داده است.

برخی از کارشناسان سیاسی لبنانی نیز معتقدند بخش مهمی از پرونده انتخاب رییس جمهور لبنان مرهون نتایج مذاکرات احتمالی تهران و ریاض است و تا پیش از آن بعید است گشایشی در بحران سیاسی کنونی لبنان فراهم شود.در همین راستا طرح میشل عون به عنوان نامزدی توافقی هم چنان پا برجا است. این در حالی است که میشل عون در آستانه چهاردهمین سالگرد آزادی سرزمین‌های اشغالی جنوب لبنان توسط مقاومت اسلامی به تجلیل از سید حسن نصرالله و نیروهای مقاومت و شهدای آن پرداخت و اعلام کرد معادله "سید حسن نصرالله، سعد حریری و میشل عون" می تواند کلید حل بحران‌های لبنان باشد.

روسیه نیز که پس از بحران نظامی سوریه به لبنان نگاه ویژه‌ای دارد و در طی سه سال اخیر بسیار با نشاط در صحنه لبنان حاضر شده است می‌تواند یکی از طرف‌های موثر در انتخاب رییس جمهور جدید لبنان باشد گرچه اعلام کرده است که از انتخاب پارلمان این کشور حمایت می‌کند. در میان این گمانه زنی‌ها لغو دیدار لاوروف و سعد حریری همه نگاه‌ها را در لبنان به خود معطوف کرده است. برخی بر این اعتقادند که این موضوع ممکن است به مشاوره‌های روسیه در خصوص پرونده ریاست جمهوری لبنان بازگردد.

اکنون همه تحولات نشان می دهد لبنان در آستانه ورود به خلاء قانونی و سیاسی ریاست جمهوری است. میشل سلیمان رییس جمهور کنونی تمایل بسیاری دارد تا شاید دوره ریاست جمهوری وی بین یک تا دو سال تمدید شود. در همین مسیر رهبر مسیحیان مارونی لبنان " بشاره بطرس الراعی" معتقد است اگر پارلمان به نتیجه‌ای نرسد دوره میشل سلیمان باید تمدید شود. جریان 8 مارس و بسیاری از شخصیت‌های مستقل مسیحی و مسلمان با این طرح به شدت مخالف هستند. حزب الله لبنان در طی دو سال اخیر مناسبات خود با رییس جمهور را تقریبا قطع کرده و معتقد است مواضع رییس جمهور لبنان در مسیر حمایت از جریان 14 مارس بوده و از قالب رییس جمهوری فراگیر خارج شده است.

بنابراین می توان گفت به رغم آن که نبیه بری، رییس پارلمان اعلام کرده است که جلسات پارلمان همچنان مفتوح باقی می‌ماند و در صورت به حد نصاب رسیدن حتی در نیمه شب جلسه را برگزار می کند اما تا حصول توافق بر سر "نامزدی توافقی" پارلمان لبنان همچنان با بن بست مواجه خواهد بود.

یکشنبه آینده قرار است سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت چهاردهمین سالگرد آزادی جنوب لبنان سخنرانی کند.از هم اکنون نگاه‌ها به مواضع وی در این برنامه معطوف شده است چرا که همه معتقدند وی به برخی از سوالات مهم در خصوص رییس جمهور آینده لبنان در این مناسبت پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

کد N296387

وبگردی