آفتاب

1930، جام سرخپوستی به اروگوئه رسید!

1930، جام سرخپوستی به اروگوئه رسید!

اروگوئه در اولین دوره جام جهانی توانست جام را در خانه نگه دارد و اولین قهرمان جام لقب گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیفا در سال 1928 در کنفرانس سالیانه خود در آمستردام، ایده "ژول ریمه" برای برگزاری تورنمنتی با حضور چند تیم ملی را به مرحله اجرا درآورد و اروگوئه را به عنوان میزبان اولین دوره این رقابت‌ها انتخاب کرد. این در حالی بود که کشور‌های مجارستان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، سوییس نیز نامزد برگزاری نخستین دوره جام جهانی بودند اما به دلیل جشن استقلال اروگوئه و قهرمانی این کشور در المپیک 1924 و 1928 اروگوئه را به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب کرد.

نبود ورزشگاه مناسب، مهمترین مشکل در راه میزبانی بود. با این وجود مردم اروگوئه تمام تلاش خود را کردند تا ورزشگاهی عظیم در مونته‌ویدئو، پایتخت اروگوئه برپا کنند. این ورزشگاه ۸۰ هزار نفری که با تلاش شبانه روزی مردم ساخته شد، توسط خوان اسکاسو طراحی شده بود و به مناسبت صدمین سالگرد استقلال اروگوئه، نام "سنتناریو" (به معنای صدسالگی) برآن گذاشته شد. نکته جالب این بود که دیدار افتتاحیه در این ورزشگاه برگزار نشد، چون هنوز بتونهای آن خشک نشده بود.

جنجال‌ها در جام جهانی 1930 از همان ابتدا شروع شد. اسپانیا، هلند و ایتالیا در اعتراض به میزبانی اروگوئه از حضور در جام جهانی خودداری کردند. کشورهای شمال اروپا هم تمایلی برای شرکت از خود نشان ندادند. درنهایت، تنها ۱۳ کشور از ۴۱ عضو فیفا در این مسابقات حضور یافتند.

اروپا ۴ تیم ضعیف آن زمان خود بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگسلاوی را به دلیل مسافت و هزینهٔ سنگین به این بازی‌ها فرستاد. این چهار تیم توسط یک کشتی به نام کونته ورد عازم آمریکای جنوبی شدند و پس از سه هفته به سواحل اروگوئه رسیدند.

نخستین گل جام جهانی توسط لوسین لورین فرانسوی در دیدار افتتاحیه بین فرانسه و مکزیک به ثمر رسید. از ۲۵ دیدار انجام شده هیچ بازی به تساوی ختم نشد. پیروزی یوگسلاوی بر برزیل که یکی از امیدهای قهرمانی بود از شگفتی‌های آن دوره از بازی‌ها بود تا خیال دیگر تیم‌ها آسوده شود.

در نهایت دو تیم اروگوئه و آرژانتین به فینال این رقابت‌ها راه یافتند. هر دو تیم اصرار داشتند که بازی باید با توپ آنها که از کشورشان آورده بودند، بازی شود. در نهایت بر اساس تعیین سکه، نیمهٔ اول با توپ آرژانتینی‌ها و نیمهٔ دوم با توپ اروگوئه‌ی‌ها دو تیم به میدان رفتند که نیمه اول با نتیجه 2 بر یک به سود آرژانتین پایان یافت. در نیمهٔ دوم اروگوئه‌ای‌ها با توپ خود سه بار دروازه آرژانتین را باز کردند تا این دیدار در نهایت با برتری 4 بر 2 اروگوئه به پایان برسد. در این دیدار چند بازیکن سرخپوست در ترکیب اروگوئه به میدان رفتند و به همین خاطر این جام به "جام سرخپوستی" معروف شد.

*جام جهانی 1930 در یک نگاه

بهترین خط حمله : آرژانتین ۱۸ گل

بهترین خط دفاع: اروگوئه 3 گل

همهٔ تماشاگران: ۵۴۷۳۰۸ نفر

بهترین بازیکن: هکتور اسکارونه (اروگوئه)

آقای گل: گیلرمو استابیله (آرژانتین) 8 گل

* فینال

اروگوئه 4 – آرژانتین 2

دورادو، چه‌آ، ایرارته، کاسترو برای اروگوئه و پئوسیله و استابیله برای آرژانتین

انتهای پیام

کد N296327

وبگردی