آفتاب

رسانه های چین: مناسبات پکن – تهران وارد مرحله جدیدی شده است

رسانه های چین: مناسبات پکن – تهران وارد مرحله جدیدی شده است

پکن- ایرنا - رسانه های چین روز پنجشنبه با بازتاب دیدار رییسان جمهور ایران و چین در شانگهای اعلام کردند مناسبات پکن – تهران وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش ایرنا، رادیو بین المللی چین گفت: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در شانگهای با حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار و گفت و گو کرد و سران دو کشور برنامه توسعه روابط طرفین را تنظیم کردند.

به گفته این رادیو، رییسان جمهور چین و ایران تصمیم گرفتند با تلاش مشترک، همکاری دوستانه پکن – تهران در زمینه های مختلف را به مرحله جدیدی برسانند.

ˈشین هواˈ خبرگزاری رسمی چین نیز با اعلام این که مناسبات پکن – تهران وارد مرحله جدیدی شده است، نوشت: رییس جمهور چین در دیدار با همتای ایرانی خود تاکید کرد که چین مایل است برای حل همه جانبه و سریع مساله هسته ای ایران سهم خود را ایفا کند .

رییس جمهوری خلق چین تصریح کرد که چین و ایران دوستان دیرینه ای بوده و نیروی بالقوه همکاری دو طرف فراوان است. چین به توسعه مناسابت دو جانبه اهمیت می دهد و مایل است با تلاش مشترک، مناسبات دو کشور را به سطح جدیدی برساند.

رادیو بین المللی چین نیز به نقل از رییس جمهور این کشور گفت: تبادل هیات های عالی رتبه بین پکن و تهران باید حفظ شده و دو طرف به تبادل هیات های دولتی، پارلمانی، محلی و غیررسمی کمک کنند.

رییس جمهور چین تاکید کرد پکن و تهران باید ضمن تعمیق همکاری در زمینه های امنیتی، با تروریسم، مواد مخدر و جرایم فرامرزی مبارزه کنند.

وی گفت: چین و ایران دو کشور باستانی و متمدن هستند و باید تبادلات انسانی را تقویت کرده، مرکز فرهنگی تاسیس کنند و به همکاری در زمینه گردشگری اهمیت دهند .

این رادیو همچنین گفت که حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز پیشینه دوستی ایران و چین را دیرینه دانست و همکاری بلندمدت تهران – پکن در زمینه های اقتصادی، تجاری، انرژی، تجهیزات و راه و ترابری را با اهمیت خواند.

وی گفت: ایران از سرمایه گذاری موسسات چینی استقبال و از تبادلات فرهنگی طرفین حمایت می کند.

به گفته رادیو بین المللی چین، رییس جمهور این کشور نیز خاطر نشان کرد پکن به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته احترام می گذارد و گفت وگو را تنها راه حل سازنده برای حل این موضوع می داند.

شین هوا نیز نوشت که رییس جمهور چین از پیشرفت های اخیر در روند مذاکرات هسته ای ایران استقبال کرد و اظهار امیدواری نمود طرف ها همچنان برای دستیابی به توافقنامه نهایی تلاش کنند.

بنابراین گزارش، دکتر حسن روحانی نیز موضع ایران در این مورد را تشریح کرد و گفت که که طبق پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، حقوق مشروع ایران باید تامین شود. دستیابی هرچه سریع تر به توافقنامه همه جانبه از طریق مذاکرات به نفع همه طرف ها است. ایران از موضع چین مبنی بر پیشبرد مذاکرات قدردانی می کند و امیدوار است چین نقش سازنده ای در این روند ایفا کند.

آساق**1611
کد N296246

وبگردی