آفتاب

درد امروز مسلمانان جهان دوری از قرآن است/ تجلیل از موسسان و فعالان رشته علوم و معارف اسلامی

درد امروز مسلمانان جهان دوری از قرآن است/ تجلیل از موسسان و فعالان رشته علوم و معارف اسلامی

مراسم پاسداشت سی امین سالگرد تاسیس رشته علوم و معارف اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی و دکتر علی‌اصغر فانی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی«سرچشمه» همایش تجلیل از موسسان و فعالان رشته علوم و معارف اسلامی به‌ مناسبت سی‌امین سال تأسیس این رشته عصر چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب«سرچشمه» برگزار شد.

در این مراسم علی‌اکبر اشعری، علی ناسخیان، حیرت سجادی، دکتر مظاهری، دکتر سید کاظم اکرمی (وزیر اسبق آموزش و پرورش)، خانم‌ها ریاضی، افشار و داوری از فعالان تاسیس این رشته، و خانواده شهید ندایی‌پور نخستین تحصیل‌کرده رشته علوم و معارف اسلامی همراه با جمعی از مسوولان کشوری، مدیران آموزش و پرورش، فعالان و مبلغان علوم و معارف اسلامی و فعالان فرهنگی و فعالان رشته معارف اسلامی حضور داشتند.

مجری برنامه که خود یکی از دانش آموخته‌گان مدرسه شهید مطهری بود، از میهمانان گرامی این مراسم به جهت حضورشان تشکر و قدردانی کرده و افزود: این مراسم به همت مجموعه شهدای انقلاب و شخص حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری برگزار شده است؛ در ادامه از آقای"علی‌اکبر اشعری" نخستین مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری دعوت شد تا اولین سخنران این مراسم باشد.

نهالی که سی سال پیش کاشته شد

اشعری نخستین مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری در ابتدا با تشکر از حاضران در مراسم و قدردانی از بانیان این مراسم گفت: باید از برگزاری چنین مراسمی که باعث شده دوستان در کنار هم جمع شده و پس از سالها دیدارها تازه شود، تشکر کرد. جمع این عزیزان خود می‌تواند ظرفیت جدیدی را در کشور ایجاد کند. آقای اشعری همچنین از حجت الاسلام امامی کاشانی موسس این حرکت در کشور تشکر ویژه‌ای کرد. نهالی که سی سال پیش در جمهوری اسلامی کاشته شد امروز به درخت تنومندی تبدیل شده که ثمره آن در سراسر کشور به خصوص مراکز اجرایی و برنامه‌ریزی کشور دیده و احساس می‌شود. دانش آموخته‌گان این مدارس چه دختر و چه پسر در حال حاضر افتخاری در دولت و مسیر انقلاب اسلامی هستند. علی اکبر اشعری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد، مدرسه علوم و معارف اسلامی منشاء آثار و برکات بسیار در حوزه معارف در کشور باشد تا علاوه بر علوم معارفی بتواند در رشته‌های دیگر هم تاثیر گذار باشد.

لزوم گسترش معارف اسلامی در کشور

دومین سخنران این مراسم علی ناسخیان، دبیر و تدوین‌گر سر فصل های دروس معارف اسلامی بود. استاد ناسخیان ضمن تشکر و قدردانی از حاضران به بیان خاطرات خود در سال های اولیه تاسیس مدرسه شهید مطهری(ره) نمود و بیان کرد: سالی که مدرسه تاسیس شد بنده در سفر حج بودم و از خداوند خواستم که در هنگام بازگشت شغلی فرهنگی به بنده عطا کند. در هنگام بازگشت با وجود اینکه قبل از سفر حج پیشنهاد تدریس در یک دبیرستان را داشتم اما به دعوت آقای دربندی به مدرسه شهید مطهری(ره) رفتم تا با آقای اشعری در این مهم کمک و همکاری کنم. استاد ناسخیان در ادامه افزودند: کتب و دروس معارف اسلامی باید افزایش یابد، باید رشته علوم و معارف در کشور و در نظام آموزشی تربیتی ما گسترش یابد تا به بهبود وضعیت نظام تربیتی و آموزشی ما کمک کند.

در این قسمت از مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و آقایان اشعری و ناسخیان ابتدا از خانواده شهید ندایی‌پور با اهداء لوح تقدیری تشکر و قدردانی و یادی از این شهید بزرگوار شد. شهید ندایی‌پور اولین شهید دانش آموخته مدرسه علوم و معارف اسلامی می‌باشد. در ادامه از خواهران ریاضی، داوودی و افشار اساتید حوزه معارف و علوم انسانی تقدیر و قدردانی به عمل آمد همچنین در این مراسم از استاد حیرت سجادی(مسن ترین استاد معارف و علوم اسلامی کشور)، دکتر سید کاظم اکرمی( وزیر اسبق آموزش و پرورش کشور)، استاد مظاهری(اولین استاد زبان مدرسه مطهری ) و آقایان اشعری و ناسخیان تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

مردانی از سوی خدا

سخنران دیگر این مراسم استاد حیرت سجادی مسن‌ترین استاد معارف کشور بود. ایشان که به علت کهولت سن و مشکل تنفسی به سختی سخن می‌گفت، بارها مورد تشویق و عنایت حاضران قرار گرفت. از ویژگی های برجسته این استاد کهنه کار و با تجربه بیان شیوا و کلام خاص او بود. استاد بیشتر کلام خود را با خواندن اشعار حافظ بیان می‌کرد. استاد سجادی ضمن بیان خاطراتی از زمان تدریس در مدرسه شهید مطهری(ره)بیان کرد: کسانی که بنیان مدرسه شهید مطهری(ره) را گذاشته‌اند مردانی هستند که از طرف خدا انتخاب شده‌اند. استاد رو به آقایان اشعری و ناسخیان بیان کرد: زمانی که من آقای اشعری و ناسخیان را دیدم یک تار موی سفید نداشتند ولی امروز هیچ کدام یک تارموی سیاه بر سر ندارند.

درد امروز مسلمانان جهان دوری از قرآن است

حجت السلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری سخنران دیگر این مراسم بود. حجت الاسلام گلپایگانی ضمن ابراز خرسندی بابت حضور در این مراسم بیان نمودند: تشکیل این جلسه و دعوت از اساتید و دانش آموختگان مدرسه شهید مطهری آن‌هم در ایام مبارک ماه رجب فضای روحانی و معنای خاصی به این جلسه داده است. بنده امروز صرفا جهت شرکت در این مراسم آمدم و تصور صحبت کردن در حضور اساتید محترم حاضر در این مراسم را نداشتم. حرکتی که سالها پیش آغاز شد، امروز در سراسر کشور گسترش پیدا کرده و جوانان ما را با علوم و معارف اسلامی آشنا کرده است. بنده خوشحالم که فرزندم از دانش آموختگان این مدرسه است. درد بی‌درمان امروز مسلمانان جهان دوری از قرآن کریم است. باید گفت که بزرگترین خطری که جهان اسلام به خصوص شیعیان را تهدید می‌کند دوری از قرآن و وجود جریان فاسد تکفیری در جهان است.

وحدت مسلمین از واجبات حفظ دین است

در ادامه مراسم نکوداشت موسسان و بانیان و فعالان رشته علوم و معارف اسلامی نوبت به وزیر سابق و فعلی آموزش و پرورش شد. ابتدا "دکتر سید کاظم اکرمی" وزیر سابق آموزش و پرورش سخنی کوتاه با حاضران در مراسم داشت. دکتر اکرمی با بیان این که به غیر از این مجلس در دو جلسه مهم دیگر دعوت داشته اما حضور در این مراسم را به دلیل اهمیت آن در اولویت قرار داده است، بیان نمودند: مدرسه علوم و معارف اسلامی به نام شهید مطهری(ره) گذاشته شده است، به همین دلیل نقل قولی از این شهید بزرگوار برایتان می‌گویم. در زمان حیات دکتر مطهری به منزل ایشان در خیابان ری رفتم .ایشان فرمودند: " برای رسیدن به بهشت اجتماعی باید از آتش گرفتاری‌ها و تحولات گذشت." از ویژگی‌های دکتر مطهری(ره) عارف بودن به زمان خود بود. باید ویژگی فارغ التحصیلان این مدرسه هم همین موضوع باشد. باید کاری انجام دهیم که دانش آموختگان این مدرسه عرفان به زمان خود داشته باشند. باید نگاه ما فراجناحی باشد. نباید افراد را به خاطر داشتن گرایش خاص سیاسی از خود دور کنیم. امام صادق(علیه السلام) همیشه تاکید بر وحدت مسلمانان داشتند. نباید با رفتار و یا کلام خود باعث تضعیف وضعیت شیعه در جهان شویم.

علوم و معارف اسلامی نیاز به کادری ورزیده و کاردان دارد

سخنران آخر این مراسم دکتر"علی‌اصغر فانی" وزیر فعلی آموزش و پرورش بود. دکتر فانی در ابتدای سخنان خود از حجت الاسلام خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل زحمات بسیار ایشان به عنوان یک معلم در تدریس رشته علوم و معارف اسلامی تقدیر و تشکر کرد. همچنین از طرف دوستان و فارغ التحصیلان دوره اول این رشته از آقایان اشعری ، ناسخیان و سجادی تقدیر وتشکر به عمل آورد. دکتر فانی از دو معلم شهید بزرگ رجایی و باهنر و همچنین از ۵۰۰ معلم شهید و ۳۶ هزار دانش آموز شهید وزارت آموزش و پرورش یاد نمود. دکتر فانی با اعلام آمادگی وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه مشارکت در حوزه‌های مختلف دینی و معارفی در کشور بیان داشت: از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت در همه حوزه‌ها به خصوص مشارکت دانش آموزان در مدرسه که خود نوعی تمرین مدیریت برای آنها محسوب می‌شود، مشارکت اولیاء و مردم در سیاستگذاری‌های مدارس در این راستا است. به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)" هر گاه کاری را به مردم سپرده‌ایم آن کار خوب انجام شده است." مدرسه علوم و معارف اسلامی از نمونه‌های بارز همین مشارکت‌های مردمی است. ما در کنار حوزه‌های مختلف نظری در آموزش و پرورش آماده توسعه رشته علوم و معارف اسلامی هستیم. اداره این رشته نیاز به کادری ورزیده و کاردان دارد. باید با مشارکت نهادهای صالح برای توسعه علوم اسلامی اقدام شود. ما در این مدارس شاهد فارغ التحصیلان خوبی هستیم . به جرات می توان گفت آینده کشور به دست همین دانش آموختگان است.

/6262

کد N296243

وبگردی