آفتاب
میزگرد علمی تحلیل اقدامات تکفیری‌های «بوکوحرام»؛

یک حقوقدان: زمینه‌ بروز گروه‌های تکفیری بوکوحرام شناسایی شود

یک حقوقدان: زمینه‌ بروز گروه‌های تکفیری بوکوحرام شناسایی شود

یک عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: زمینه‌های شکل‌گیری گروه‌های تکفیری بوکوحرام را باید بررسی کنیم و زمینه‌های بروز آن را از بین ببریم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهرام مستقیمی در میزگرد علمی «تحلیل و ارزیابی اقدامات غیرانسانی تکفیری‌های بوکوحرام از منظر اندیشه اسلامی و موازین بین‌المللی حقوق بشر» که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: مساله گروه‌های تکفیری بوکوحرام، مساله حساسی است و این نوع برخورد در این منطقه نه جدید است و نه محدود به منطقه خاصی است، بلکه درگیری‌های مشابهی همچون گروه‌های تکفیری بوکوحرام نیز در میانمار وجود داشته و فضای تنش‌آمیزی در نقاط مختلف دنیا در حال شکل‌گیری یا به آن شکل می‌دهند تا کانون‌های ناآرامی در دنیا وجود داشته باشد.

وی افزود: در وضعیت نامطلوب قرار داشتن باعث بروز این خشونت شده است و به دلایل اقتصادی و اعتقادی این گروه‌ها در نیجریه شکل گرفتند و طبیعی است که واکنش‌های حادی در مقابلش رخ می‌دهد.

مستقیمی یادآور شد: از اواخر دهه 80 این نوع برخوردها بین شمال و جنوب نیجریه بوده و این درگیری‌ها روز به روز بیشتر شده و حدود 20 سال در این منطقه تکرار می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اظهار کرد: نیجریه بزرگترین صادرکننده نفت است، اما در سال‌های اخیر دچار افت صدور نفت شده و فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را تحمل کرده است و این مسائل باعث شده که درگیری‌ها و برخوردهای شدیدتری در این منطقه به وجود آید تا جایی که اخیرا یک انفجار دیگر را در این کشور دیدیم.

مستقیمی تاکید کرد: مهم‌ترین چیزی که از سوی گروه‌های تکفیری بوکوحرام تشکیل شده این است که عده‌ای حیات‌شان در معرض خطر قرار گرفته و ذر حقیقت محروم کردن آنها از زندگی است.

وی با بیان اینکه شناخت اینکه چرا این خشونت‌ها شکل می‌گیرد، نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم، ادامه داد: باید همه زمینه‌های به وجود آمدن جرم را از بین ببریم.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با اشاره به قطعنامه جهان علیه خشونت گفت: قطعنامه جهان علیه خشونت ارائه یک راه حل دیگری است برای اینکه ذهنیتی که در جهان از این منطقه وجود دارد را از بین ببریم. در واقع جامعه بین‌المللی، جامعه‌ای است که در آن همه در پی قدرتند و باید در آن فرهنگ صلح باشد که این قطعنامه به این موضوع اشاره کرده است.

انتهای پیام

کد N296111

وبگردی