آفتاب

اجلاس وزیران جنبش غیرمتعهد ها در الجزیره برگزار می شود

اجلاس وزیران جنبش غیرمتعهد ها در الجزیره برگزار می شود

تهران، ایرنا - رمتان لعماره وزیر امور خارجه الجزایر روز سه شنبه اعلام کرد اجلاس وزیران جنبش غیرمتعهد ها موسوم به ˈنمˈ از پنجم خرداد به مدت چهار روز در الجزیره، پایتخت این کشور، برگزار خواهد شد.

اجلاس وزیران جنبش غیر متعهدها در الجزیره در خصوص برگزاری نشست آتی این اجلاس که قرار است در هجده ماه آینده در آمریکای لاتین برگزار شود، تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نشست جنبش غیرمتعهد ها پیش از این در تهران برگزار شد.

بررسی جایگاه و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور افزایش عملکرد اعضای جنبش غیر متعهدها از جمله مواردی است که در نشست وزیران این جنبش در الجزیره مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تمرکز اصلی جنبش غیر متعهدها که متشکل از یکصد وبیست کشورو بیست عضو ناظر است بر مسائل اقتصادی، توسعه اجتماعی، دموکراسی، خلع سلاح و برقرای صلح است.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهد ها چهارم شهریور1391 در تهران آغاز بکار کرد و به مدت شش روز نیز ادامه داشت.

مهمترین محور مورد بررسی این نشست، حاکمیت استبدادی کشور های دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در جامعه جهانی بود.

به گفته مقامات کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، این جنبش که پس از سازمان ملل متحد یکی از بزرگترین سازمانهای بین المللی به شمار می رود، باید از یک نمایندگی دائم با حق وتو یکسان از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار باشد.

آنها همچنین بر این باورند که شورای امنیت سازمان ملل متحد فاقد مشروعیت لازم برای اداره جامعه جهانی است.

الجزایر در اجلاس بلگراد، پایتخت یوگسلاوی، در سال 1961 میلادی به عضویت جنبش غیرمتعدها در آمد. این کشور همیشه نقش مهمی را در جهت پیشبرد اهداف این جنبش ایفا کرده است.

جنبش غیر متعهدها یا عدم تعهد یک سازمان بین المللی است که در سال 1961 میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد تاسیس شد و شامل کشورهایی می شد که به هیچ یک از بلوک های قدرت نظام جهانی وابستگی و تعهدی نداشتند یعنی نه در اردوگاه کمونیسم قرار داشته و نه به اردوگاه سرمایه داری تعلق داشتند.

ایده تشکیل چنین گروهی تا حد زیادی به ابتکار یوسیپ بروز تیتو رئیس جمهور یوگسلاوی، قوام نکرومه نخستین رئیس جمهور غنا، جمال عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر، جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند و احمد سوکارنو نخستین رئیس جمهور اندونزی شکل گرفته بود.

سیام** 1418
کد N295968

وبگردی