آفتاب

تغییرات سیاسی درهند - بیم و امید از آمریکا تا چین

تغییرات سیاسی درهند - بیم و امید از آمریکا تا چین

دهلی نو - ایرنا - چشم های دنیا به تحولات ناشی ازتغییر قدرت درهند دوخته شده تاجایی که دولت آمریکا به عنوان مخالف سرسخت ˈنارندرا مودیˈ نامزد پست نخست وزیری از وی دعوت کرده و چینی ها به عنوان رقیب او را ˈنیکسون هندˈ دانسته اند.

به گزارش ایرنا، آمدن مودی 63 ساله به عنوان یک سیاستمدار هندو و رهبر حزب راستگرای ˈبهارتیا جاناتاˈ (بی جی پی) در صحنه اصلی قدرت و آماده شدن برای سوگند نخست وزیری دراین کشور مهم آسیایی سوژه ای است که توجه داخلی و خارجی را به آینده هندوستان جلب کرده است.

اینکه دولت مودی برای هند چه خواهد کرد و چه رفتاری با کشورهای مختلف خواهد داشت، زیر ذره بین کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است.

درتازه ترین تحولات بلاخره مقام های هندی تایید کرده اند که آقای مودی که بیشترین رای را برای حزب راستگرای بی جی پی در انتخابات سراسری اخیر کسب کرده قرار است در روز 26 می (پنجم خرداد) طی مراسمی به عنوان چهاردمین نخست وزیر هند سوگند یاد کند.

ˈپراناب موکرجیˈرییس جمهور هند نیز روزبعد از آن یعنی سه شنبه آینده مودی را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب و از وی خواهد خواست که اعضای کابینه اش را معرفی کند.

هرچند ترکیب کابینه مودی روشن نشده اما گمانه زنی هایی در بین سیاسیون و رسانه های هندی برسر زبان هاست که بیشتر بر روی وزیران کلیدی کابینه یعنی وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی دور می زند.

اما براساس نوشته رسانه های هندی انتظار می رود که تغییرات عمده ای در نحوه کار نهادهای اطلاعاتی این کشور از جمله سازمان اطلاعات خارجی (RAW) و سازمان اطلاعات داخلی (IB) بعداز انتصاب مودی به عنوان نخست وزیر ایجاد شود.

گفته می شود که چندین مورد از نواقص حرفه ای در نحوه عملکرد این سازمان ها در طول دوره دوم دولت ائتلاف مترقی متحد مشاهده شده و این تغییرات به منظور رفع آن ایجاد خواهند شد.

همچنین گفته می شود که مودی در نظر دارد از رهبران کشورهای عضو سارک از جمله نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای شرکت در مراسم سوگند خود دعوت کند.

مقام های مسوول در هند مشغول بررسی این طرح هستند ولی تصمیم نهایی تاکنون اتخاذ نشده است.

درآن سوی تحولات داخلی، رفتار برخی دولت ها و کشورها پس از به قدرت رسیدن حزب بی جی پی و مشخص شدن نخست وزیری نارندار مودی جلب توجه می کند.

دولت آمریکا که یکی از مخالفان سرسخت مودی طی یک دهه اخیر تاکنون بوده و حتی از دادن روادید به او که پیش از این به عنوان سروزیر در ایالت گجرات انجام وظیفه می کرده خودداری کرده اکنون با سرعت هرچه تمام تر درصدد جبران اشتباهات سیاسی است.

ˈ جان کری ˈ وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که روز پنجشنبه در رسانه های هند نیز بازتاب یافت گفته که دولت اوباما علاقه زیادی به مشارکت راهبردی با هند دارد.

کری تاکید کرده آماده همکاری با نارندرا مودی و دولت جدید هند برای تضمین امنیت مشترک می باشد.

از وزیر خارجه آمریکا نقل شده که در آینده نزدیک از هند به منظور دعوت از مودی برای دیدار هر چه زودتر از آمریکا دیدن خواهد کرد.

این در حالیست که گزارش می رسد اوباما تلفنی با مودی در مورد روابط راهبردی صحبت کرده است .

این گفت وگو ظاهرا روز دوشنبه این هفته و دو روز پس از مشخص شدن پیروزی قاطع حزب بی جی پی صورت گرفته و اوباما در تماس خود در مورد روش های ممکن برای تقویت مشارکت راهبردی بین هند و آمریکا صحبت کرده است.

در این میان واکنش چینی ها که علاوه بر همسایگی تاکنون به عنوان یک رقیب هند در مسایل مختلف از جمله نظامی و اقتصادی مطرح بوده اند نیز جلب توجه می کند.

به گزارش رسانه ها، یک مرکز تحقیقاتی دولت چین بنام موسسه بین المللی شانگهای برای اقدامات عملی از مودی به عنوان ˈنیکسون هندˈ استقبال کرده و گفته است که وی تجارت هند با چین را بیش از پیش تقویت و مسایل مرزی بین دو کشور را نیز حل خواهد کرد.

بنظر چین مودی با وجود اینکه ناسیونالیست است اما مانند ˈشینزو آبه ˈ در ژاپن ، سیاست ضدچینی دنبال نخواهد کرد .

منابع دولتی و کارشناسان معتقدند که تغییر دولت در هند حتما به منزله بروز تغییر جدی درسیاست خارجی این کشور نیست ولی نحوه برخورد یک دولت تحت نخست وزیری نارندرا مودی با کشورهایی چون آمریکا، چین و پاکستان با دقت تمام بررسی خواهد شد.

تا آنجا که به چین مربوط می شود باید گفت که مودی دارای رابطه خوبی با این کشور می باشد و تاکنون چهار بار از پکن به عنوان سروزیر ایالت گجرات دیدن کرده و با استقبال گرم رهبران چینی مواجهه شده است.

بااین حال، کارشناسان معتقدند که نحوه رفتار مودی با پکن به عنوان نخست وزیر هند احتمالا با توجه به ادعای چین بر روی ایالت آروناچل پرادش و تلاش برای کسب جای پای بیشتری در اقیانوس هند، تغییر خواهد کرد.

این در حالی است که رهبران چین درطول برگزاری انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) اعلام کردند که رابطه بین دهلی نو و پکن بدون توجه به اینکه چه حزبی دولت آتی هند را تشکیل می دهد همچنان سازنده و حسنه باقی خواهد ماند.

آساق ** 275 **
کد N295765

وبگردی