آفتاب
لاریجانی در واکنش به اظهارات وزیر نفت:

هیچ‌کس حق نداشته با سلامت مردم بازی کند/ تشکیل کمیته علمی بررسی آلودگی بنزین

هیچ‌کس حق نداشته با سلامت مردم بازی کند/ تشکیل کمیته علمی بررسی آلودگی بنزین

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت مبنی بر اینکه تولیدات بنزین داخلی دارای مواد مضر بنزن بوده است گفت: هیچ کس حق نداشته با سلامت مردم بازی کند اگر این خطا ثابت شود با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ضرورت ها و الزامات تعامل میان انجمن های علمی و مرکز پژوهشهای مجلس گفت: از مدتها پیش هر زمان که فرصتی دست می داد و عزیزانی از انجمن های علمی ملاقاتی با من داشتند احساس می کردم پایگاههای علمی قوی در کشور وجود دارد که سیستم دیوانی ما هیچ ارتباط معقولی برای آنها تعریف نکرده و از ساختارهای دولتی استفاده می کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که از ظرفیت انجمن های علمی استفاده نمی شود با خدمه زیاد، کارهای نازل در دولت انجام می دهیم. برای اینکه سیستم دولتی فربه نشده و چابک شود باید از این نهادهای مدنی استفاده کنیم.

وی خطاب به روسای انجمن های علمی کشور گفت: این جلسه نشان می دهد شما آماده این جهش هستید البته درد دل زیادی دارید که باید مشکلات با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور حل شود.

لاریجانی اظهار داشت: به نظر من باید مرکز پژوهش ها پیش قدم شود زیرا بخش مهم کارهای کشور قانونگذاری است و ساماندهی قوانین که ریل گذاری کار قوای دیگر است باید سامان یابد. این نشست نشان می دهد می توان این قابلیت را به مجلس وصل کرد.

هرچه با کرامت باشید به نفع شماست

وی ادامه داد: ما در مجلس ذوالفنون نیستیم و هر کدام از نمایندگان در رشته ای تخصص دارند بنابراین به طرح یا لایحه ای رای می دهیم باید پشتوانه علمی داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه انجمن های علمی باید روی پای خود بایستند گفت: ساختار عرضه و تقاضا و شرایطی که انجمن های علمی بتوانند از ظرفیت های خود استفاده کنند باید فراهم شود.

وی تاکید کرد: استقلال انجمن های علمی در مسائل مالی بهتر از آن است که گرفتار مدیران بدخیم شوند زیرا شاید به این انجمن ها بودجه ندهند و در این صورت سازوکار انجمن ها به میل مدیران وصل می شود. پس هرچه با کرامت باشید به نفع شماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسری امکانات برای انجمن های علمی امکانات پایه ای است که برای راه اندازی انجمن ها مورد نیاز است. متاسفانه شرایط برای کار انجمن ها در کشور ما روان نیست چون رقابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشور ما در خودروسازی سابقه طولانی دارد خیلی از کشورهایی که بعد از ما این صنعت را راه اندازی کرده اند امروز پیشرو هستند علت عقب ماندگی ما چیست.

لاریجانی عدم وجود رقابت در بازار خودرو را علت عقب ماندگی خواند و گفت: در سیستم های دولتی نیاز به رقابت نیست بخشی که در صنایع خودروسازی خاک می خورد بخش تحقیق و توسعه است. هنوز بازار رقابت در کشور ما شکل نگرفته که از انجمن های علمی برای افزایش کیفیت کالاهای خود استفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید امکانات اولیه شکل گیری انجمن ها  از طریق دولت تامین شود گفت: وزارت علوم ساختمانهای شیکی در کشور دارد یکی از این این ساختمانها را خالی کند و به انجمن ها بدهد که این سخنان لاریجانی با تشویق حاضران همراه شد.

وی گفت: معلوم می شود این انجمن های علمی خیلی بی خانمان هستند.

درست تصمیم گرفتن باید مبتنی بر علم باشد

لاریجانی ادامه داد: درست تصمیم گرفتن باید مبتنی بر علم باشد هر اتکا به انجمن های علمی بیشتر شود تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود زمینه های همکاری مجلس و انجمن های علمی در مورد تقنین و نظارت را تشریح کرد و گفت:  موارد تقنینی وجود دارد که باید دارای جوهره علمی باشد ما کشوری هستیم که  مشکل آب داریم چگونه می توان این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: طرح آمایش سرزمین که برای آبادانی کشور طرحی بسیار مهم است از قانون برنامه دوم توسعه به دولت تکلیف شده و تا امروز که در پایان برنامه پنجم  توسعه هستیم هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است، به دلیل این خلاء بر اساس فشارهای سیاسی صنعتی در جایی ایجاد می شود و بعد متوجه می شوند این صنایع به صورت اشتباه جانمایی شد است.

لاریجانی پایین بودن بهره وری را یکی از مشکلات کشور خواند و گفت: سرمایه گذاری های زیادی در کشور صورت می گیرد اما بهره وری ما پایان است. پرت برق در کشور ما بسیار زیاد است و سرمایه زیادی در کشور ما تل می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به 9 کمیته های تحقیقی مرکز پژوهشها گفت: باید این کمیته ها به انجمن های علمی وصل شوند می توان با آنها قرارداد بست لزومی ندارد عرض و طول مرکز پژوهشها زیاد شود  این گونه چابک سازی می شود.

وی افزود : برای بررسی طرح های دو فوریتی که فقط مجلس 24 ساعت فرصت دارد انجمن ها می توانند کمک خوبی باشند همچنین برای بررسی لوایح دولت مرکز پژوهش ها پای ثابت کمیسیونهاست که می تواند انجمن های علمی را به کمیسیونها وصل کند.

مدل همکاری مجلس و مرکز پژوهش ها با انجمن های علمی تدوین شود

لاریجانی خطاب به رئیس مرکز پژوهش ها گفت: در مدت کوتاهی با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهشها، انجمن های علمی، وزارت علوم و معاونت فناوری ریاست جمهوری، مدل همکاری مجلس و مرکز پژوهش ها با انجمن های علمی را تدوین کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به همفکری انجمن های علمی نیازمندیم و ارج می نهیم و اگر لازم باشد آئین نامه مجلس را عوض می کنیم تا جایگاهی برای انجمن های علمی قائل شویم. البته حضور انجمن ها به عنوان بخش خصوصی در مجلس و کمیسیونها بلامانع است.

هیچ کس حق نداشت با سلامت مردم بازی کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ظرفیت های همکاری انجمن های علمی در بعد نظارت مجلس پرداخت و گفت: نکته ای که اخیرا وزیر نفت اعلام کرده اند که تولیدات بنزین داخلی دارای بنزن به عنوان ماده ای مضر است نکته مهمی بود ما باید حتما نظارت کنیم چرا با سلامت مردم بازی شد. مشکل آمار در کشور وجود دارد. تیم فکری باید این موضوع را بررسی کند زیرا هیچ کس حق نداشت با سلامت مردم بازی کند و اگر ثابت شود با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه انجمن های علمی می توانند به عنوان بازوی مجلس در بخش نظارت همکاری کنند اظهار داشت: مباحث مربوط به آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی نیز باید توسط انجمن های علمی بررسی شود.

شاه بیت اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش مهر فرجی دانا وزیر علوم نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شاه بیت اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است گفت: تلاش دارم تا در مدلی اقتصاد دانش بنیان را برای دانشگاهیان به تصویر بکشم و نقش دانشگاهیان را مشخص کنم.

وی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان دارای محصول قابل عرضه هستند اما در حال ورشکستگی می باشند.

کد N295651

وبگردی