آفتاب
ناصر فکوهی:

شهر اسلامی ایرانی در سه دوره متفاوت تاریخ ایران قابل تعریف است

شهر اسلامی ایرانی در سه دوره متفاوت تاریخ ایران قابل تعریف است

یک استاد دانشگاه تهران در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گفت: شهر اسلامی ایرانی را در سه دوره متفاوت تاریخ ایران تحت عنوان ورود مدرنیته (مشروطه)، شکل گیری مدرنیته بر اساس الگوی غربی (دوره پهلوی) و سرانجام بازتعریف مدرنیته تعریف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد.
 
دومین نشست توسعه و پیشرفت سیاسی ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیئت رئیسه جلسه دکتر علیرضا صدرا و دکتر سید سعید زاهد زاهدانی با ارایه مقاله دکتر مصطفی ملکوتیان درباره چالش‌های توسعه سیاسی در کشورهای صنعتی برگزار شد.
 
دکتر مصطفی ملکوتیان با ارایه مقاله ای در خصوص چالش‌های توسعه سیاسی در کشورهای صنعتی گفت: بررسی مفهوم و عملکردهای توسعه سیاسی در غرب لزوم تحقیق در اين امر مهم را فراروی ما قرار داد. نخستین مورد مبانی فکری فلسفی نظام‌های سیاسی غربی بوده است.
 
این اندیشمند با اشاره به دومین مهم که کارکردهای مختلف توسعه سیاسی است، افزود: این کارکردها که حتی بسیاری از نخبگان غربی نیز از یادآوری آن شرمنده‌اند و برخی از آنان در تلاش برای اصلاح این نظام‌ها هستند و به کلی از آن بریده‌اند، حاکی از وجود انواع سه‌گانه‌ای از نارسایی‌ها و چالش‌های فرهنگی- اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در غرب است.
 
این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: وجود انواع این سه‌گانه‌ها می‌تواند پایه معضلات بزرگ‌تر و بنیان برافکن تر غرب در آینده باشد.
  
همچنین دومین نشست توسعه و پیشرفت فرهنگی ارایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیئت رئیسه جلسه دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر سعیدرضا عاملی با ارایه مقاله دکتر ناصر فکوهی درباره تبيین الگوی هویتی -ترکیبی شهری در جهت پیشرفت و توسعه کشور برگزار شد.
 
ناصر فکوهی در تبیین الگوی هویتی ترکیبی شهری در جهت پیشرفت و توسعه کشور در مقاله خود اظهار کرد: ابتدا تبیین نظری براساس قرار دادن مقوله شهر در چارچوب فرآیند عمومی، جهانی شدن انجام می‌گیرد و درک جدیدی را نسبت به فرهنگ و اولویت آن در برابر رویکردهای فناورانه-اقتصادی به توسعه بیان می‌کند.
 
این مدرس دانشگاه افزود: شهر اسلامی ایرانی را در سه دوره متفاوت تاریخ ایران تحت عنوان ورود مدرنیته (مشروطه)، شکل گیری مدرنیته بر اساس الگوی غربی (دوره پهلوی) و سرانجام بازتعریف مدرنیته تعریف کرد.
 
وی با اشاره به الگوی شهری تصریح کرد: این الگو شاید بتواند آینده ای بهتر و هماهنگ‌تر را برای شهروندان به وجود آورد. بنابراین رویکرد عمومی مقاله بنیادی است اما در آن نکته اساسی کاربرد پذیر بودن، مهم‌ترین نیاز کنونی شهرهای ما و بالاترین انتظار مسئولان محلی از گرایش‌های شناخت اجتماعی و فرهنگی است.
کد N295585

وبگردی