آفتاب

شولتز و یونکر مخالف پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند

شولتز و یونکر مخالف پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند

نامزدهای اصلی برای انتخابات پارلمان اروپا مخالفت خود را با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "مارتین شولتز" نامزد حزب سوسیال دمکرات آلمان در انتخابات پارلمان اروپا می گوید اتحادیه اروپا در آینده نزدیک جایی برای پیوستن ترکیه ندارد. وی در گفتگو با شبکه اول تلویزیون دولتی آلمان گفت: فکر کنم ترکیه در حال حاضر آماده عضویت در اتحادیه اروپا نیست.

رئیس پارلمان اروپا اظهار داشت تا کنون مدافع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بوده اما دولت "رجب طیب اردوغان" به گونه ای ملموس راه خود را از این اتحادیه جدا کرده است. در همین حال "ژان کلاود یونکر" نامزد اصلی حزب مردم اروپا برای ریاست کمیسیون اروپا در آخرین مناظره تلویزیونی خود پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را رد کرد. وی با بیان این که ترکیه باید دمکراتیک تر باشد گفت کسانی که توییتر را فیلتر می کنند، چیزی از آینده درک نکرده اند. 

به اعتقاد نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ تا سال 2019 ترکیه بخت عضویت در اتحادیه اروپا را نمی یابد. یونکر تاکید کرد ظرف 5 سال آینده هیچ کشور دیگری به جمع اعضای این اتحادیه نخواهد پیوست. یونکر افزود ظرف این مدت اعضای 28 گانه اتحادیه اروپا باید بر بحران بدهی ها فائق آمده و به خودباوری برسند.

این در حالی است که مقامات اتحادیه اروپا دولت ترکیه را به ویژه به دلیل سرکوب اعتراضات ضددولتی سال گذشته و انجام اصطلاحات در ساختار قضایی این کشور مورد انتقاد قرار داده اند. گفتنی است تظاهرات علیه اقدام دولت در قطع درختان پارک گزی استانبول در بیست و هشتم ماه می 2013 به منظور اجرای یک پروژه عمرانی، در مدت کوتاهی به یک جنبش اعتراضی گسترده علیه سیاست های اردوغان تبدیل شده و اثراتی منفی بر روابط آنکارا با اروپا گذاشت.

کد N295395

وبگردی