آفتاب

تشدید تدابیر امنیتی در اوکراین در آستانه انتخابات

تشدید تدابیر امنیتی در اوکراین در آستانه انتخابات

تهران-ایرنا- طرح های اوکراین برای استقرار بیش از 55 هزار نیروی پلیس و 20 هزار نیروی داوطلب برای اطمینان از حفظ امنیت انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، ˈآندری چالیˈ وزیر کشور موقت اوکراین امروز گفت: خشونت طلبی های روسیه و اقدامات جدایی طلبان در شرق به تهدیدهای فراوانی برای انتخابات روز یکشنبه تبدیل شده است.

مخالفان در شهرهای روس زبان ˈلوهانسکˈ و ˈدونتسکˈ اوکراین، وعده داده اند در روند برگزاری انتخابات اختلال ایجاد کرده و در عوض به دنبال استقلال هستند.

مجلس اوکراین روز سه شنبه موافقت کرد که در اقدامی اشتی جویانه قدرت بیشتری به مناطق محلی بدهد و بر اساس این قدرت صحبت به زبان روسی در نهادهای عمومی قانونی خواهد بود.

همچنین بر اساس این قانون غیرالزام آور در صورتی که شبه نظامیان سلاح خود را بر زمین گذارند، کی یف باید سربازان خود را از شرق این کشور خارج کند.

روسیه روز چهارشنبه این اقدامات را تدابیر امیدوارکننده خواند اما اقدام یادشده در سند را برای اجرای طرح صلح مد نظر سازمان امنیت و همکاری اروپا دیرهنگام دانست.

ˈگریگوری کاراسیانˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این اولین سند عمومی و روشن است هرچند دیرهنگام در مورد اجرای نقشه راه سازمان امنیت و همکاری اروپا صادر شده است.

اما امید واریم که مقامات کی یف تنها در حد صدور این سند نمانند. همه منتظر اقدام قاطع کی یف با هدف پایان دادن به عملیات نظامی و جست و جوی راه های دست یافتن به وحدت ملی هستند.

اوکراین که از آذر ماه سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی و برکناری دولت تحت حمایت مسکو بوده است، با تنش های زیادی از جمله جدایی شبه جزیره کریمه از کی یف، پیوستن آن به مسکو و فعالیت های جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهرهای شرق این کشور روبرو شده است.

تحولات اوکراین مهم ترین رویارویی روسیه با غرب بعد از پایان جنگ سرد در دهه 1990 بوده و به مناقشه بر سر مسائل دیگری از جمله فروش قیمت گاز روسیه به اوکراین تبدیل شده است. قرار است انتخابات ریاست جمهوری اوکراین برای تعیین رییس جمهوری جدید این کشور 25 ماه مه (4خرداد) برگزار شود.

کشورهای غربی انتخابات ریاست جمهوری را در اوکراین مسئله ای ˈتعیین کنندهˈ برای خروج این کشور از بحران ارزیابی می کنند.

اروپام**9157 **1010
کد N295313

وبگردی