آفتاب
سفیر ایران در الجزایر خبر داد:

ارائه دیدگاه های جدید در اجلاس الجزایر برای حل مسالمت آمیز اختلافات در سوریه

ارائه دیدگاه های جدید در اجلاس الجزایر برای حل مسالمت آمیز اختلافات در سوریه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر با انتشار مقاله ای بیان کرد: نشست وزاری عدم تعهد در الجزایر برای حل مسالمت آمیز اختلافات در سوریه، احقاق حقوق ملت فلسطین، احترام به حاکمیت ملی کشورها، صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، دیدگاههای جدید جنبش را ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه پرتیراژ عرب زبان الشروق روز دوشنبه 19/5/2014 مقاله ای با تیتر " چرا الجزایر میزبان اجلاس وزاری امور خارجه جنبش عدم تعهد شده؟" با قلم  محمود محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر منتشر کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با خبر برگزاری اجلاس وزاری امور خارجه جنبش عدم تعهد در تاریخ 26 لغایت 28 ماه می 2014 در پایتخت الجزایر مقاله خود را آغاز کرده و در مقدمه به اهداف و نقش مهم جنبش عدم تعهد که متشکل از 120 عضو از کشورهای مختلف جهان میباشد، اشاره کرده است:

این جنبش از اولین نشست خود که در سال 1955 در باندونگ برگزار شده بود در تنش زدائی و صلح میان قدرتها، کارکرد منصفانه سازمان ملل بویژه در امر فقرزدائی، خلع سلاح جهانی و تبعیض نژادی، برابری کشورهای بزرگ و کوچک در سازمان ملل متحد، حل مسالمت آمیز مسائل میان کشورها، عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مختلف و پرهیز از تجاوز خشونت آمیز در مناسبت های بین المللی و همچنین تقویت همکاری های جمعی بر اساس منافع مشترک، تلاشی زیادی داشته است. وی معتقد است: جنبش عدم تعهد در نظام دو قطبی گذشته نقش مهمی در تنش زدائی بین بلوک شرق و غرب داشته و جایگاه خود را به عنوان مجموعه کشورهایی که روابط آنها با دو بلوک به معنای تحت السیطره آنان نبوده، حفظ نموده است.

وی اضافه کرده: در پایان جنگ سرد جنبش عدم تعهد نیز متناسب با تحولات نوین جهانی موضوعات مهم کشورهای عضو و بین المللی را که عموماٌ حول محور دوستی، صلح، تعامل و همکاریهای جمعی برای صلح و ثبات بین المللی می باشد، در دستور کار داشته، به طوریکه در مدت سالهای گذشته مسائلی از جمله  مساله صلح جهانی، توسعه پایدار، خلع سلاح تسلیحات کشتار جمعی و اصلاح منشور سازمان ملل متحد تا حذف حق وتو که در اختیار پنج عضو دائم شورای امنیت می باشد، محورهای مشترک همه اجلاس های جنبش عدم تعهد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص میزبانی الجزایر معتقد است: الجزایر به عنوان کشوری که پیش از استقلال، یعنی سالهای دشوار مبارزه برای آزادی و استقلال با جنبش عدم تعهد ارتباط داشته است. جبهه آزادی بخش ملی الجزایر برای آزادی کشورش از سیطره استعمار با حضور در نشست باندونگ ندای آزادی خواهی، استقلال طلبی و مبارزه با تبعیض نژادی را به گوش جهانیان رسانده است. او در ادامه می افزاید: از آن زمان تاکنون که قرار است الجزایر در تاریخ 28 می 2014 میزبان نشست وزاری امورخارجه جنبش عدم تعهد باشد تلاش های مهمی در جهت اصول و اهداف کنفرانس باندونگ 1955 و تصمیمات جنبش عدم تعهد انجام داده که از آن جمله میتوان به اقدامات مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در آفریقای جنوبی و  مسئله فلسطین، حمایت از آزدی و استقلال و توسعه اقتصادی کشورهای  فقیر قاره آفریقا، آسیا، حل و فصل اختلافات بین المللی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با اشاعه تسلیخات کشتارجمعی اشاره نمود.

وی اضافه می کند: هفدهمین نشست وزرای جنبش عدم تعهد در شرایط کنونی که بحران های منطقه ای نقاط مختلف جهان را در بر گرفته است،  ازاین جهت حائز اهمیت است که الجزایر به عنوان یک کشور باثبات و طرفدار صلح و امنیت منطقه ای و جهانی می تواند نقش ارزنده ای در حل و فصل اختلافات جهانی و همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای دیگر داشته باشد. بحران های موجود در آفریقا، آسیا بالاخص خاورمیانه و حتی آمریکای لاتین که عمدتا کشورهای عضو این جنبش درگیر آن می باشند، نیازمند تعامل سازنده میان کشورهای شمال و جنوب از یک سو و از سوی دیگر، اعضای جنبش عدم تعهد با سایر نهادهای منطقه ای و بین المللی می باشد.

در هفدهمین اجلاس وزاری خارجه جنبش عدم تعد در الجزایر موضوعات مهم بیانیه 11 بند نهائی اجلاس سران عدم تعهد در 2012 در تهران که توسط سران کشورهای عضو این جنبش تصویب شده و ریاست آن را همچنان جمهوری اسلامی ایران به عهده دارد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا جنبش مذکورخود را برای اجلاس آتی سران در سال 2015 در منطقه آمریکای لاتین آماده کند.

محمود محمدی در خاتمه مقاله تاکید می نماید: نشست وزاری عدم تعهد در الجزایر همچنین برای حل مسالمت آمیز اختلافات در سوریه، احقاق حقوق ملت فلسطین، احترام به حاکمیت ملی کشورها، صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، دیدگاههای جدید جنبش را ارائه خواهد کرد. زیرا الجزایر کشوری است که طعم تلخ بحران امنیت، استعمار و مبارزه برای آزادی و استقلال را چشیده است. به همین دلیل رئیس جمهور الجزایر برای همزیستی مسالمت آمیز میان ملتها، ثبات امنیت جهانی، رعایت حقوق انسان، و رعایت حاکمیت ملی کشورها، فقرزدائی و توسعه پایدار اهمیت زیادی قائل است.

کد N295239

وبگردی