آفتاب
سالک خبر داد:

تشکیل فراکسیون حج و زیارت مجلس/احتمال از سرگیری سفر زائران ایرانی به سوریه

تشکیل فراکسیون حج و زیارت مجلس/احتمال از سرگیری سفر زائران ایرانی به سوریه

زائران ایرانی خارج از سازمان حج و زیارت سفر نکنند چرا که ناامنی‌های عراق تاکنون منجر به از دست رفتن تعدادی از زائران ایرانی در کشورهایی همچون عراق شده است.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: احتمال دارد پس از انتخابات ریاست جمهوری سوریه سفر زائران ایرانی به این کشور از سر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، احمد سالک در نشست خبری که به مناسبت تشکیل فراکسیون حج و زیارت صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تبریک آزادسازی خرمشهر و بعثت پیامبر اکرم (ص) گفت: 25 نفر از نمایندگان برای حضور در این فراکسیون اعلام آمادگی کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس اینجانب، نائب رئیس محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد، نائب رئیس دوم موسی احمدی نماینده مردم دیر، بندر کنگان و جم و منشی مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی است.

وی در تشریح اهداف فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: با توجه به جایگاه این فریضه واجب الهی باید فضای مناسبی را در این سفر ملکوتی برای خانواده‌ها و زائران ایجاد شود.

سالک ابراز کرد: دومین هدف از تشکیل فراکسیون حج و زیارت مجلس استفاده از توان نیروهای دلسوز برای ارتقای کمی و کیفی ظرفیت‌های موجود در حج و زیارت و همچنین تکریم زائران ایرانی است، چرا که نباید مورد بی‌مهری و توهین و تخریب قرار بگیرند.

وی یکی دیگر از اهداف تشکیل این فراکسیون را تسهیل روند ثبت‌نام زائران اعلام کرد و گفت: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و بر احقاق حقوق زائران ایرانی در این کشورها تاکید شد.

سالک گفت: یکی از اهداف دیگر این فراکسیون بهره بردن بیشتر زائران از زمان کوتاه سفرها به ویژه سفر معنوی حج است تا بهترین بهره فرهنگی را ببرند.

وی از ساماندهی اماکن مرزی خبر داد و افزود: در این راستا سوم خردادماه قرار است در مرز مهران اقدماتی در این راستا انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از اهداف تشکیل فراکسیون حج و زیارت مجلس را ایجاد رقابت سالم در خدمات به زائران اعلام کرد و افزود: این هدفی است که این فراکسیون با جدیت پیگیری می‌کند و قرار است رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه گفتگو و تبادل‌نظر شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستورکارهای فراکسیون حج و زیارت مجلس دیدار و گفتگو با حجت‌الاسلام حاجی عسگر نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت است تا مباحث فرهنگی مربوط به حج و زیارت با توجه به اینکه امسال هم به سال فرهنگ و اقتصاد و عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: این فراکسیون قرار است نشست‌هایی را با متخصصان حوزه و دانشگاه در امر حج و عتبات عالیات برگزار کند تا از نقطه‌نظرات آنها برای بهبود وضع زائران ایرانی استفاده شود.

وی به سفر زائران خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: زائرانی از کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه به منظور زیارت حرم امام رضا (ع) به ایران سفر می‌کنند که در این رابطه یکی از بخش‌های مهمی که مورد توجه باید واقع شود، کرامت این زائران است، چرا که معتقدیم که هر زائر می‌تواند یک سفیر باشد، بر این اساس هر چه آنها از مواهب بیشتری برخوردار شوند مردم را به تفکر مثبت و سفر به کشور بیشتر ترغیب می‌کنند که قرار است صحبت‌هایی در این رابطه با مسئولان ذی‌ربط انجام شود.

سالک گفت: کشورهای زائرپذیری همچون عراق و عربستان قوانینی دارند که بر این اساس باید بیشترین روابط مسالمت‌آمیز با زائران باشد، بر این اساس باید مسئولان به گونه‌ای عمل کنند تا وضعیت زائرانی که به کشور سفر می‌کنند برخورد مناسب و تسهیلات خوبی به آنها ارائه شود.

وی درخصوص جلوگیری از تردد سفرهای انفرادی به عتبات عالیات از سوی یکی از شرکتها گفت: شرکت شمسا تنها شرکت ایرانی است که در کشور عراق فعال است و در بررسی‌هایی که سازمان حج و زیارت انجام داد بدهی‌هایی را به کشور عراق داشت،‌ اما امروز با قاطعیت می‌گویم که شرکت شمسا هیچگونه بدهی به دولت عراق ندارد.

سالک تصریح کرد: زائران ایرانی خارج از سازمان حج و زیارت سفر نکنند چرا که ناامنی‌های عراق تاکنون منجر به از دست رفتن تعدادی از زائران ایرانی در کشورهایی همچون عراق شده است.

سالک در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص آمادگی دولت سوریه برای پذیرش زائر گفت: در این رابطه دو موضوع وجود دارد. اول وضعیت داخلی کنونی این کشور است که باید انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار شود تا این کشور آرامش پیدا کند، سپس باید دستگاه‌های امنیتی و ذی‌ربط در این رابطه اظهارنظر کنند.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس تصریح کرد: برای زیارت آرامگاه حضرت زینب (س) آمادگی وجود دارد اما باید مسائل امنیتی بعد از انتخابات این کشور حل شود تا بتوان زائران را به این کشور اعزام کرد، اما ممکن است پس از این انتخابات اعزام زائر ایرانی به سوریه از سرگیری شود.

کد N295124

وبگردی