آفتاب
رییس کمیسیون شوراها در نشست خبری:

انتخابات عراق باعث قطع امید افراطیون در منطقه شد

انتخابات عراق باعث قطع امید افراطیون در منطقه شد

بازار عراق می تواند درهای جدیدی را به روی اجرای بهتر اقتصاد مقاومتی در ایران باز کند زیرا بازاری خوب برای صادرات ایران می باشد./ علما و سیاسیون عراق بر این نظر بودند که رهبر معظم انقلاب نقشی معنوی و اثرگذار در انتخابات این کشور ایفا کرده اند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اعضای این کمیسیون به عراق گفت: در روز انتخابات عراق حدود 9 انفجار توسط گروه‌های داعش، وهابیون و تکفیری‌ها رخ داد اما افزایش مشارکت در انتخابات، افراطیون منطقه را ناامید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر خجسته امروز چهارشنبه در نشست خبری با ارائه گزارشی از سفر اعضای این کمیسیون به کشور عراق و دیدار با علما و سیاسیون این کشور، گفت: سفرمان به عراق دستاوردهای خوبی داشت و در این سفر با مراجع عظام در نجف و کربلا دیدار کرده و بحث های متعددی انجام شد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر در کشور عراق افزود: این انتخابات به نحوی از طرف کشورهای غربی طراحی شده بود که یا برگزار نشود یا مشارکت مردم کمتر باشد و یا آسیب های فراوانی برای مردم این کشور داشته باشد اما هوشیاری و تیزبینی مردم عراق همچنین نقش مهم و اساسی آیات عظام سیستانی، قزوینی، حکیم و مدرسی باعث افزایش مشارکت مردم شد.

رئیس کمیسیون شوراها ادامه داد: در دوره گذشته انتخابات عراق حدود 40 درصد از مردم شرکت داشتند اما در این دوره رقم مشارکت به بالای 62 درصد رسید که نشان دهنده مشارکت بالا و تثبیت دولت عراق شد که برای کشورمان بسیار دارای اهمیت است.

نماینده مردم همدان تصریح کرد:در روز انتخابات عراق حدود 9 انفجار توسط گروه های داعش، وهابیون و تکفیری ها رخ داد اما افزایش رأی همگروه‌های آقای نوری المالکی نشان دهنده حضور گسترده شیعیان و تصاحب صندلی‌های مجلس این کشور بود.

وی خاطرنشان کرد: از 328 کرسی مجلس عراق حدود 185 کرسی را شیعیان تصاحب کردند که در دیداری که با علمای عظام داشتیم تاکید شد این انتخابات باعث قطع امید عربستان و قطر شده است.

رهبر معظم انقلاب نقش معنوی در انتخابات عراق داشت

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر این که اگر مردم عراق در صحنه باشند، دیگر مسایل و مشکلاتی از قبیل داعش و اتفاقات فلوجه رخ نخواهد داد، گفت: علمای و سیاسیون عراق بر این نظر بودند که رهبر معظم انقلاب نقشی معنوی و اثرگذار در انتخابات این کشور ایفا کرده اند.

وی به دیگر موضوع بحث شده در سفر به کشور عراق توسط اعضای کمیسیون شوراها اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر ما درباره منافقین بود که با تاکیدات مسئولین و علمای عراق به این نتیجه رسیده ایم که اعضای این گروهک در این کشور به بن بست رسیده‌اند.

خجسته با یادآوری این مطلب که در زمان صدام، گروهک تروریستی منافقین روزانه صد هزار بشکه نفت از صدام یا از رژیم بعث کمک دریافت می‌کرد، تصریح کرد: گروهک منافقین در این کشور شرکت‌های زیادی داشتند و حتی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس آمریکا حقوق‌بگیران این گروهک بودند اما حالا آنها در کانکس‌های مخصوصی در کنار فرودگاه بغداد نگهداری می‌شوند و دارای وضعیت بسیار بدی نیز می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن اعضای گروهک منافقین حدود 53 سال است که به امراض مختلفی نیز دچار شده‌اند.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: تعداد افراد باقیمانده از اعضای گروهک منافقین در عراق حدود 300 هزار نفر هستند که به دنبال پیدا کردن جا و محلی برای مهاجرت به کشورهای دیگر ازجمله اروپای غربی یا آمریکا می‌باشند.

وی موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفته در سفر به عراق توسط اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی را زمینه موارد کنسولی اعلام کرد و ادامه داد: حدود 5 کنسولگری در عراق داریم و به مجلس این کشور نیز اعلام کردیم که کمیسیون شوراها می‌تواند تعامل خوبی با آنها برقرار کند.

وی کشور عراق را دارای بازاری بکر و پرسود و فایده برای اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: بازار عراق می‌تواند درهای جدیدی را به روی اجرای بهتر اقتصاد مقاومتی در ایران باز کند زیرا بازاری خوب برای صادرات ایران می‌باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان این که 30 درصد از صادرات کشور ایران به عراق است، گفت: از هر سه دلار صادارت غیرنفتی ایران یک دلار از طریق بازار عراق تامین می‌شود.

خجسته تصریح کرد: در سال گذشته حدود 12 میلیارد دلار صادرات در دو بخش انرژی و فرآورده‌های نفتی به عراق داشتیم که امیدواریم در سال‌های آینده مجموع صادرات ایران به این کشور به حدود 40 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی درباره مذاکرات اعضای کمیسیون شوراها با مسئولان عراقی درباره پرونده 1975 الجزایر گفت: این پرونده پیشرفت خوبی داشته و مراحل اجرایی را طی می کند.

وی همچنین درباره تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: این پرونده در مراحل پایانی است و به زودی در صحن علنی قرائت خواهد شد.

کد N295076

وبگردی