آفتاب

پس از سیل، خطر مین جان مردم بوسنی را تهدید می کند

پس از سیل، خطر مین جان مردم بوسنی را تهدید می کند

تهران-ایرنا- در پی جاری شدن سیل در بوسنی و به دنبال آن رانش زمین، دهها هزار مین های جا به جا شده که از زمان جنگ در خاک این کشور باقی مانده اند به تهدیدی تازه علیه جان مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات بوسنی هشدار دادند که سیل ویران کننده ای که روزهای اخیر در بوسنی جاری شد، مین های ضد نفر کار گذاشته شده در خاک این کشور طی جنگ 1990 میلادی را جا به جا کرده است. به این ترتیب فاجعه دیگری به فاجعه سیلی که جان 40 نفر را گرفت، افزوده شد.

برپایه این گزارش، مردم سیل زده در حالی با خطر انفجار مین های ضد نفر مواجه شده اند که جاری شدن سیل، علامت های هشدار دهنده ورود به مناطق مین گذاری را جا به جا کرده است. نهاد های مین روب از دو دهه پیش با دقت محل این مناطق را مشخص کرده بودند.

مرکز مین روبی بوسنی و هرزگوین در بیانیه ای که 19 مه (29 اردیبهشت ماه) در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، با اشاره به این جابجایی ها از زمان رخداد این بلای طبیعی، از کارشناسان در مناطق سیلزده خواست نسبت به این امر به ساکنان مناطق حساس هشدار دهند.

این سازمان همچنین، حوضچه های آبی اطراف برخی رودخانه ها را به دلیل احتمال وجود مین، خطرناک ارزیابی کرد.

در طول جنگ بوسنی که از سال 1992 تا 1995 به طول انجامید، مین های زیادی برای تعیین مواضع و یا تقویت خط دفاعی در زمین کار گذاشته شد. دو سال پس از جنگ و در سال 1997 میلادی، 30 هزار میدان مین گذاری با 750 هزار عدد مین شناسایی شد که بیشتر آن ها در راستای رودخانه ها به عنوان خطوط فاصل جبهه طرف های درگیر، کار گذاشته شده بود.

امروز به رغم دو دهه تلاش گروه های مین روب، هنوز نزدیک به 120 هزار مین در این کشور وجود دارد که امنیت 540 هزار نفر ساکنان این مناطق را که 2.4 درصد از خاک بوسنی محسوب می شود، تهدید می کند.

به گزارش سازمان ویژه مین روبی در بوسنی، از زمان جنگ بوسنی تاکنون 600 تن جان خود را از دست داده و بیش از یک هزار نفر به دلیل انفجار این مین ها مجروح شده اند.

اروپام** 9053**1485** 1064
کد N294920

وبگردی