آفتاب

ترکیه خواستار کمکهای آمریکا و اتحادیه اروپا در روند مذاکرات صلح قبرس شد

ترکیه خواستار کمکهای آمریکا و اتحادیه اروپا در روند مذاکرات صلح قبرس شد

آنکارا- ایرنا -ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه با مثبت خواندن روند مذاکرات مقامات دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس خواستار کمک های آمریکا و اتحادیه اروپا به روند مذاکرات صلح قبرس شد.

به گزارش ایرنا ، وی در آستانه سفر ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا به جزیره قبرس در کنفرانسی در دانشگاه ˈغازی ˈ آنکارا افزود: ترکیه سفر بایدن به قبرس و موضع فعال آمریکا در حل مساله این جزیره را مثبت ارزیابی می کند.

معاون رییس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقام های بخش یونانی نشین قبرس امروز به این جزیره سفر می کند. این در حالی است که هنوز دیدار بایدن با ˈدرویش اراوغلوˈ رییس جمهوری بخش ترک نشین قبرس قطعیت نیافته است.

مسوولین بخش ترک نشین نسبت به سفر بایدن به این بخش و دیدار وی با مقامات این بخش امیدوار هستند.

معاون نخست وزیر ترکیه همچنین به آغاز مذاکرات وحدت بین دو بخش جزیره بعد از یک وقفه نزدیک به دو سال اشاره کرد و گفت: مذاکرات این بار بطور مفید و مثبت پیش می رود و از نگاه ما کمک های سازنده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع در روند مذاکرات مثمر ثمر خواهد بود.

معاون نخست وزیر ترکیه به دیدار اخیر ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه ترکیه از بخش ترک نشین قبرس اشاره کرد و گفت: رییس مجلس بخش ترک نشین قبرس نیز روز جمعه هفته جاری به ترکیه سفر خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی نیز در آستانه سفر بایدن به قبرس بر اهمیت این سفر تاکید کرد ولی درباره احتمال دیدار معاون رییس جمهوری آمریکا با مقامات بخش ترک نشین قبرس ابراز نظری نکرد.

روزنامه حریت چاپ ترکیه در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از این مقام آمریکایی که نام او را ذکر نکرد ، نوشت : واشنگتن مایل نیست راه حلی را به دو طرف تحمیل کند بایدن برای شنیدن نقطه نظرات مقامات قبرس در خصوص حل مساله به جزیره سفر می کند.

حریت به نقل از یکی از مقامات بخش ترک نشین قبرس می نویسد معاون رییس جمهوری آمریکا در سفر به آمریکا با ˈ درویش اراوغلو ˈ رهبر این بخش نیز دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

این روزنامه چاپ ترکیه به نقل از منابع بخش یونانی نشین قبرس می نویسد: بایدن در این سفر متن توافقنامه دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس در خصوص باز شدن منطقه ˈماراشˈ در بخش ترک نشین را اعلام خواهد کرد. این منطقه استراتژیک به دنبال حمله نظامی ارتش ترکیه به جزیره قبرس در اختیار نیروهای ترکیه است و چهل سال است که خالی از سکنه و به عنوان منطقه ممنوعه باقی مانده است.

مساله قبرس یکی از مهمترین مسایل موجود در مقابل پیگیری مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا می باشد و با لحاظ این مساله دولت آنکارا خواستار حل مساله قبرس است.

خاورم ** 2012 *2011 * 230 **1010
کد N294889

وبگردی