آفتاب

تجلیل از شخصیت‌های علمی سبب گرایش نسل حاضر به روحانیت می‌شود

تجلیل از شخصیت‌های علمی سبب گرایش نسل حاضر به روحانیت می‌شود

آیت‌الله سبحانی گفت: تجلیل از شخصیت‌های علمی که بسان شمع محفل ذوب شده و روشنی‌بخش اطراف خود شدند، علاوه بر اینکه نوعی وظیفه‌شناسی است، سبب می‌شود که نسل حاضر به روحانیت گرایش پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، در پیام آیت‌الله سبحانی به کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ روح‌الله کمالوند که توسط حجت‌الاسلام متقی‌نیا، امام جمعه موقت خرم‌آباد قرائت شد، آمده است: آیت‌الله کمالوند‌، فقیهی عالیقدر و حکیمی آگاه و انسانی که بار سفر بسته و به لقاءالله پیوسته ولی هنوز در دل‌ها جایگاه بزرگی دارد و پیوسته از او به نیکی یاد می‌کنند؛ نشانه آن است که وی از مردان صالح و بندگان مخلص خدا است و این مطلب یک اصل قرآنی است که می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (مریم/ ۹۶)».

در ادامه این پیام تصریح شده است: در سال‌های ۱۳۵۰ که به دعوت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مهدی قاضی رهسپار خرم‌آباد شدم، در نوع مجالس نام و خدمات مرحوم آیت‌الله آقای حاج آقا روح‌الله کمالوند، زینت‌بخش مجالس بود و دل‌ها به سوی او روانه بود و پیوسته از او به نیکی یاد می‌کردند و تنها عالمی بود در منطقه که نظام آن روز از او حساب می‌برد و مایه دلگرمی متدینان و روحانیون بود.

در این پیام تاکید شده است: مرحوم آیت‌الله کمالوند در سال ۱۳۱۹ هجری قمری دیده به جهان گشود و تا سال ۱۳۴۰ هجری قمری در زادگاهش و سپس در بروجرد به تحصیل پرداخته و سرانجام به حوزه علمیه اراک که به دست با کفایت آیت‌الله العظمی حائری تاسیس شده بود، پیوست و پس از انتقال حوزه علمیه اراک به شهرستان مقدس قم، وی همراه سایر دانش‌آموختگان آن حوزه به قم منتقل و تا سال ۱۳۶۶ به تحصیل و تدریس پرداخت و فقه و اصول را از محضرت آیت‌الله حائری و معقول را از محضر حکیم مرحوم میرزا علی‌اکبر یزدی آموخته، آنگاه احساس کرد که باید به زادگاه بازگردد و به وظایف شرعی خود اشتغال ورزد.

در این پیام افزوده شده است: آنگاه که آیت‌الله بروجردی در سال ۱۳۶۴ در قم رحل اقامت افکندند، مرحوم کمالوند نیز از خرم‌آباد به قم منتقل شد و به تدریس سطح عالی و فلسفه صدرایی پرداخت و به امر آیت‌الله بروجردی جز هیئت ممتحنه دروس عالی بود. سرانجام دست تقدیر او را بار دیگر به زادگاه بازگردانید و نظر آیت‌الله بروجردی این شد که آن مرحوم به خرم‌آباد برگردد و به تاسیس حوزه و تربیت فضلا و طلاب بپردازد.

این پیام می‌افزاید: آیت‌الله کمالوند برای تدریس در حوز تازه تاسیس از فضلای به نام آن روز حوزه علمیه قم مانند آیت‌الله حاج شیخ عباس‌علی صادقی که امروز از استوانه علمی استان لرستان به شمار می‌رود، کمک گرفت و هم‌اکنون نهال به بار نشسته و جمع عظیمی را تربیت کرده است که امروز محور روحانیت به شمار می‌روند.

در این پیام یادآور شده است: مرحوم آیت‌الله کمالوند در مسایل سیاسی و اجتماعی اندیشه بسیار بلند و واقع‌نما داشت و حتی در مسایل سیاسی و اجتماعی آیت‌الله بروجردی را کمک می‌کرد و اسناد آن هم اکنون در دسترس است.

در بخش دیگری از این پیام خاطرنشان شده است: روزی که هسته انقلاب در سرزمین ایران کاشته شد و استاد بزرگوار حضرت امام خمینی(ره) پرچم آن را برافراشت و نظام را کاملا تهدید کرد، مرحوم کمالوند امام را یاری کرده و از نفوذ خود در پیشبرد انقلاب کاملا بهره گرفته که مشروح آن در تاریخ انقلاب بازگو شده است.

در ادامه پیام آیت‌الله سبحانی آمده است: تجلیل از شخصیت‌های علمی که بسان شمع محفل ذوب شده و روشنی بخش اطراف خود شدند، علاوه بر اینکه نوعی وظیفه‌شناسی است، سبب می‌شود که نسل حاضر به روحانیت گرایش پیدا کند؛ زیرا با دیدگان خود می‌بیند که جامعه پس از سال‌ها از درگذشت عالمان، از خدمات آنان تقدیر و تشکر می‌کند.

اینجانب از راه دور با بسته‌ای از نخ، جزء خریداران یوسف شده و با این پیام، سپاس خود را از برگزار کنندگان این همایش تقدیم می‌دارم.

انتهای پیام

کد N294863

وبگردی